Skip to content

ועדה ממשלתית ממליצה לייעל את הרגולציה בישראל

עיקרי ההמלצות: הקמת ועדת שרים לענייני רגולציה שתפקח על עבודת הרגולציה הממשלתית; כינון מנגנון לשיתוף פעולה בין רגולטורים, שיאפשר העברת ידע ושיתוף וגם פתרון מחלוקות באופן מקצועי ויעיל והפעלת תכנית לצמצום בעלויות מנהלתיות הכרוכות בהחלת רגולציה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
סקירה מקיפה של בעיות העולות מעבודת הרגולציה הממשלתית. גל הרשקוביץ
סקירה מקיפה של בעיות העולות מעבודת הרגולציה הממשלתית. גל הרשקוביץ

ועדה ממשלתית ממליצה לייעל את הרגולציה בישראל ולבחון את הממשקים בין הרגולטורים השונים. בראש הוועדה עומד הממונה על התקציבים במשרד האוצר, גל הרשקוביץ, וחברים בה יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' יוג'ין קנדל והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט. המלצות הוועדה הוגשו לממשלה שתדון בהן במסגרת התכנית הכלכלית.

ועדת טרכנברג

הוועדה הוקמה לנוכח מסקנות הוועדה לשינוי חברתי וכלכלי (ועדת טרכטנברג), שהצביעה על כשלים ברגולציה הממשלתית. למשל, ריבוי גורמי רגולציה שעוסקים בתחומים משיקים. כשל נוסף הוא היעדר תיאום ושיתוף פעולה בין גורמים רגולטוריים המונע קבלת החלטות מושכלות. לכשלים ברגולציה הממשלתית תרומה ליוקר המחיה, לפגיעה ביציבות ובצמיחת המשק.

במסגרת עבודת הוועדה נעשתה סקירה מקיפה של בעיות העולות מעבודת הרגולציה הממשלתית, בין היתר בעזרת השוואות לדרכי התמודדות עם בעיות רגולציה במדינות מפותחות בעולם.

איכות הרגולציה

איכות הרגולציה בישראל נמוכה יחסית למדינות מפותחות. איכות הרגולציה נקבעת לפי יכולת הממשלה לגבש וליישם מדיניות ורגולציות שמאפשרות ומקדמות את התפתחות השוק הפרטי. הבנק העולמי קבע ב-2009, כי ישראל ממוקמת, בקרב המדינות המפותחות, במקום השישי מהסוף, לפני פורטוגל, איסלנד, איטליה, קוריאה ויוון. במקום הראשון ניצבה סינגפור ואחריה דנמרק, ניו זילנד ואוסטרליה. ארה"ב ממוקמת במקום ה-12 מהסוף.

עיקרי ההמלצות:

א. הקמת ועדת שרים לענייני רגולציה שתפקח על עבודת הרגולציה הממשלתית.
ב. כינון מנגנון לשיתוף פעולה בין רגולטורים, שיאפשר העברת ידע ושיתוף וגם פתרון מחלוקות, באופן מקצועי ויעיל.
ג. הפעלת תכנית לצמצום בעלויות מנהלתיות הכרוכות בהחלת רגולציה.

המלצה מרכזית נוספת היא חיזוק רגולטורים עצמאיים בתחום התשתיות (משקי תקשורת, אנרגיה, מים ותחבורה). גופים בינלאומיים שונים ממליצים על הקמת וחיזוק רגולטורים כלכליים עצמאיים. המלצה זו נועדה גם לענות על כשלים מבניים בפעילות הרגולטורים בישראל ולהשוות את רמתה לזו הנהוגה בעולם.

"הרגולציה הממשלתית פועלת היום באופן שמכביד על האזרחים בישראל, עקב חוסר סנכרון בפעילות הרגולציה של הממשלה. יישום המלצות הוועדה יסייע באופן משמעותי גם לסקטור העסקי, והוא משמעותי במיוחד בעת הנוכחית", מסביר הממונה על התקציבים, גל הרשקוביץ.

נדבך מרכזי בפעילות יעילה של המשק

"רגולציה הינה נדבך מרכזי בפעילות יעילה של המשק ועל הרגולטורים מוטלת אחריות לפעול להבטחת יעילות השווקים, אך לעיתים, החלטות רגולטוריות מצוינות בהיבט הצר של השוק עליו הרגולטור אמון, יוצרות עלויות עודפות ברמת המשק. התהליך שאנו מציגים, אותו מקדם משרד ראש הממשלה עם שותפיו, ישפר את התחרותיות במשק ויביא להפחתת מחירים לצרכנים, לצד המשך הגנה מיטבית על האינטרס הציבורי", מציין מציין יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' יוג'ין קנדל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן