Skip to content

בנוגע ללב: מה מזיק יותר, השמנת יתר או עישון?

מחקר חדש קובע נחרצות שהפסקת עישון, גם במחיר הוספת כמה קילוגרמים, תורמת לבריאות הלב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מחקרים רבים מוכיחים כי עלייה במשקל הינה חלק בלתי נפרד מגמילה מעישון. השאלה הנשאלת היא האם גם במחיר של עלייה במשקל,  יש לגמילה מעישון יתרונות בריאותיים ללב ולכלי הדם? מחקר חדש, שפורסם לאחרונה במגזין הרפואי JAMA – The Journal of the American Medical Association מספק תשובה לשאלה וקובע חד משמעית: הפסקת עישון מפחיתה באופן משמעותי מחלות לב וכלי דם.

הסיכון לאירועי לב או כלי דם משמעותיים בנבדקים שהפסיקו לעשן לפני זמן רב היתה נמוכה ב-54%, בהשוואה למעשנים ולנבדקים שנגמלו מעישון לאחרונה. הירידה הדרסטית בסיכון לאירוע לב או כלי דם משמעותי נשמרת גם לאחר תיקון סטטיסטי לגורמי סיכון שונים ולעלייה במשקל. 

(צילום: עמית מנדלזון)
כשמפסיקים לעשן, הירידה הדרסטית בסיכון לאירוע לב נשמרת גם לאחר תיקון סטטיסטי לגורמי סיכון כמו השמנה (צילום: עמית מנדלזון)

במחקר מעקב שארך 25 שנים (משנת 1971 ועד 2011) השתתפו 3,251 גברים ונשים ללא היסטוריה של מחלות לב וכלי דם. המשתתפים חולקו לקבוצות מעשנים, מעשנים לשעבר ולא מעשנים. כאשר המעשנים לשעבר חולקו לשתי קבוצות נוספות – מעשנים שהפסיקו לאחרונה (הפסקת עישון לפני פחות מ-4 שנים) וכאלה שהפסיקו לפני זמן רב (מעל ל-4 שנים). גילם של הנחקרים בראשית המחקר היה 47.8 שנים בממוצע. אחת ל- 4-6 שנים עברו המשתתפים בדיקת רופא ובדיקות נוספות (משקל, לחץ דם ובדיקות מעבדה של רמות שומנים וסוכרת). 

במחקר נמצא, כי חולי סוכרת שהפסיקו לעשן לאחרונה, הוסיפו הכי הרבה קילוגרמים למשקלם (כ-3.6 ק"ג בממוצע). אחריהם דורגו מעשנים שהפסיקו לעשן לפני פחות מ-4 שנים (הוסיפו 2.7 ק"ג בממוצע) בהשוואה לשאר הקבוצות, שהוסיפו בין  0.9-1.4 ק"ג בממוצע. חולי סוכרת מהקבוצות האחרות הוסיפו כ- 0.9 ק"ג בממוצע. 

לאורך 25 שנות המעקב התרחשו אצל הנחקרים 631 אירועי לב וכלי דם משמעותיים, בהם: התקפי לב ואירועים מוחיים.

ד"ר מיכאל יונש, קרדיולוג בכיר ביחידה לקרדיולוגיה פולשנית,  מכון הלב, בית החולים קפלן ברחובות: "הפסקת עישון הינה הפעולה החשובה ביותר שיכול אדם לעשות למען בריאותו. מעישון מתים מדי שנה בארה"ב בלבד יותר מ-400,000 איש. כ-50,000 מהם כתוצאה מעישון פאסיבי ומתחלואה נלווית לעישון, כמו סרטן לסוגיו, מחלות לב וכלי דם, שבץ, מחלות של דרכי הנשימה ועוד. לניקוטין ולרעלנים הנוספים שבסיגריות השפעה קצרה וארוכת טווח על  הלב וכלי הדם. הם מעלים את קצב הלב ואת עוצמת כיווץ הלב, מגבירים כיווץ של כלי דם, מגבירים את פעולתן של הטסיות, האחראיות לקרישת הדם, מקטינים את יכולת נשיאת החמצן ומעלים את הסיכון לטרשת עורקים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן