כמה ימים לאחר שמינהל התעופה הפדראלית (FAA) אישר את השינוי שחברת בואינג עשתה לסוללת הליתיום-יון במטוסי 787 דרימליינר, אמרה ביום שלישי השבוע, דבי הירשמן יו"ר המינהל הארצי לבטיחות בתחבורה (NTSB) בארה"ב, כי עדיין החוקרים לא יודעים בוודאות מה גרם לבעיות הסוללה בחודש ינואר, אשר גרמו להתלקחות אחת מהן בטיסה ולהעלות עשן בטיסה אחרת. את הדברים היא אמרה בדיון ציבורי בתום יום הדיונים הראשון בכינוס בן יומיים, שהתקיים כדי לבחון כיצד תוכנן שדרוג מערכת סוללת הליתיום-יון תוכננה ואושרה לשימוש.
"אנחנו באמת לא הגענו לנקודה שבה ניתן כבר לומר שנקבע הגורם לכך", אמרה הירשמן לעיתונאים, "זיהינו את מקורו של האירוע והצוותים שלנו עדיין חוקרים כדי למצוא מה גרם לקצר שהוביל לסדרה של עליות בטמפרטורה במרבית תאי הסוללה. רק כאשר אנו מפרסמים את הדו"ח הסופי שלנו אנו קובעים את המסקנות".
לא היו מספיק שמרנים
דיוני NTSB נועדו לבחון לא רק את האירועים אלא גם כיצד שדרוג מערכת החשמל של סוללת 787 שתכננה בואינג ונבדקה ואושרה לטיסה על ידי ה-FAA. לדברי הרשמן, מתברר כי הבדיקה המקורית, שבה ה-FAA הסתמך במידה רבה על בואינג עצמו, הייתה בלתי מספקת. "אנחנו גם שמענו היום, כי הנחות היסוד שלהם והבדיקות שלהם, לא היו שמרניים, כפי שהם היו יכולים להיות," היא ציינה.
ביום שישי האחרון אישר ה-FAA את העיצוב החדש של בואינג, שיועד להפוך את הסוללה לבטוחה יותר, ואישר שהטיסות של מטוסי 787 תתאפשרנה, רק לאחר שכל מטוסים יבצעו את התיקונים והשדרוגים הדרושים.
בעקבות אישור ה-FAA הודיעה ביום שלישי השבוע גם סוכנות בטיחות התעופה האירופית שהיא מאשרת את שדרוג מערכת הסוללה בבואינג 787. לעומת זאת, אמרו באותו היום רגולטורים יפניים, כי הם אמורים לקבל החלטה סופית שתאפשר למטוס 787 לטוס, רק לאחר דיוני NTSB השבוע.
NTSB לא הייתה מעורבת
בתשובה לשאלה שנשאלה עוד לפני תחילת הדיונים ב-NTSB, האם היא מסכימה עם החלטת ה-FAA, השיבה הרשמן, כי תפקידו של NTSB הוא לא לאשר בטיחות התעופה, אלא לחקור את נסיבות התאונה וטענה: "NTSB לא הייתה מעורבת בתהליך העיצוב מחדש ולא היינו בסוד התוכנית או הבדיקה".
היא אמרה, כי התכנון לשינוי הסוללות והבדיקות של בואינג, שכללו ניסויי טיסה, יכולים, אולי, לשחזר את הבעיה המקורית. "הם יצרו תנאים שראינו בהם אירוע משמעותי ביותר", כולל היתוך את תא לתא בסוללות, כפי שהתרחש בשני המטוסים.