Skip to content

חיל האוויר יירט מטוס לא מאויש מול חיפה

ההערכה כי המטוס שוגר על ידי החיזבאללה מלבנון בניסיון לחקות את שיגור המטוס הקודם שיורט בדרום. חיל האוויר זיהה את הכטב"ם (כלי טיס בלתי מזוהה) עוד בשטח לבנון ועקב אחריו. למקום הוקפצו מטוסי קרב ומסוקים שווידאו כי לא מדובר בכלי ידידותי. לאחר קבלת המידע, אישר מפקד חיל האוויר להפילו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מטוסי קרב של חיל האוויר יירט היום בצהריים (חמישי) מטוס לא-מאויש מול חיפה. כך מסר היום דובר צה"ל. המטוס המריא, ככל הנראה, מלבנון ושוגר לדרכו על ידי אנשי חיזבאללה. רשת הטלוויזיה של חיזבאללה "אל מנאר" דיווחה במקביל כי מטוסים ישראליים נצפו חגים בשמי לבנון. כוחות של חיל הים ושל חיל האוויר עשו סריקות באזור כדי למנוע חדירה אפשרית של מזל"טים נוספים, וכדי לאתר את שברי המזל"ט במטרה לחשוף את נתוני המטוס ואת היצרן.

מצה"ל נמסר כי בשעה זו סורקים כוחות חיל הים וצה"ל את אזור הזירה. לדברי דובר צה"ל, תא"ל פולי מרדכי, "כלי הטיס שוגר מצפון לדרום, מאזור החוף בלבנון. חיל האוויר זיהה את הכטב"ם (כלי טיס בלתי מזוהה) עוד בשטח לבנון ועקב אחריו. למקום הוקפצו מטוסי קרב ומסוקים אשר וידאו כי לא מדובר בכלי ידידותי. לאחר קבלת המידע, אישר מפקד חיל האוויר להפילו על ידי מטוס קרב – ששיגר לעברו טיל אוויר-אוויר. הכטב"ם הופל כ-5 מייל מחופי חיפה, בגובה של 6,000 רגל".

רגע היירוט (צילום: דובר צה"ל)
רגע היירוט (צילום: דובר צה"ל)

את חדירת המטוס זיהתה היחידה לבקרה אווירית, שהסתייעה בכוחות הגנה אוויריים. אל האזור הוקפצו מטוסי קרב של חיל האוויר. לאחר שהתברר שלא מדובר במטוס של צה"ל או מטוס ששייך לחברות אזרחיות, עלתה סבירות גבוהה שמדובר במזל"ט איראני שנמצא בידי חיזבאללה, והתקבלה החלטה ליירט אותו מחשש שמדובר, אולי, במטוס ממולכד הנושא חומרי נפץ.

באוקטובר 2012 הפיל צה“ל כלי טיס בלתי מאוייש בצפון הנגב, שחדר מכיוון הים התיכון. הכלי זוהה על ידי מערכות הבקרה של צה“ל ולאורך כל נתיב טיסתו בארץ היה תחת מעקב מהאוויר ומהקרקע, לרבות מטוסי קרב. לאחר מספר דקות בהן שהה באוויר הופל הכלי בצפון הנגב, מתוך שיקולי הימנעות מפגיעה באזור מיושב.

במהלך מלחמת לבנון השנייה, בהפרש של כמה ימים בחודש אוגוסט 2006, הפילו מטוסי קרב של חיל-האוויר שני כטב"מים מדגם "אבאביל" של חיזבאללה. לאחר שאותרו על ידי יחידת נ"מ (נגד מטוסים) ויב"א (יחידת בקרה אווירית) צפון. מטוסי "ברק" (F-16C) של טייסת "אבירי הצפון" וטייסת "העמק" שיגרו אז טילי אוויר-אוויר והפילו את המזל"טים, אחד מעל הים בשטח לבנון והאחר צפונית לחיפה.

חסן נסראללה, מזכ"ל החיזבאללה, התפאר אז וטען כי המטוס גמא מרחק של עשרות קילומטרים לפני שהופל והצליח לתעד במצלמותיו אזורים שונים בארץ, ולהעביר את המידע בשידור חי למפעיליו. נסראללה אמר כי המטוס יוצר באיראן והורכב בלבנון. "ידענו שיפילו את המטוס", טען נסראללה, אך הההישג הגדול ביותר מבחינת החיזבאללה הוא שהמטוס הצליח לטוס מעל הכור האטומי בדימונה. כלומר, חדר מבעד למערכות האבטחה בישראל.

מיקום היירוט בים התיכון ממערב למפרץ חיפה (צילום: דו"צ)
מיקום היירוט בים התיכון, 5 מייל ממערב למפרץ חיפה (צילום: דו"צ)

גורם צבאי מסר היום, כי צה"ל הבחין כיצד ה"חיזבאללה עושים מאמצים רבים בשנים האחרונות להצטייד במזל"טים איראניים לצרכי צילום ואף ב'מזל"טים מתאבדים'. חיל האוויר הישראלי מתאמן על משימת הגילוי והיירוט, ולמרות הקושי בתחום הוא רשם עד כה הצלחות".

היום אחר הצהריים, התייחס גם ראש הממשלה בנימין נתניהו למתיחות הגוברת בגבול הצפון, ואמר כי "ישראל עוקבת בעניין ובדאגה אחר המתרחש בסוריה ובלבנון". בסיור שקיים בכפר ג'וליס הוסיף ראש הממשלה: "סוריה מתבקעת ולבנון לא יציבה. בשני המקומות נשקפים איומים בלתי מבוטלים כלפי מדינת ישראל. בסוריה ישנם שני איומים. הראשון הוא זליגת נשק מתקדם לידי ארגוני הטרור, והשני הוא ניסיון חדירה של מחבלים דרך גבולותינו וירי לעבר ישובים". נתניהו הוסיף  כי "מדינת ישראל תיערך כראוי לטפל בכל איום, גם מסוריה וגם מלבנון, מהים מהאוויר ומהיבשה". בצה"ל מדגישים כי "צה"ל עוקב אחרי התפתחות נושא כלי התעופה הבלתי מאוישים בזירות השונות".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן