Skip to content

בימ"ש: ישראכרט לא חייבת לתת שירות למפעילת אתרי פורנו

בכך דחה בית המשפט עתירה של חברת טופ קוד למתן צו זמני שיורה לישראכרט להעניק לה שירותי סליקה עד לדיון עיקרי בעתירה, לאחר שישראכרט ביטלה בפתאומיות את ההתקשרות עמה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע כי חברת כרטיסי האשראי ישראכרט רשאית לא להעניק שירותי סליקה לחברה המפעילה אתרי פורנוגרפיה. בכך דחה בית המשפט עתירה של חברת טופ קוד, למתן צו זמני שיורה לישראכרט להעניק לה שירותי סליקה עד לדיון עיקרי בעתירה, זאת לאחרשישראכרט ביטלה את ההתקשרות עמה בשל עיסוקה בפורנוגרפיה.

(צילום אילוסטרציה: Lotus Head ויקימדיה)
(צילום אילוסטרציה: Lotus Head ויקימדיה

לטענת חברת טופ קוד, המפעילה אתרי האינטרנט למבוגרים, לאחר כעשר שנות התקשרות,  החליטה ישראכרט לבטל עמה את ההסכם באופן פתאומי ובלתי חוקי. זאת, משום שהתכנים שהיא מספקת ללקוחותיה הם פורנוגרפיים. טופ קוד טענה, כי הפסקת שירותי הסליקה נעשתה בפתאומיות, "כרעם ביום בהיר", כאשר ישראכרט הודיעה לה, כי אינה מאשרת סליקת כרטיסי אשראי לחברות שמספקות שירותים למבוגרים, בעוד שלאורך השנים הייתה ישראכרט מודעת היטב לעיסוקיה.

עוד טענה טופ קוד, כי ההסכם בינה לבין ישראכרט אינו מאפשר ביטול, וכי שינוי תנאיו צריך להתבצע בהודעה מוקדמת של 30 יום. כמו כן,  הפסקת שירותי הסליקה באופן מידי, משמעותה הפסד הכנסות של כ-550 אלף שקל, דבר שפוגע בחופש העיסוק שלה, משתק את אתריה ואף עלול להביא לפיטורי עובדים.

ישראכרט טענה מנגד, כי טופ קוד מבקשת למעשה לחייב אותה בעל כורחה להמשיך בהתקשרות בניגוד לנהליה הפנימיים ולהחלטות שהתקבלו בעקבות הוראות בנק ישראל, על פיהן תחום הפורנוגרפיה נחשב לתחום עתיר סיכון. לדברי ישאכרט, טופ קוד לא גילתה לה מעולם שהיא מפעילה אתרים פורנוגרפיים, ועובדה זו נודעה לה רק ב 2013 במקרה, כאשר לאורך השנים הסוותה עצמה כחברה העוסקת בשירותי היכרויות. לברי ישראכרט הפסקת ההתקשרות נעשתה כדין ומבוססת על הנחיית המפקח על הבנקים. לעניין הנזק טענה, כי טופ קוד יכולה לקבל שירותי סליקה מחברות אחרות.

בית המשפט דחה את טענות טופ קוד ואת הבקשה למתן צו זמני וקבע כי כל צד רשאי להשתחרר מחוזה באמצעות הודעה בכתב, בין היתר לאור עקרון חופש החוזים, המקנה לא רק את החופש להתקשר בחוזה אלא גם להשתחרר ממנו. בעניין חופש העיסוק, נפסק כי טופ קוד מתעלמת מכך שגם לישראכרט יש חופש עיסוק והיא רשאית להחליט אם היא מעוניינת לספק שירותי סליקה ללקוחות העוסקים בתחום עתיר סיכונים, אם לאו.

עוד ציין בית המשפט, כי נוכח קביעת המפקח על הבנקים, כי ענף הפורנוגרפיה הוא ענף עתיר סיכון, הסירוב להעניק שירותי סליקה למבקשת הוא סביר. באשר לנזק, נקבע, כי לטופ קוד עומדת האפשרות לגבות את התשלום מהגולשים בדרכים אחרות, כמו חיוב חשבון הטלפון או תשלום דרך בנק הדואר, מה גם שהיא יכולה לפנות לנותני שירותי סליקה אחרים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן