Skip to content

הרוסים באו. למה הם לא רוצים שלום?

העולים מברית-המועצות לשעבר – הנקראים בשפת העם כולם "רוסים" – לא התערבבו כלל. הם מהווים קהילה נפרדת, החיים בגטו מתוצרת עצמית, גטו מבחירה. רובם הגדול שונאים ערבים, מתנגדים לרעיון השלום, תומכים בהתנחלויות ומצביעים בעד ממשלות ימניות. מכיוון שה"רוסים" מונים עכשיו כמעט 20% מהאוכלוסייה, הם מהווים גורם חשוב הדוחף את המדינה לימין. למה, למען השם?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
אורי אבנרי (צילמה: ציפי מנשה)
אורי אבנרי (צילמה: ציפי מנשה)

שמחנו מאוד כאשר הגיעה העלייה הרוסית הגדולה ב-1990. 

קודם כל, מפני שאנחנו מאמינים שכול עלייה טובה לארץ. אני חושב שזה נכון לגבי כל המדינות.

שנית, מפני שהיינו משוכנעים שקבוצה מסוימת זאת של עולים תדחף את המדינה בכיוון הנכון.

אנשים אלה, אמרנו לעצמנו, חונכו במשך 70 שנה ברוח אינטרנציונליסטית. מכיוון שהשתחררו זה עתה ממשטר דיקטטורי אכזרי, הם בוודאי שוחרי-דמוקרטיה. רבים מהם אינם יהודים, אלא קרובים (לפעמים קרובים רחוקים מאוד) של יהודים. אז הם יהוו תגבורת של מאות אלפים למחנה החילוני, הדמוקרטי והלא-לאומני, בדיוק מה שאנחנו צריכים. הם יוסיפו מרכיב חיובי לקוקטייל הדמוגרפי ששמו ישראל.

חוץ מזה, מכיוון שהיישוב המקורי עוצב בהקמתו על-ידי עולים מרוסיה, העולים החדשים ייקלטו בנקל ויתערבבו עם כולנו.

כך חשבנו.

מה שקרה הוא ההפך הגמור.

העולים מברית-המועצות לשעבר –  הנקראים בשפת העם כולם "רוסים" –  לא התערבבו כלל. הם מהווים קהילה נפרדת, החיים בגטו מתוצרת עצמית, גטו מבחירה.

הם ממשיכים לדבר ביניהם רוסית, וכך עושים גם ילדיהם. הם קוראים את העיתונים הרוסיים שלהם, שכולם לאומניים וגזעניים. הם בוחרים במפלגה משל עצמם, בהנהגת איווט האיום, אביגדור ליברמן יליד מולדביה. אין להם כמעט מגע עם ישראלים אחרים.

צייר: מאיר מירב

אמנם בשנתיים הראשונות שלהם בארץ הם הצביעו ברובם בעד יצחק רבין ממפלגת העבודה, אך לא מפני שהבטיח שלום, אלא מפני שהוצג כגנרל, איש-צבא מצטיין. מאז הם הצביעו באופן עקבי בעד הימין הקיצוני.

רובם הגדול שונאים ערבים, מתנגדים לרעיון השלום, תומכים בהתנחלויות ומצביעים בעד ממשלות ימניות.

מכיוון שה"רוסים" מונים עכשיו כמעט 20% מהאוכלוסייה, הם מהווים גורם חשוב הדוחף את המדינה לימין.

"החליפו את הארמנים, הצ'צ'נים ושאר העמים הבזויים בערבים"

למה, למען השם?

יש כמה תיאוריות, וייתכן שכולן נכונות.

דיפלומט רוסי הסביר לי את זה כך: "בתקופה הסובייטית היו היהודים אזרחים סובייטיים כמו כולם. כאשר התפרקה ברית המועצות, שאר האזרחים חזרו איש-איש לעם שלו. היהודים נשארו בחלל ריק. לכן היגרו לישראל והפכו יותר ישראלים מכל הישראלים האחרים. גם הלא-יהודים שבאו איתם הפכו לסופר-פטריוטים ישראלים".

תיאוריה אחרת אומרת: "כאשר קרס הקומוניזם ברוסיה נוצר חלל ריק, חלל שהתמלא בלאומנות. מהתקופה הסובייטית נשארו הגישה הטוטליטרית, הבוז לדמוקרטיה ולליברליזם, והגעגועים למנהיג חזק. בברית המועצות הייתה גם גזענות עמוקה של הציבור ה'לבן' בצפונה כלפי העמים כהי-העור בדרומה.  כאשר עלו היהודים (יחד עם הלא-יהודים) לישראל, הם הביאו את הגישה הזאת איתם. הם פשוט החליפו את הארמנים, הצ'צ'נים ושאר העמים הבזויים בערבים. השקפות אלה מזינות גם היום את התקשורת הרוסית בארץ".

ביקרתי בברית המועצות בפעם הראשונה ב-1990, בימי מיכאיל גורבצ'וב. לא יכולתי לבקר שם לפני כן,  מפני ששמי נמחק באופן קבוע מכול רשימה של מוזמנים לגן-העדן של הפרולטריון. אינני יודע מדוע. (באופן די מצחיק נמחקתי גם מרשימת המוזמנים למסיבות השגרירות האמריקנית ב-4 ביולי, ובמשך כמה שנים היה לי קשה מאוד להשיג אשרה לארצות הברית. אולי מפני שהפגנתי נגד מלחמת וייטנאם. אני אחד האנשים המעטים בעולם שיכולים להתפאר בכך שהוחרמו בעת ובעונה אחת גם על-ידי הסי-אי-אי וגם על-ידי הקג"ב).

סיירתי ברוסיה כדי לכתוב ספר על סוף המשטר הקומוניסטי בארצות מזרח אירופה ("לנין לא גר פה יותר"). רחל ואני אהבנו את מוסקבה, אך נדהמנו מגילויי הגזענות שראינו על כל צעד ושעל. הבוז לאזרחים כהי-עור היה גלוי ומחפיר. כאשר הלכנו לשוק והתלוצצנו עם המוכרים, כולם אנשים מהדרום, שאיתם יצרנו מגע מיד, התרחק מאיתנו המלווה שלנו, רוסי צעיר, סימפטי וחמור-סבר. זו הייתה פחיתות-כבוד בשבילו.

נתנו לנו להבין שאנחנו בסך הכול ברברים מזרח-תיכוניים 

ידידיי ואני נפגשים זה 50 שנה בכל יום ששי. כשהתחילו הרוסים להגיע, נהג ה"שולחן" שלנו להתכנס בקפה "כסית" המיתולוגי. 

באחד הימים שמנו לב שקבוצה של רוסים צעירים הקימו "שולחן" משלהם באותו מקום. היינו מלאי אהדה – וגם סקרנות – ומפעם לפעם הצטרפנו אליהם.

בהתחלה זה הצליח. נוצרו ידידויות. אך אז קרה משהו מוזר: הם התרחקו מאיתנו ונתנו לנו להבין שאנחנו בסך הכול ברברים מזרח-תיכוניים חסרי-תרבות, שאינם ראויים להתרועע עם יורשי טולסטוי ודוסטויבסקי. לאחר מכן נעלמו מהאופק שלנו.

נזכרתי בכך ביום שישי שעבר, כשהתפתח ליד השולחן שלנו ויכוח לוהט מהרגיל. הצטרפה אלינו אורחת, מדענית "רוסית", שהאשימה את השמאל בגישה אדישה ומתנשאת כלפי המגזר הרוסי. לדבריה, יחס זה הוא שדחף את הרוסים לזרועות הימין. אחת מיושבות השולחן, פעילת-שלום ידועה, הגיבה בזעם וטענה שהרוסים הביאו איתם את עמדתם הכמעט-פשיסטית כבר בבואם לארץ.

הסכמתי עם שתיהן.

הגישה הישראלית לעולים חדשים הייתה תמיד קצת מוזרה.

מנהיגים כמו דויד בן-גוריון התייחסו אל העולים כאילו הייתה העלייה רק בעיה של תחבורה. הם היו מוכנים להשתמש בכול האמצעים כדי להביא ארצה יהודים מכל העולם. אך משהגיעו העולים הנה, הניחו להם לנפשם. נכון, העולים החדשים קיבלו "סל קליטה" ודיור, אך לא נעשה דבר כדי לשלבם בחברה הישראלית.

זה נכון לגבי העלייה הגרמנית בשנות ה-30, המרוקנית בשנות ה-50 והרוסית בשנות ה-90. כאשר הרוב העצום של היהודים הרוסים העדיפו להגר לארצות הברית, הממשלה שלנו הפעילה לחץ אדיר על הממשלה האמריקנית כדי שתסגור את שעריה בפניהם. כך נאלצו הרוסים לעלות לישראל. אך כשבאו הנה, הניחו להם להתקהל בגטאות מנוכרים, במקום לגרום להם להתפזר ולחיות בקרבנו.

השמאל לא היה שונה. כשנכשלו הנסיונות הקלושים למשוך אותם למחנה השלום, הניחו להם. "גוש שלום" חילק פעם 100 אלף עותקים בשפה הרוסית של החוברת "אמת מול אמת", המתארת את הסכסוך הישראלי-פלסטיני. קיבלנו תגובה אחת ויחידה (!). זה הפיל את רוחנו. היה ברור שלרוסים לא איכפת מההיסטוריה של הארץ.

כדי להבין את חשיבותה של בעיה זו צריך לראות את תמונת החברה הישראלית כולה. היא מורכבת מחמישה מגזרים עיקריים, שהם כמעט שווים בגודלם:

א.      היהודים ממוצא אירופי, האשכנזים, שאליה משתייכת רוב האליטה התרבותית, הכלכלית, הפוליטית והצבאית. השמאל משתייך כמעט כולו למגזר זה.

ב.      היהודים ממוצא מזרחי (הנקראים לעיתים בטעות "ספרדים"), שבאו מארצות ערב ומשאר הארצות האסלאמיות והמהווים את הבסיס של הליכוד.

ג.       יהודים דתיים, הכוללים את החרדים, אשכנזים ומזרחיים, וכן הדתיים-הלאומיים והגרעין הקשה של המתנחלים.

ד.      האזרחים הערביים, מכל צבעי הקשת.

ה.      ה"רוסים".

חלק מהמגזרים האלה חופפים בקצוות. הערבים ורבים מהאשכנזים שייכים למחנה השלום. כל השאר שייכים לימין (אני מתנצל על ההכללות הפרועות. מובן שיש בכל מחנה יחידים חריגים).

ברור שאין כל אפשרות ליצור רוב למען השלום מבלי לרכוש את ליבם של לפחות חלקים מהמגזר המזרחי, מהמגזר הדתי וכן מהמגזר הרוסי. זהו ציבור גדול, חיובי ותרבותי, ואין בשום פנים לוותר עליו.  

בעיניי, זוהי המשימה החשובה ביותר המוטלת כעת על מחנה השלום.

בסוף הוויכוח הלוהט בשולחן שלנו ניסיתי להרגיע את הרוחות ואמרתי:

 "אין צורך לריב בשאלה מי אשם. יש מספיק אשמה בשביל כולם".

[related-posts title="מאמרים נוספים מאת אורי אבנרי"]

>>> מאמר תגובה מאת אדי ז'נסקר: גם רוסים וגם שמאלנים, חיות מוזרות בלב הגטו, מחכים

17 Comments

  1. חחח
    26 ביוני 2013 @ 2:16

    הוכחת שאתה גזען בעצמך.
    אתה מתיימר להיות איש "נאור" , "תרבותי " "איש שלום", וכולי. אך בתוכך הינך איש גזען, אתה תומך בשלום עם הערבים רק מהצד.. אך לא היית מעיז לגור ליידם.
    זה היה ברור כשמש בסוף הכתבה – בסיווג חמשת הקבוצות.

    באופן מוזר, לאחר הקריאה הגעתי דווקא למסקנה שונה. עדיף מאוד ש*לא* יהיה שלום. בטח לא זה שבסגנון שלך..
    כי אם יהיה כזה, אני אתה ועוד מחמשת הקבוצות שהזכרת, נתחיל להרוג פה אחד את השני. וזה יהיה כאין וכאפס לעומת הערבים.
    עד אז, תגיד תודה שיש לך את הערבים. אולי כמה טילים מעל ראשך שלך יזיזו משהו באדם "נאור" שכמוך.

  2. Helio
    15 במאי 2013 @ 0:04

    גיבוב של שטויות וניתוח הכי שטחי שיכול להיות וזה מאחד שקורה לעצמו אינלקטואל. ידע שלך על רוסים בישראל מאוד מוגבלת. אני להבדיל ממך אדבר על עצמי בלבד:
    אני רוסי גאה. לפני שהגעתי לישראל הייתי רק בחור צעיר בן 19 שמעולם לא חשב על הלאום שלו (באמת, מה זה משנה?), אבל בישראל המערבית והדמוקרטית לאום קובע את הסטאטוס העתידי שלך (לא תמיד ולא רק לאום ברוך השם). זה אתם (ימנים ושמאלניים) אלה שמחלקים את עצמכם לקבוצות כאלו ואחרות, גם כאשר אתם דור שני/שלישי/רביעי בארץ. זה אתם שגרים בגטאות – כחלק מכל מיני קבוצות אתניות ודתיות, תושבי בני ברק ותל אביב צפונית, המנהלויות וכל מני ישובים שלהתיישב שם אפשר רק אחרי סינון קפדני (האחרון זה שיא של הדמוקרטיה:-). אלה הגטאות שאתם יצרתם , לא רוסים. אני בתור רוסי בסך הכל בא ומשחק ע"פ כללים שכבר קיימים (שדר"א לא מפריעים לי במיוחד).
    <<>>
    המשטר לא היה כ"כ אכזרי כמו שחלקכם חושבים – כמו לכל משטר אחר היו לו יתרונות מסויימים וחסרונות בולטים. המדינה זו היתה גדולה והייתה קיימת יותר מ-70 שנה – היו תקופות ומקומות יותר טובים והיו פחות טובים.
    לציין את הלא יהודים ככה סתאם בלי שום סיבה מוצדקת זה פשוט טעם רע וצר לי לשמוע את זה ממך. זה שאתה שם לב לזה רק תראה שאתה בעצמף עדיין חיי בגטו – אם לא במובן פיזי אז במובן מנטלי. 99.99% מאיתנו הגיעו לפה בהתאם לחוק – נקודה ואין מה לדבר על זה יותר.

    <<>>
    מי יותר ממנו תגבורת למחנה חילוני עם כל האהבה שלנו לשרימפס, בשר חזיר, חגיגת ראש השנה (סילסבטר שמו בישראל), שמירת שבת בצורה של רצון חד לקבל באותו יום את התחבורה הציבורית, קשר לציביליזציה נוצרית וכד' ?
    בקשר לדפוסי ההצבעה- נו, אתה מבין דמוקרטיה זה גם חופש הבחירה 🙂
    ואנחנו בוודאי תוספת חשובה לקוקטייל הדמוגרפי- למה לא? אני ישראלי לא מכוון שאני (או/ואתה) מכריז על כך, אלא מכוון שאני גר פה ומתנהג ע"פ כללי מדינה עם כל הלימודים בעברית, קריאת יום-יומית של YNET, שירות צבאי , עבודה, עמידה בדקת דומיה לזכר קורבנות השואה ומערכות ישראל וכו'.
    <<>>
    חה-חה, יתערבבו עם כולכם? אם מי בדיוק – אשכנזים, מרוקאים, מתנהלים, חרדים? אתה רק תגיד, אני אולי אחשוב על זה 🙂 וגם תסביר לי למה אני צריך להתערבב או למה אתה החלטת שאני לא מתערבב?

    <<>>
    זה אתה חי בגטו – אני כבר ציינתי למה. אני רוסי קלאסי חיי בעיר ישראלית בינונית בשכונה שמהווה חיתוך מסויים של החברה – יחד עם מרוקאים, אתיאופים, גרוזינים, אפריקאים וכו' – אני מניח כל טיפוס כזה גר במרחק של 300 מביתי. מה איתך?
    <<>>
    כן אז מה? ממתי אינטלקטואל כמוך חושב שלדבר בשפה נוספת זה רע?
    לא יכול להגיד שום דבר על תוכן העיתונים ברוסים פה – אף פעם לא קניתי פה אחד כזה. לדעתי רוב העתונים הרוסים ועבריים תוצרת הארץ אי אפשר לקרות "עיתון".
    <<>>
    יכול להיות ששונאים – לא בטוח לגבי מילה "רובם" (אני לא שונא את אף אחד). אני לא תומך בשום התנחלות ומאמין שאם רוסים תומכים במפלגות ימניות זה בעיקר בגלל אי-יכולת לזהות מניפולטורים נוסח ליברמן מצד אחד וחוסר מוחלט של המפלגות הליברליאות ישראליות להסביר לרוסים את עמדתם בנוגע לשאלות כלכליות, סוציאליות, חינוכיות, תרבותיות מצד השני. מצטער אבל רוב האנשים לא מעניין שלום. עבודה, משכורת, תנאים סוציאוליים, מחירים – זה הרבה יותר מעניין מאשר לשעת איך רואים אבו-מזן או מניימין נתניהו את עתידו של מזרח התיכון.

    אני לא אתייחס לחוויותך האישיות מפגישות עם אנשים כאלו ואחרים. לדעתי לא התמזל לך – פגשת אנשים מוגבלים וטיפשים. אני גם חושש שאתה לא באמת ניסית להכיר את הקהל הרוסי.

  3. עד מדינה
    13 במאי 2013 @ 15:59

    הגרמני פתאום נעשה מומחה לעינייני רוסים. טעיתם אז בשנות 90, טועים גם היום

  4. רפאל
    13 במאי 2013 @ 14:17

    לכותב אידאולוגיה ברורה של פשיזם וטוטליטריות במעט מאד תחפושת. הייתי אומר "תתבייש", רק שאין פה תקווה לקמעה של מצפון.

  5. אנה, מצביע מר"צ
    30 באפריל 2013 @ 18:46

    יש כאן עוול שלא יאומן – לדבר על מיליון ורבע עולים מרוסיה כעל אדם אחד, מקשה אחת… שמאל החמיץ ובגדול את העלייה הזאת. אבנרי כולה בור שלא לומד ולא מכיר את יהדות רוסייה. חלק מלהיות רוסיה זה לכבד ידע, לתת הערכה ומשקל למה שאני אומרת. על מה אבנרי מתבסס? הוא קורא מאמרים או ספרים הבודקים את הטענות שלו? הוא לקח קורסים באוניברסיטה בנושא? הוא נכנס לפחות כמה פעמים לאתר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על מנת לתת הפניות אמינות לדבריו? האופציה האחרונה הרי חינמית לגמרי, פשוט בור עצל… כמשהו מאוד ראשוני אני מציע שיקרא ספר שיצא לאור ב-2013 בהוצאת מטר "המיליון ששינה את מזרח התיכון" מאת לילי גלילי. פשוט בורות מחפירה.
    מכיוון שאני עובדת בתיכון בת"א יצא לי לשמוע מורה לספרות שואל את תלמידי יב': "כמה עליות רוסיות היו לכאן?" הילדים ענו: "הרבה", "לא!" טען המורה, "היו רק שתי עליות. זו של שנות ה-70 הציונית וזו של שנות ה-90 של מהגרי עבודה. אלו שבאו בשנות ה-90 הם בכלל לא יהודים, רק אולי איזו סבתא או סבא היו יהודים. הם גרים בתוך הגטו שלהם…" ובהמשך הקרין להם קטע מסרט "חצוצרה בוואדי". בקטע הזה אלכס מסביר להודא שהוא רוצה להיות איתה ולא אכפת לו מהדת שלה…
    גם לא נכון וגם לא ברור מה ההקשר של הסרט. מתוך מיליון ורבע של עולים מרוסיה רק חמישים אלף עלו בעקבות היותם נכדים לסבתא או לסבא יהודיים, אחוז זניח מכלל העלייה. שאר העולים (2/3) הם יהודים משני הצדדים או לפחות מצד אבא/אמא (1/3).
    וותיקים טועים כשחושבים שרוסים חיים בגטו. ההפך הוא הנכון. האליטה של וותיקים לגמרי מנותקת משאר האוכלוסיות במדינה הזו. רוסים מאופיינים בbi-cultural, אנו חיים בשני מימדים תרבותיים הזה של השפה העברית ששולטים בה כחמישה מיליון אנשים והזה של השפה הרוסית, שמחברת אותנו לכמאה חמישים מיליון אנשים בכל העולם. רוסים לא נותנים לאף אוטוריטה, כפי שמתיימר להיות אבנרי המגוכך או ממסד הדתי, להגדיר את זהותם.
    לגבי המורה. כמובן שדבר ראשון ביקשתי ממנו לבוא אלי בזמנו הפנוי. ניסיתי פעמיים לדבר איתו אך ברגע שהוא קלט ששמעתי את דבריו הוא ח**ן במכנסיים מרוב הפחד והמציע תירוצים שלא לבוא (כשמחר כשאבוא לעבודה, דבר ראשון, אדבר עם המנהל).
    הוותיקים לא יודעים על מי הם מדברים, המסר מאחורי הדיבורים והכתיבה של וותיקים מסתכמים בבורות מעורבת עם שנאת הזר והחדש. חוסר סבלנות לשונה מאפיינים כל חברה צעירה, אבנרי והמורה ההוא לספרות הם סה"כ תוצר של האדר זהות מגובשת של מה זה להיות ישראלי.
    אבנרי, ללמוד, ללמוד ועוד פעם ללמוד! אף פעם לא מאוחר למרות גילך המפליג.

  6. אלכס טארן, ישראלי
    30 באפריל 2013 @ 16:30

    למה?
    התשובה פשוטה מאוד.
    אזרחי בריה"מ לשעבר באו הנה עם ידע עמוק וברור בקשר לזהות שקיימת בין השמאל לבין הפשיזם והנאציזם כאחד. זו אותה גברת בשינוי אדרת (ולפעמים אפילו בלי שינוי שכזה). אני מסתכל על אורי אבנרי ורואה בו פשיסט. הוא מסתכל עלי ורואה בי פשיסט. מי מאיתנו יותר צודק? לדעתי, יותר צודק בעל הניסיון, דהיינו זה שממש הרגיש על בשרו את הרעיון הסוציאליסטי. דהיינו, אני. והוא סתם מפטפט.
    לכן לא אנחנו הפשיסטים – אתם, השמאל הישראלי – פשיסטים! אתם הגזענים – כל הכתבה הזאת היא גזענות אחת גדולה, כל אות בה.
    ואל תדביקו את הסטיגמות האלה לאחרים.

  7. רוסי מהדור החדד
    30 באפריל 2013 @ 7:15

    כמה גיבוב של שטויות, הכללות גסות ואף פרועות. בתור הומו רוסי צעיר מהדור החדש שגר בתל אביב, צר לי לאכזב אותך שהרוחות כבר מזמן משתנים ונושבים לשלל מקומות.
    לגבי הנחות היסוד, הציבור הרוסי הצביע בהמוניו לימין כי הוא נכווה כל כך קשה מהקומוניזם, שהוא בחיים לא יצביע לסוציאליזם שוב. הרי הסוציאליזם הישראלי, כמו זה האירופאי, ראה בברית המועצות כאור הגדול שלו. אתם קידשתם את הדיקטטורה הבזויה הזו אז אל תצפו לתמיכה מהציבור הרוסי, בטח לא הוותיק. עם כל הגזענות שלו, ואין ספק שיש לציבור זה גזענות מסוימות, כך הם התחנכו בבריה"מ שהייתה לאומנית וחשוכה וגזענית מאז ימי סטאלין, השנאה לשמאל הכלכלי הרבה יותר משמעותית ועזה.
    גם בקרב הדור הצעיר כמו שלי, עם ההתמתנות וההתרחקות מהימין הלאומני, בחיים שלי לא אצביע לשמאל הכלכלי. לפיד קיבל בבחירות האחרונות חלק ניכר מהקולות של ה"רוסים".
    לגבי ציוני "אמת" שאתה כה להוט לחלק לעצמך בדבר הסכסוך על הארץ, אז צר לי לאכזב אותך. לא חסראינטלקטואלים מהימין, בטח הרוסים, שיסבירו לך למה אתה טועה. אנחנו בימין המתון / המרכז מספיק אינטלקטואלים כדי להתווכח עם השטויות שהשמאל ומחנה השלום ההזוי מספרים לעצמם. אתם הרי בונים מדינה פלשתינית גזענית, רצחנית, המפלה הומואים, נשים, חילונים, מיעוטים. לרשות הפלשתינית אגב כבר הציעו הכל פעמיים. ברק הציע הכל, אולמרו הציע הכל ואף יותר, וכל מה שהם קיבלו בחזרה זה יריקה.

  8. ולדימיר
    29 באפריל 2013 @ 22:56

    חבר, עושה רושם שנקודת המבט שלך מבולבלת ומבוססת בעיקר על אנקדוטות אישיות. מסה כמו זו שכתבת, המחלקת "גזעים" לתפיסות עולם פוליטיות, הייתה נחשבת שטחית ופוגענית אילו נכתבה בידי תלמיד בחטיבת הביניים. כשזה מגיע מאדם מבוגר זה נשמע כמו תירוץ עלוב לכשלון דרכך האידאולוגית – כאילו לא הצלחת לגייס את הרוסים, המזרחים והדוסים ל"גוש שלום" כי הם פשוט נולדו ימנים וחשוכים.

    ענה לך יפה אדי:
    http://megafon-news.co.il/asys/archives/144347

    וביתר חריפות, הבלוגר המצויין שלום בוגוסלבסקי:

    לדעתי אדי קצת רך מדי כלפי אורי אבנרי (שיצא מה זה שמוק במאמר שלו) ושמאלנים מסוגו. אבל חוץ מזה, הוא צודק. עד שהגיעו, השמאל הישן, האליטיסטי והאשכנזי ראה בדוברי הרוסית חיזוק למגזר שלו. וזה די גזעני, כי על מה בדיוק מבוססת הציפייה הזאת? על צפיפות פיגמנטים דומה?

    אז השמאל מה זה התאכזב מזה שדוברי הרוסית לא התגייסו כדי לחזק אותו ותוך זמן קצר התהפך עליו והמציא את האגדה לפיה הרוסים האלה הביאו את הימניות שלהם מהבית. הרי לא ייתכן שהם בעצמם, האליטה, חירבנה את המצב. תמיד איזה שהם "אחרים" אשמים. כמו כל אגדה, זה לא שקר, אבל כן אמת חלקית מאוד. השיוך הפוליטי של יוצאי ברה"מ הוא סינתזה של מה שהביאו איתם ומה שפגשו כאן, והסינתזה יכולה להיות אחרת. בשביל רבים מאיתנו, היא באמת אחרת.

    ולכן, וזאת התובנה החשובה השנייה של אדי, גם כשאנחנו "שמאלנים", אנחנו לרוב לא שמאלנים כמו השמאל המקומי הישן. יש לנו את הסגנון שלנו. אף אחד לא מינה את אורי אבנרי או אף שמאלן אחר להחליט איך "נכון" להיות שוחר שלום, חברתי והומניסט. יש שמאל מזרחי, שמאל דתי, שמאל ערבי ושמאל אשכנזי. הם לא אותו דבר, והלוואי שהאחרונים יירדו מהפוזה כאילו השלום, החברה וההומניזם רשומים על השם שלהם בטאבו. אני, לפחות, לא מחכה לאורי אבנרי ושכמותו. מקסימום מחכה שיפסיקו לבלבל את המוח ויזוזו הצידה.

  9. זויה פושניקוב
    29 באפריל 2013 @ 22:36

    האם יש לך את זה ביותר דוחה, גזעני ומסגבירני?
    יופי שהסתקרנת, רק שזה לחלוטין לשים חולדות בכלוב למען רצונך ובידורך הפרטי. היש אשכנזי שיש לו מספיק חיים כדי להפסיק לחטט בחייהם של שאר העדות?

  10. מערבי
    27 באפריל 2013 @ 15:09

    אנטישמים רוסים בישראל .

    http://www.haaretz.co.il/opinions/1.1615298

  11. מערבי
    27 באפריל 2013 @ 15:08

    ובינתיים, בישראל הסובייטית .

    http://www.haaretz.co.il/opinions/1.1641831

  12. מערבי
    27 באפריל 2013 @ 15:07

    הרוסים שבאו הם בכייה לדורות. ראה את שתי התגובות מעלי.

    למה הם שונאים כאן ערבים ומזרחים? מאותן סיבות ששם הם שנאו קווקזים.
    להיסטוריון דימיטרי שומסקי, שעלה לארץ מקייב לפני 14 שנה, יש הסבר מפתיע לביטויים הלאומניים והגזעניים בקרב עולים מחבר המדינות. לדבריו, העולים ייבאו לכאן את השיח האיסלאמופובי ששלט בברית המועצות. בישראל לא מבינים זאת כי חושבים בטעות שהמשטר הסובייטי התנגד ללאומיות ושיהודי ברית המועצות התנגדו להכפשת "האחר".

    http://www.haaretz.co.il/misc/1.947374

  13. איציק
    27 באפריל 2013 @ 10:23

    זה אתה שדוחה את השלום, שנותן תקווה לאלו שאומרים עוד קצת הם יוותרו על מדינתם. "רכי הלבב האלו לא יחזיקו מעמד במזרח התיכון."
    אין כמו הדעות ההזויות שלך להרחיק את השלום. ראה את שמעון פרס עם "חזון המזרח התיכון החדש". רק דם ועוד דם ועוד צרות קיבלנו מהחזון האלו כשהכניס את האוייב (שהתחפש לכבש לכמה חודשים) ללב המדינה.
    הם (הערבים) נחושים!!! לסלק אותך מכאן! זה לא עניין לפשרנות. זהו צו אלוהי – זו אדמת הקדש ואתה "או שתשלם או שתתאסלם" ותמיד תהיה בן חסות מוכה (כמו לדוגמה הקופטים במצריים).
    עד שהאסלם ירגע מהג'יהד רווי הדם, נצטרך לחיות על חרבנו ונצטרך להאזין להזויים כמוך.
    בעניין הזה גם מנהיגים לוחמים ועזי נפש טעו בהבנת המזרח התיכון (כמו שטעו בקשר למצריים וסוריה). צריך להסתכל לעובדות בעיניים ולא לבהות בעיני עגל במשפטי אוב חלומיים שאין להם קשר למציאות.
    סוריה היא הבבואה האמיתית של המזרח התיכון. העולים מחבר העמים אין להם את התסביך שלך. הם הרבה יותר אינטלגנטים (ולבנים ממך) ובלי מסך של "מובילי דעת קהל" אומרים את האמת הפשוטה – "אתה ערום".

  14. אחד שיודע
    27 באפריל 2013 @ 9:39

    מה שאתה כותב כאן, חלקם אמת וחלקם שקרים. מכיוון שאתה לא אותו "רוסי" עולה שנות ה-90, אינך יכול להסביר שום דבר. מכיוון שאני חלק מעליית שנות התשעים, מצאתי לנכון לדבר על הכתבה שלך ולקבוע עובדות, חלקם אולי אינך יודע:
    א. יהודי ברית המועצות סבלו פי כמה וכמה מעולי צפון אפריקה ושאר המדינות- אי אמנסיפציה, השואה וכד'.
    ב. בגלל סיבה א', הם מרגישים שהם צריכים להשתייך לקבוצה שנחשבת רק לשל יהודים. הם מחפשים את המקום בו הם ירגישו בנוח, יותר מאיך שחשו בבריה"מ.
    ג. עולי צפון אפריקה הם בפירוש לא ניצולי שואה, הם מנסים להשיג כסף על גבם של אנשי הגבורה האמיתיים.
    ד. האשכנזים הם חברה איכותית יותר, ואין כאן מקום לספק. זה נכון, העדה המזרחית מלאה בברברים, ולדעתי פני החברה כיום מול העולם מיוצגת לצערינו על-פי הקהל המזרחי. ערס זו מילה שקשורה למזרחי, כמו שגוי מתייחס לרוסים. רק שהמילה ערס למזרחים היא הרבה יותר קשורה ונכונה. החינוך הלקוי של ההורים המזרחים, הוליד צמרת עבריינים, פושעים וברברים.
    ה. החינוך הרוסי- אירופאי הנוקשה לא נותן מקום להוליד דורות של טיפשים, ולכן הרוסים והאירופאים בגדול הם איכותיים יותר מהחברה המזרחית. הם אמינים יותר, נעימים יותר ואחראים הרבה יותר. אצל מזרחים אין תרבות שיח, הכל כל-כך ירוד ומכוער. פעם הלכתם לחתונה מזרחית? קולולו ושמולולו, חינה ובקיצור טקס ביזה שרק חלק ממנו באמת מרגש ונורמלי.
    ו. ישנה אפליה גם כלפי החברה הרוסית, קל לך להתלונן על מה שאתה קשור אליו.

    החברה האשכנזית היא מקור של אור לחברה הישראלית, מקור שיכול להציל את הכבוד שנותר.

    • צדוק התקוה
      25 ביוני 2013 @ 19:56

      לא כל העולים מחבר העמים הם לו צדקים יש בינהם עבריניים שיכולים ללמד מה זה פשע את העברינים הישראלים זה בקשר לצמרת העבריניים דבריך מלאים בדמגוגיה של התנשאות וגזענות כמו שלא כל הרוסיות זונות לא כל המזרחים ברברים יש בינהם סופרים משוררים רופאים מרצים במוסדות החינוך קח למשל את הנשיא לשעבר יצחק נבון אדם מלא חוכמה כרימון או יהורם גאון משפחת בנאי שכולם היו אומנים שתרמו לתרבות הישראלית כמו יוסי בנאי ז"ל או אחיו השופט יצחק בנאי טיפשים יש בכל עם ועדה

  15. יאנה
    27 באפריל 2013 @ 6:53

    שלום אורי.
    מאד נגע בי מה שכתבת.
    כי גם אני "רוסיה". עליתי ארצה באותה העלייה של שנות ה-90.
    מה שאתה כותב משקף את האמת המרה, זה עצוב וכואב. אך ישנו עוד "קוץ" אחד בדברים שלך אשר לי אישית מאד מפריע ( וזאת לא באשמתך).
    לא טעיתם כשבניתם תוכניות ותקוות על כך שהעלייה הרוסית תקדם את המדינה – הרי זה מה שקרה מכל הבחינות.
    הטעות הבסיסית של מייסדי מדינת ישראל – היא התייחסות אל העולים.
    לא הייתם צריכים לתת הטבות מיוחדות לעולים, כל מי שהיה מגיע – היה מתחיל את דרכו במדינה כשווה לשאר האזרחים.
    ואם חוקי המדינה היו מבטיחים זכויות שוות לכל אזרח – לא הייתה הפרדה כזאת כמו שהיא היום על בסיס האתני.
    אני מאמינה שאז לא היו מגיעים לארץ כל כך הרבה רוסים, אבל אלה שהיו מגיעים – היה אכפת להם יותר לבנות את המדינה ולא רק להגיע על "הכל מוכן והכל כלול".

  16. לא יאומן כי יסופר
    27 באפריל 2013 @ 0:31

    בחלוקה שלך את הציבור הישראלי לאשכנזים עילית שמאלנית ומזרחים (חס וחלילה לא ספרדים) ליכוד, דתיים, ערבים, יוצאי ברה"מ, שמטת את השמיכה מכל התזה שבנית לאורך הטור. הצגת את השמאל במערומיו. מי שלא אשכנזי הוא לא נאור, לא תרבותי, לא אינטלקטואלי ולכן לא יכול לראות את האור. מאז נאום הצ'כצ'כים של דודו טופז ז"ל לא קראתי מין גיבוב גזעני ונטול טיפת ביקורת עצמית שכזה.
    עם כל הכבוד לפועלך בבניית הארץ, מציע שתפרוש להתבייש בצד.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן