Skip to content

הכי במלונה בעולם

איזו חברת תעופה נחשבת הידידותית ביותר לחיות? מי הזולה ביותר להטסת חיות? מאיזו חברת תעופה מומלץ להימנע כשטסים עם חיות? לאיזה שדה תעופה מומלץ להגיע עם חיה? לאיזה רצוי שלא להגיע? מה צריך לדעת לפני שאורזים את החיה בכלוב? התשובות כאן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

למעלה מחמישה מיליון חיות מחמד מוטסות ברחבי העולם בשנה (למעלה משלושה מיליון בטיסות בינלאומיות בלבד ועוד שני מיליון בטיסות פנים ארציות) והמספרים רק גדלים. גם הישראלים מצטרפים לטרנד העולמי ולוקחים איתם את חיות המחמד שלהם לשליחות מטעם העבודה, לימודים, הגירה לצמיתות ואפילו טיולים וחופשות משפחתיות. אז מה כדאי לדעת לפני שאורזים (לבד!) את מיצי או רקסי?

מטוס של אל על. מדיניות חברה המאפשרת הטסת חיות מחמד במחלקות הנוסעים
מטוס של אל על. מדיניות חברה המאפשרת הטסת חיות מחמד במחלקות הנוסעים

ד"ר איתן קריינר, מייסד ומנכ"ל הסוכנות להטסת חיות, קובע אל-על היא חברת התעופה הידידותית ביותר לחיות (Pet Friendly Airline) וזאת מכיון שמדיניות חברה המאפשרת הטסת חיות מחמד במחלקות הנוסעים Pet in cabin, בתנאי שהחיה שוקלת פחות משמונה קילוגרם (כולל כלוב ההטסה). אל על היא אחת החברות הזולות ביותר להטסת חיות מחמד למרבית היעדים וכן היחס של עובדי החברה (צוות אוויר וקרקע) לנוסעים עם חיות ולחיות עצמן, הוא מהטובים בעולם.

חברות תעופה נוספות שנחשבות Pet Friendly Airline (מבחינת מדיניות החברה לחיות ומבחינת המחיר) הן בריטיש איירווייס, לופטהנזה, קלמ וסוויס. לעומת זאת, טוען קריינר, רויאל ג'ורניאן וטורקיש איירליינס ידועות כחברות יקרות להטסת חיות וכן רמת השירותים שהן נותנות לבעלי החיות הם מהנמוכות בעולם (כולל טיפול לא נכון במסמכים ובכלובים של החיות).

שדה התעופה הטוב ביותר כיעד סופי, שדה מוצא ובעיקר יעד ביניים, הוא שדה התעופה הראשי בפרנקפורט. שדה תעופה זה מציע לחיות פנסיון לעצירות ביניים ושהיות לילה ברמה הגבוהה ביותר בעולם. שדה התעופה זה מכיל מרכז לחיות ((Animal Center, אשר הוקם במטרה לתת שירות קרקעי ייעודי לחיות.

שדות תעופה נוספים שמציעים תנאים טובים לחיות הם שדה התעופה הראשי של ציריך, סחיפול באמסטרדם וניו ארק במדינת ניו ג'רזי ליד ניו יורק.

במשרד החקלאות ופיתוח הכפר מוסיפים כי באנגליה ישנו ANIMAL RECEPTION CENTER הנמצא בשדה התעופה היתרו בלונדון והוא מאוד מקצועי וידידותי לבעלי חיים (המקום הוא ממשלתי).

לעומת זאת, שדה התעופה במדריד שבספרד, אינו ערוך לשרת ציבור נוסעים על ארבע ובעלי חיות נתקלים בקשיים לא פשוטים במעבר עם חיות המחמד בטיסות יוצאות ונכנסות. כמו כן, שדות התעופה במינכן ובדרום אפריקה ידועים כשדות תעופה מחמירים, המקשים במיוחד על נוסעים עם חיות.

האם הטסת חיות הפכה להליך פשוט יותר?

לפי ד"ר קריינר, כן ולא. מצד אחד, הביקוש האדיר של הציבור לפתרונות להטסת חיות הפעיל לחץ על חברות תעופה, חברות שילוח, הנהלות שדות תעופה וכל אופרטור אחר בעולם התעופה והתיירות. עולם התעופה הפך להיות ידידותי לחיות, אך יחד עם זאת, הטסת חיות מחמד לא הפכה לעניין פשוט.

מדינות רבות החמירו ועדיין מחמירות כאשר מדובר על נהלי יצוא וייבוא חיות לשטחן, כך שהתהליך הפך מורכב יותר ודורש כעת מיומנות מקצועית והיערכות מבעוד מועד. לדברי ד"ר קריינר, כיום, כדי להטיס חיית מחמד צריך להתחיל להיערך לפחות שלושה שבועות מראש (במקרה של טיסה לרוסיה או לקנדה) ועד חצי שנה מראש (במקרה של טיסה לאוסטרליה או לסינגפור). הטסת חיה לאחת ממדינות האיחוד האירופי דורשת כשלושה חודשי הכנה לכל הפחות.

במשרד החקלאות ופיתוח הכפר מציינים עם זאת, כי הכנת חיית מחמד לטיסה לחו"ל (למעט מדינות כגון אוסטרליה וניו זילנד) הנו תהליך פשוט וזול – למעט עלות הטסת חיית המחמד. על הבעלים לקרוא בעיון את ההנחיות המפורסמות באתר השירותים הווטרינריים של משרד החקלאות בישראל ובאתר השירותים הווטרינריים במדינה המקבלת ולבצע את החיסונים, הטיפולים והבדיקות הנדרשות. כל הדרישות וההנחיות מאוד ברורות וקלות לביצוע.

ד"ר איתן קריינר: "העולם כולו בחרדה מפני הכלבת ושאר נגיפים ומחלות מדבקות. לכן מדינות מעלות את הרף וזה בא לידי ביטוי בחוקים חדשים, המחייבים המצאת מסמכים מאוד ספציפיים כגון מסמכי בריאות, אישורי יבוא, בדיקות דם לבדיקת נוגדני כלבת, חיסונים, שבבים בתקן בינלאומי ועוד. הטסת חיות זה כבר באופן רשמי לא תחום של 'עשה זאת בעצמך' אלא הוא מקצוע לכל דבר ועניין".

לדבריו, ישנם ארגונים מקצועיים של מטיסי חיות מוסמכים. מידי שנה מתקיימים מספר כינוסים, תערוכות, ימי עיון ונט-וורקינג לאנשי התחום. כמו כן, למעלה מ-5,000 אנשי מקצוע עוסקים בתחום. הטסת חיות הפכה לנישה בפני עצמה בעולם השילוח וחברות שילוח בינלאומיות לומדות את התחום ומכשירות כוח אדם מקצועי. יש כיום מקצועות שלא שמעו עליהם לפני עשור כמו: מנהל הטסת חיות, וטרינר מוטס, מלווה חיות (כמו דיילים של חברות תעופה שמתלווים לילדים הטסים בגפם), עמילי מכס המתמחים בייבוא וייצוא חיות ועוד.

קרין והכלב הנרי. כ-50% מחיות המחמד שהוטסו השנה לישראל וממנה היו כלבים ן-46% חתולים. (צילום אילוסטרציה: עירית רוזנבלום)
קרין והכלב הנרי. כ-50% מחיות המחמד שהוטסו השנה לישראל וממנה היו כלבים ו-46% חתולים. (צילום אילוסטרציה: עירית רוזנבלום)

גם חיות המחמד "עושות עלייה"

24,310 חיות מחמד טסות מידי שנה לארץ ואילו 12,165 חיות מוטסות מהארץ למדינות השונות. 6,000 חיות מחמד הגיעו לארץ ב-2012 במסגרת עלייה. ד"ר קריינר: "אנחנו אומרים בגאווה שאנחנו סוג של נפש-בנפש שעוזרים לחיות לעשות עלייה לארץ הקודש. זה הזמן לציין שאנחנו עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם ארגונים כגון נפש בנפש, תושב חוזר, הבית הישראלי ושאר גופים העוסקים בקידום העלייה והשבת ישראלים לארץ."

כ-38% מחיות המחמד הוטסו אל או מצפון אמריקה (ארה"ב וקנדה), 20% למערב אירופה, 16% למזרח הרחוק ולאוסטרליה, 12% למזרח אירופה (בעיקר רוסיה ואוקרינה), 9% לאמריקה הלטינית, 5% לאפריקה ולדרום אפריקה.

כ-50% מחיות המחמד שהוטסו השנה לישראל וממנה היו כלבים, 46% חתולים ורק 4% ציפורים ומכרסמים. מבין החיות הנדירות יותר שטסו השנה ניתן למנות חמוסים, איגואנות, ארנבות, אוגרים ודגי נוי למיניהם.

הסוכנות להטסת חיות (http://www.terminal4pets.com/) נוסדה בשנת 2004 כחלק מבית הרופאים הווטרינרי מכבים והיא הזכיינית הבלעדית במזרח התיכון ובאפריקה של החברה הבינלאומית להטסת חיות Animal Airways Ltd. כל המידע שנמסר כאן נלקח מבסיס הנתונים שלה, לאחר שנאסף במהלך השנה האחרונה מעובדים ולקוחות של החברה וכן מעמיתים בעולם השילוח והתיירות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן