"להיות בשם זה כמו להיות קוסם…
לא מדובר רק בערבוב חומרי גלם אלא ביצירת זיכרון שיישאר לאורך זמן."
פרנסיס קוקרג'יאן יצר עד כה למעלה מארבעים בשמים עבור בתי אופנה מובילים, פתח קו בשמים משלו ("מייזון פרנסיס קורקג'יאן") ועוד ידו נטויה. בשנת 2001 קיבל את פרס פרנסואה קוטי למפעל חיים ובשנת 2008 זכה לעיטור אביר מסדר האמנויות והספרות היפה מממשלת צרפת.
כשהיה קוקרג'יאן בן 13 או 14 ושיחק עם אחותו, שאספה דוגמיות של בשמים, גילה שהיא מתעניינת בעיצוב החיצוני של הבקבוקים, בעוד שהוא נמשך לתכולתם. קוקרג'יאן מספר שאחרי התגלית, כשהודיע להוריו שהוא הולך להתפרנס מיצירת בשמים, הם נשמו לרווחה. עד אז רצה להיות רקדן בלט.
אף אם זנח את חלום הריקוד בגיל צעיר, קוקרג'יאן עדיין מוצא קשר הדוק בין תרבות, אמנות וניחוחות. צוותי העבודה שלו כוללים, מעבר לבשמים ולאומנים מומחים, גם מעצבים בתחומים שונים, מוזיקאים ואמנים. בעבר גם שיתף פעולה עם האמנית סופי קאל במיצג בפריז. חיבור זה מוצא ביטוי גם בשפתו העשירה: "ליצור בושם זה כמו להלחין מוזיקה: לפסנתר יש 85 קלידים לבנים ושחורים. תחשבו על באך, מוצרט… הצלילים וקלידי הפסנתר, המרכיבים שיש לנו אינם רלבנטיים. ההשראה והמלחין הם החשובים. מה שאתם עושים עם מה שניתן לכם."
הוא למד בישום בבתי הספר ISIPCA ו- Quest. ההצלחה הגדולה ביותר שלו היתה עם הבושם "Le Mâle" עבור ז'אן פול גוטייה. קוקרג'יאן היה אז בן 25. חלפו 18 שנים מאז והשנה יצר קוקג'יאן את "Le Beau Mâle".
"אם "Le Beau Mâle" היה יצירה מוסיקלית, הוא היה מוסיקת רקע לסטריפטיז.
לדוגמה, השיר של ג'ו קוקר בסרט 9 וחצי שבועות של שכרון חושים.
אם "Le Beau Mâle" היה סרט, הוא היה "חשמלית ושמה תשוקה"."
190 ניסיונות בנוסחאות שונות וחמישה חודשים נדרשו לקוקרג'יאן וצוותו כדי ליצור את הניחוח הנכון, זה שיהיו שלמים איתו ושיבטא בדיוק את תחושת הרעננות והחושניות. "היינו צריכים להתחיל עם הוספת מבנה רקע, משהו מאד רך, כמו עור, קצת בניחוח מושק, תו קצת עצי, לא מוצר שחור. אנו מציגים גבריות ורעננות ברורה ביותר… ניחוח של גוטייה ללא חושניות, הוא לא באמת ניחוח של גוטייה. זה כמו לדמיין את זאן פול גוטייה בלי חולצת המלחים. זה חסר משמעות."
"לבנדר נשאר בדי-אן-איי של המשפחה," מתאר קוקרג'יאן, "לבנדר הוא אב טיפוס נצחי בבישום הגברי. נמצא אותו לעתים קרובות בדאודורנטים ומוצרי גילוח לגברים. הילד הקטן והמתבגר, ייגשו ויריחו את הדאודורנט ומוצרי הגילוח של אביהם וכך בתת המודע נוצר להם דימוי גברי של הלבנדר."
"את חייו של פרח הלבנדר ניתן לפרק לארבעה שלבים," ממשיך קוקרג'יאן, "השלב הארומטי; שלב המנטה, אותו ניתן להפיק מפרחי לבנדר טריים מאד; שלב הפריחה, שמזכיר ורדים; ושלב סוף החיים – כשהלבנדר נמצא לקראת סוף חייו הפרחים היבשים שלו מפיקים ריח רך וחם יותר. בבושם "Le Mâle" עבדנו עם לבנדר בצורה הכי חושנית ועוטפת שלו, בתוספת נגיעה קטנה של וניל ומאפיין אוריינטלי. עבור "Le Beau Mâle" בחרנו להשתמש בחלק הטרי של פרח הלבנדר. דמיינו שלוקחים את הלבנדר, משפשפים אותו בכפות הידיים ושואפים את הריח שלו. חיפשנו את הרעננות הזו."
לאחרונה הושק הבושם החדש גם בישראל. בקבוק הבושם מעוצב בצורה המסורתית של פלג גוף עליון גברי ושרירי. הבושם מצוי בתוך פחית מתכתית שעליה מופיע לוגו המותג ומתחתיו שם הבושם בכתב יד.
* * *