Skip to content

המלחמה בסוריה גולשת לעירק, אלימות בין סונים לשיעים

יותר מ-215 בני אדם נהרגו בצפון המדינה בהתנגשויות בין כוחות הביטחון למפגינים סונים. ראש הממשלה מאלכי: אלימות אזורית מלבה את הכיתתיות במדינה, ומנהיגי שבטים סונים קוראים להקמת צבא משלהם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
סונים בעיראק קוראים לג'יהאד נגד הממשלה
סונים בעיראק קוראים לג'יהאד נגד הממשלה

בשידור טלוויזיה אמר אתמול, שבת, ראש ממשלת עירק, נורי אל מאלכי, שחיכוך בין סונים לשיעים: "חזר לעירק, מפני שהחל במקום אחר באזור", והוסיף, "קנאות כיתתית היא דבר רע, ורוחות הכיתתיות אינן זקוקות לרישיון כדי לחצות גבולות. כאשר היא מתחילה במקום אחד, היא תעבור למקום אחר. החיכוך נוקש על כל הדלתות, ואיש לא ישרוד אם נניח לו להיכנס, מפני שרוח מלבה אותו, וכסף ותכניות". יותר מ-215 בני אדם נהרגו לאחרונה בצפון המדינה בהתנגשויות בין כוחות הביטחון למפגינים סונים.

מאלכי קרא גם למפגינים נגד הממשלה לגרש "פושעים" המפגעים בכוחות הממשלה, וראש סחווה, ארגון חמוש המתנגד לא-קאעידה, הזהיר מפני תוצאות חמורות אם אלה שרצחו ארבעה חיילים בשבת לא יוסגרו. אתמול, שבת, הרגו חמושים ארבעה חיילי מודיעין עיראקים לבושים אזרחית ופצעו חמישי ברמאדי שבמחוז אנבאר, מערבה לבגדד, מוקד המחאה הסונית, הנמשכת כבר חודשים נגד הממשלה הנשלטת על ידי שיעים.

נורי אל מאלכי (מקור: ויקימדיה)
"החיכוך נוקש על כל הדלתות". נורי אל מאלכי (מקור: ויקימדיה)

מפקד משטרת מחוז אנבאר הודיע, כי אם המפגינים לא יסגירו את הרוצחים בתוך 24 שעות, הם צפויים לתגובה קשה. במשך הלילה הודיע חבר פרלמנט ממחוז אנבאר, אחמד אל-אלוואני, כי שלושה חשודים ברצח נמסרו לידי המשטרה. אלוואני טען שזאת הוכחה לכך שהשבטים באזור והמפגינים אינם מעניקים מחסה לרוצחים. בניסיון לבלום את האלימות הטילו כוחות הביטחון עוצר לילה במחוז אנבאר שרוב תושביו סונים.

חמישה אנשים אחרים, חברי ארגון המתנגד לאל-קאעדה, נהרגו בשבת דרומה לתיכרית. החמישה היו חברי מיליציית "סאחווה", ארגון סוני התומך בממשלה שאנשיו הצטרפו במהלך מלחמת עיראק למאבק האמריקני באל-קאעידה. הם משמשים מטרה למורדים סונים הרואים בהם בוגדים.

שגרירות בארצות הברית שיבחה את הקריאות לעשיית צדק וגינתה את האלימות: "אין הצדקה לפשע הזה, ואנו מקדמים בברכה את קריאות המנהיגים המקומיים והלאומיים במחוז אנבאר, להביא את הרוצחים  לדין".

כוחות ביטחון כורדים התפרשו בצפון עיראק, סמוך לעיר כירכוכ השנויה במחלוקת. הצעד נועד לכאורה למאבק בחמושים שהרגו ארבעים איש בעיר בשבוע האחרון, אך מפקד כוחות הקרקע של צבא עיראק כינה זאת "התפתחות מסוכנת" בניסיון להשתלט על שדות הנפט שבאזור.

אלפי מפגינים מתכנסים זה חודשים בערי עיראק ומביעים את זעמם על הממשלה. הם קוראים לראש הממשלה מאלכי, השיעי, להתפטר ולשים קץ לאפליית הסונים במדינה. ביום שלישי תקפו כוחות הביטחון מפגינים סמוך לעיר הסונית חאוויג'ה. 53 בני אדם נהרגו בהתנגשויות. בתגובה לכך, לחמו ביום שישי חמושים סונים בכוחות הממשלה אחרי שהשתלטו לדבריהם על העיר סולימן ביי, צפונה לבגדד.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן