Skip to content

כללי זהירות לל"ג בעומר בטוח

הערב יצוין ברחבי הארץ ערב ל"ג בעומר. שמירה על כללי בטיחות בסיסיים והכנה מקדימה ימנעו אסון וסכנות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הערב יצוין ברחבי הארץ ל"ג בעומר. פעילות המשטרה תתמקד בסיכול ומניעת שרפות, בתיאום עם הגורמים האזרחיים. הנוכחות תתוגבר באירועים ובאתרי המדורות השונים ברחבי הארץ. קק"ל קוראת לציבור לא להדליק הערב אש ביערות בשל תנאי מזג האוויר הקיצוניים, הכוללים חום גדול ויובש רב.

במקביל לחגיגות חשוב לזכור כי קירבה לאש המדורה מהווה סכנה למבוגרים, לילדים ולסביבה. מדי שנה פוקדים את חדרי המיון בבתי החולים נפגעים ברמות שונות, כתוצאה מההתעסקות באש, עקב כוויות ומשאיפת חלקיקים העולים מהאש. שמירה נאותה על כללי בטיחות בסיסיים והכנה מקדימה תמנע סכנה ותעודד הגנה סביבתית, לכן משטרת ישראל מציגה לכם מספר כללי יסוד ועצות למניעת פגיעה ונזקים: 

ל"ג בעומר בבני ברק (צילום: ציפי מנשה)
ל"ג בעומר בבני ברק (צילום: ציפי מנשה)

הבעירו אש רק באתר מתאים להדלקת מדורה (הרשויות המקומיות מקצות לרוב מקומות מתאימים לכך), הרחק מבתי מגורים, מגרשי חנייה ומקומות מסוכנים. הקפידו על שטח נקי ופתוח, ללא קוצים או עצים קרובים וללא חוטי חשמל מעל. 

ל"ג בעומר בבני ברק (צילום: ציפי מנשה)
(צילום: ציפי מנשה)

הכינו מראש אמצעים לכיבוי האש: מטף כיבוי נייד, דליים מלאים במים, חול, שמיכה או מגבת גדולה. דאגו מראש להימצאות זמינה של ערכת עזרה ראשונה וכן של משחה נגד כוויות. הצטיידו בטלפונים חשובים: 102 – מכבי האש, 101 – מד"א, 100 – משטרה. 

ודאו כי יש נוכחות של אדם מבוגר, החל מהדלקת המדורה ועד לכיבויה המלא. הקפידו שהדלקת האש תעשה רק על ידי מבוגר אחראי. אין להבעיר אש באמצעות חומרים דליקים כגון בנזין, נפט וכדומה. אסור בתכלית האיסור להחזיק חומרים דליקים בקרבת המדורה, העלולים ללבות את האש וליצור שריפה גדולה מאוד שתסכן את הסובבים. אין לזרוק לתוך המדורה חומרים מתלקחים או רעילים כגון: שקיות פלסטיק, זבל, מוצרי פלסטיק ותחליפי עץ או קרשים צבועים בצבע. חומרים אלו מכילים דבק הנפלט לאוויר בעת שריפה. 

מומלץ לא לשבת קרוב למדורה ולא בכיוון העשן, כדי להימנע משאיפה מיותרת של מזהמים. במקרה של שאיפת עשן וקשיי נשימה יש להזעיק מיידית את כוחות ההצלה. במקרה בו אש אחזה בבגדים יש לעצור ולא לרוץ, כיוון שריצה מלבה את האש. יש לשכב מיד על הקרקע ולהתגלגל כמה פעמים. אפשר להשתמש בשמיכה או במגבת גדולה כדי לעטוף את הנפגע ולחנוק את האש. יש להזעיק את כוחות ההצלה. במקרה בו נגרמת כווייה יש להרחיק מיד את מקור הפגיעה. אם מדובר בכוויה קשה יש לפנות מיד לחדר מיון. 

אין לזרוק לתוך המדורה חומרים מתלקחים או תחליפי עץ. ל"ג בעומר בבני ברק (צילום: ציפי מנשה)
אין לזרוק לתוך המדורה חומרים מתלקחים או תחליפי עץ. ל"ג בעומר בבני ברק (צילום: ציפי מנשה)

בסיום יש להקפיד לוודא את כיבויה המוחלט של המדורה. יש לכסות את הגחלים במים או חול. אם לא מצליחים להשתלט על התפשטות האש, יש להזעיק מיידית את מכבי אש במוקד 102. בכל מקרה חל איסור מוחלט להשאיר מדורה דולקת ללא השגחה.

המלצות מד"א לטיפול ראשוני בפצועים עד להגעת צוותי מד"א:

1. אם אש אחזה בבגדיו של אדם, יש להשכיבו על הקרקע ולגלגלו בעפר או לכבות את האש במים רבים. אפשר גם להחניק את האש על ידי כיסוי הנפגע בשמיכה רטובה, או במגבת גדולה, כאשר ראש הנפגע נשאר חשוף.

2. אין להסיר או לתלוש בגדים חרוכים שנדבקו באזור הכוויה. במקרה של כוויה באזור מוגבל בגוף, יש לקרר מיד במים או להניח רטיות קרות ולחות (רצוי סטריליות) על הכוויה. אפשר להשתמש גם בממחטות בד או בגד.

3. אין לנקב שלפוחיות ואין להסיר עור.

4. אין למרוח על הכוויה משחות או חומרים אחרים.

5. במקרה של חדירת גץ לעין, מומלץ לשטוף את העין היטב עם הרבה מים קרים.

מד"א ממליץ לכלול ציוד חירום במדורה: שני בקבוקי ליטר וחצי של מים. לצורך שתייה ולמקרה של כיבוי חירום. תיק עזרה ראשונה תקני של מד"א. תכשירים למריחה למניעת עקיצות של יתושים. תכשירים לטיפול במקרים של כוויות. שמיכה, שתשמש גם לישיבה וגם לכיבוי מהיר אם חלילה אדם נשרף.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן