Skip to content

עו"ד אוריאל לין: אופניים, כתיבה, לשכת המסחר

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, הוא רוכב אופניים מתמיד. ארבע קריירות נקטעו במהלך חייו. בראיון מיוחד למגפון הוא מספר על צדדים בלתי מוכרים לציבור אודותיו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עו"ד אוריאל לין, כיום נשיא איגוד לשכות המסחר, אומר: "אינני מפקיר את חיי לשיקול דעת רשלני של אף נהג במדינה, ואני מייעץ לכל רוכבי האופניים שישמרו על חייהם. במקום לצעוק 'לא סופרים אותנו'". 

עו"ד לין, יליד 2 באפריל 1935, מתגורר ברמת אביב ג'  בתל אביב. הוא כיהן בעבר כיו"ר ועדת החוקה חוק ומשפט בכנסת ה- 12, הממונה על הכנסות המדינה, מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות ויו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בשנים 1984-1992. לין חובב רכיבה על אופניים מגיל 12, מאז עזב את כפר הנוער "בן שמן" ועבר להתגורר עם אימו מרגלית ועם אחיו גדליה בבת-גלים. "בשכונה זו", מדגיש אוריאל לין, לא יכולת לפגוש את הנערות אם לא היית רכוב על אופניים…" פעמיים בשבוע, במשך שעתיים (עם הפסקות), רוכב לין על אופניו בשבילי אופניים בתל אביב, "ולעולם לא על כביש", הוא מדגיש.

עו"ד אוריאל לין (צילם: יגאל יששכרוב)
עו"ד אוריאל לין (צילם: יגאל יששכרוב)

"לפני 40 שנה הייתי חלוץ הרכיבה על האופניים בתל אביב ובנוסף לרכיבה כאן, אני יוצא אחת לשנה לאירופה למסע בן שבעה ימי רכיבה על אופניים ותמיד עם קבוצת חברים. אשתקד רכבנו מןוינה לבודפסט לאורך הדנובה. הרכיבה מעניקה לי התמדה בפעילות ספורטיבית שממנה נהנים (לא סובלים) וסופגים את  יופיים  של נופי הטבע בישראל ובחו"ל", מספר לין. ביולי השנה מתעתד אוריאל לין לצאת למסע רכיבה בחו"ל עם חבריו, עו"ד דן כרמלי ועו"ד מנשה כהן.

התעודות והצילומים הניבטים מקירות משרדו השוכן בקומה השנייה בבניין לשכת המסחר ברחוב חשמונאים 84 בתל אביב מעידים על תרומתו ופעילותו המבורכת רבת השנים למשק ולמדינה. כמי שנודע כאחד מחברי הכנסת המוערכים בישראל, הוציא באחרונה את ספרו, 'אבן דרך',  בו ריכז את מאמריו הרבים שפורסמו במהלך השנים בעיתונות.

בראיון מיוחד למגפון, בין צלצולי הטלפונים הרבים שהגיעו מעיתונאים שביקשו את תגובתו בהקשר לשביתת העובדים בנמל התעופה שהסתיימה, בה טען כי זו שביתה פוליטית שההסתדרות  שמה עצמה מעל המוסדות הנבחרים של הממשלה – נענה אוריאל לין לבקשתנו לספר מעט על הצדדים הבלתי מוכרים על אודותיו. הוא צלל אל מחוזות ילדותו ונראה שנהנה מכך מאוד. גם מיכל אורלי, מנהלת אגף דוברות והסברה שנכחה בחדר וסייעה בידו, הייתה נפעמת מהדברים ששמעה, שלא היו מוכרים  לה.

אוריאל לין  נולד בעיר העתיקה בירושלים להוריו, מרגלית ויהונתן אסולין. בילדותו התחנך בכפרי הנוער "שפיה" ו"בן שמן".  בגיל 11 וחצי כתב מחזה לחגיגות הפורים, שהומחז בכפר הנוער. אחד  השחקנים שהופיעו במחזה היה טוביה סער, לימים מנהל הטלוויזיה.

"נהניתי מאוד באותה תקופה", הוא מספר, "היינו שקועים בקריאת ספרים ובפעילות חברתית תוססת ובבילוי בחיק הטבע. עד היום נותר ברגלי הימנית סימן מנשיכת שיניה של הכלבה סויה, כלבת הרועים בבן שמן. בגיל 14,  כשנשאלתי בבחינות הפסיכומטריות מה ארצה להיות כשאגדל – כתבתי עורך-דין. התשובה שקיבלתי הייתה: 'לא מתאים לתיכון עיוני, מתאים לבית ספר מקצועי'. בסיימי את בית הספר היסודי עברתי לבית הספר לקציני-ים בחיפה. בתום השנה השנייה ללימודיי, בהיותי בן 16, הפלגתי באוניית הדגל של צים 'קדמה' כקדט, יחד עם ארנון צוקרמן וטוביה סער. ההפלגה נמשכה חודשיים, ובסיומה קיבלתי את ההחלטה לנטוש את הקריירה המפוארת בצי הסוחר. הנימוק המרכזי שלי היה, שבמקום לשבת על האנייה ולהמתין לרגע שנגיע לחוף, עדיף להישאר על החוף באופן קבוע".

מחזה סאטירי בשם 'אישה, אמנות ומכנסיים'

לין עובר ללמוד בתיכון "כרמיה" בירושלים. "הלימודים היו לי משעממים, ועל כן נטשתי את התיכון והתגייסתי בגיל 17 לצה"ל", הוא מספר. בתקופת השירות הצבאי הוא מסיים את כל בחינות הבגרות האקסטרניות ומתקבל  ללימודי משפטים. "סיימתי ארבע שנות לימוד בהצטיינות וקיבלתי את המאסטר הראשון למשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים. נכחתי בהרצאות של גדולי המשפט בישראל, שופטי בית המשפט העליון שמעון אגרנט, משה זילברג ויואל זיסמן, שהותיר אצלי את רישומו העמוק ביותר. הוא השפיע מאוד על דרך הניסוח שלי, שכן לימדני, שאם אתה שולט היטב בחומר –  אתה יכול להסביר אותו בשפה פשוטה. חברי לספסל הלימודים היה אהרון ברק.

 במהלך השנה הרביעית ללימודי המשפטים כתבתי מחזה סאטירי בשם 'אישה, אמנות ומכנסיים'. באותם ימים אימצו אותו תיאטרון זירה וגם יגאל מוסינזון שתכנן להעלותו בתיאטרון שלו, 'סדן'. מוסינזון פשט את הרגל, נטש את ישראל, והקריירה שלי כמחזאי נקטעה בשלב זה. פיצוי קל על עגמת הנפש שנגרמה לי היה כשהמחזתי את הספר 'השלושים וחמישה במאי' מאת אריך קסטנר והעליתי את המחזה בתיאטרון הילדים של עיריית חיפה, ועל כך גם קיבלתי שכר סופרים".

 בסיום התמחותו כעו"ד אצל משרד תירוש ומאייר בחיפה, מחליט לין לחזור לאהבתו הנושנה – תעשיית הסרטים. הוא מגיש בקשה להתקבל למגמת הפקת סרטים באוניברסיטה של קליפורניה ואכן מתקבל. "ביקשתי ויזה של סטודנט, והקונסוליה של ארה"ב בחיפה סירבה בעקשנות במשך שנה שלמה לתת. הטענה היתה – אין עתיד לתעשיית הסרטים בישראל, ולכן אתה תישאר בארה"ב. וכך גם נקטעה באיבה הקריירה שלי כמפיק סרטים. הייתה זו כאמור הפעם השלישית שהקריירה שלי נקטעה. פעם מרצוני שלי ופעמיים בגלל נסיבות אובייקטיביות".

"הגעתי לארה"ב עם 100 דולר בכיס"

זמן קצר לאחר שהפך לעו"ד יוצא לין לארה"ב. הוא מחליט להמשיך בקריירה משפטית ומתקבל ללימודים באוניברסיטת ברקלי שבקליפורניה. "הגעתי לארה"ב עם 100 דולר בכיס", הוא מספר, "והתחלתי לעבוד מיד כמורה לעברית. רכשתי מכונית שברולט עם עוד שני סטודנטים מקיימברידג' וחצינו בה את יבשת ארה"ב לקליפורניה. בתקופת הלימודים בקליפורניה קיבלתי תפקיד של מורה בישוב החקלאי היהודי היחיד בארה"ב, פטלומה. באותה תקופה נמאסו עליי לימודי המשפטים בשיטה האמריקנית, שכללה קריאה בלתי פוסקת של פסקי דין משעממים. התמקדתי בשיפור השפה האנגלית, עברתי קורס מעניין בפאבליק ספיקינג, קיבלתי את המאסטר הנוסף במשפטים והחלטתי לא להמשיך בקריירה אקדמית".

בתום לימודיו בברקלי העמיס את כל חפציו האישיים במכונית השברולט ונסע ללוס אנג'לס. "הייתי רווק בן 26 וקיבלתי שם את אחד התפקידים המעניינים והמוזרים בחיי: מנהל החוף המערבי של קרן יהודית, שגייסה תרומות לקרן קיימת לישראל", הוא מספר. "תפקיד זה חייבני לכסות את כל הערים לאורך החוף המערבי מסיאטל בצפון ועד סן דייגו ופיניקס בדרום".

אבי זכויות הפרט בישראל ואבי הרפורמה הפוליטית

עו"ד אוריאל לין (צילם: יגאל יששכרוב)
אביר איכות השלטון. עו"ד אוריאל לין (צילם: יגאל יששכרוב)

לאחר שנה בתפקיד זה שב אוריאל לישראל. גם הקריירה שלו בעריכת דין נקטעה במהלך הזמן, כי החליט להקדיש את עיקר מרצו לפעילות עסקית וציבורית וכיהן בכנסת ה-11 וה-12 מטעם הליכוד. אפשר לכנותו כאבי זכויות הפרט בישראל ואבי הרפורמה הפוליטית. הישגיו קיבלו הכרה ציבורית והערכה מצד ראשי ממשלה וגופים אחרים, ועל תרומתו לעניין הציבורי הוכר כאביר איכות השלטון.

הצעת חוק יסוד זכויות המעסיק, שהיא הדרך הנכונה לביסוס ולחיזוק המגזר העסקי, הוגשה לממשלה, לכנסת ולמגזר העסקי כולו על ידי לשכת המסחר תל אביב והמרכז, ביולי 2012. "הצעת חוק זו היא מקורית וראשונה מסוגה בעולם, פרי הניסיון שלנו בשנים האחרונות", אומר לין.

ב-29.4 יופיע עו"ד לין בפני שני ארגוני עסקים בעולם,  בכלל זה בפורום של לשכות מסחר מ-44 מדינות אירופיות אליהן הוזמן, ויציג את ההצעה הנ"ל.

טיולים בחיק הטבע והאזנה למוזיקת קאנטרי

סדר יומו של לין מגוון: בשעת בוקר מוקדמת הוא קורא ארבעה עיתונים, עוסק בפעילות ספורטיבית קצרה על הליכון ולאחר אכילת ארוחת בוקר בריאה – יוצא לעבודתו ושוהה בלשכת המסחר עד השעה שש או שבע בערב. משתתף באירועים חברתיים, צופה בסרטים, ובין שאר תחביביו: קריאת ספרים, טיולים בחיק הטבע והאזנה למוזיקת קאנטרי. בקרוב יפורסם ספרו הראשון לילדים, 'יותם והעורבים'. "הרעיון לכתיבת ספר זה נובע מזכרונות  ילדותי בכפר הנוער שפיה וההתבוננות בחורשה היפה שליד ביתי", הוא מסביר.

עו"ד אוריאל לין נשוי ליהודית, ומבתם מיכל יש להם שלושה נכדים.

[related-posts title="כתבות נוספות מאת יגאל יששכרוב"]

1 Comment

  1. דן
    29 באפריל 2013 @ 10:25

    אבי זכויות הפרט בישראל ??
    אותו לין שיזם את החוק להגבלת סמכויות בית הדין לעבודה . נו באמת

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן