Skip to content

נתניהו לסין: "יש תחליף לנפט האיראני"

בין התודות לעם הסיני על הצלת יהודים נרדפים בתקופת השואה, לבין שלמי תודות על חברות בת מאות שנים ועשרים שנות קשרים דיפלומטיים, הבהיר נתניהו כי סין היא התחליף לאספקת אנרגיה למערב. והוא ניצל את ההזדמנות לקרוא לסינים להצטרף לסנקציות על איראן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בין התודות לעם הסיני על הצלת יהודים נרדפים בתקופת השואה, לבין שלמי תודות על חברות בת מאות שנים ועשרים שנות קשרים דיפלומטיים, הבהיר נתניהו כי סין היא התחליף לאספקת אנרגיה למערב. והוא ניצל את ההזדמנות לקרוא לסינים להצטרף לסנקציות על איראן

מאת צבי זינגר

"אני מאמין שניתן למצוא תחליף לנפט האיראני ואני מקווה שההנהגה הסינית תצטרף למדינות אירופה ותפעל במהירות להפסיק כליל את רכישת הנפט האיראני", כך אמר הערב ראש הממשלה, בנימין נתניהו, באירוע לרגל 20 שנה, ליחסי ישראל-סין, שנערך עם שגרירות סין בישראל.

"אני מאמין שישראל וסין יכולות לפעול יחדיו להבטחת השלום במזרח התיכון", אמר נתניהו. "שמחתי לשמוע שסין החלה לצמצם את רכישת הנפט מאיראן. אני מעריך את הצורך של סין להבטיח אספקה סדירה של מקורות אנרגיה לצורך המשך פיתוחה המרשים.

"הקשרים בין מדינותינו חשובים לנו ולכן אנו מחויבים להרחבתם במהירות במגוון תחומים", אמר נתניהו וציין כי זו הסיבה שכעת יש הוראה גורפת לאשר כל הזמנה לביקור בסין. "אנו גם משיקים תוכנית שתביא לישראל 250 תלמידים סינים מדי שנה ומספר רב של ישראלים כבר החלו ללמוד סינית".

נבייג'ינג. העיר האסורה, חביבת התיירים (ויקיפדיה)תניהו בירך את הסינים ב"שנת דרקון שמחה" והוא מצא קווי דימיון בין שתי המדינות. "ישראל וסין הן שילוב מנצח מכיוון שאנו עמים ששורשיהם נטועים במסורות מפוארות אך גם מחבקים את העתיד. עלייתה של סין המודרנית היא אחד המאורעות החשובים של זמננו וכך גם עלייתה של ישראל המודרנית. לעולם לא נשכח את טוב ליבו של העם הסיני שסיפק מקלט ליהודים נרדפים בשעות הקשות ביותר. החברות בת מאות השנים מספקת יסוד איתן לשיתוף פעולה עתידי בתחומים רבים".

ישראל וסין מציינות היום עשרים שנים לכינון היחסים הדיפלומטים ביניהן. ישראל רואה חשיבות רבה בקידום הקשרים עם סין, הכלכלה השנייה בעולם, חברת מועצת הביטחון ושחקן מרכזי באסיה ובזירה הבינ"ל. במשרד החוץ מדגישים כי "ישראל מלאת הערכה לפיתוח הכלכלי, מדעי וטכנולוגי אשר מאפיינים את צמיחתה של סין בעשורים האחרונים. היחסים בין סין לעם היהודי הולכים אחורה עד כאלף שנים, בעת שסוחרים יהודים ממרכז אסיה הגיעו באמצעות דרך המשי לעיר קאיפנג ומצאו בה בית".

בהודעה מיוחדת שפירסם משרד החוץ, לרגל יום השנה ה-20 ליחסים בין שתי המדינות, נאמר: "העם היהודי מוקיר את העובדה שעשרות אלפי יהודים מצאו מקלט בסין בשתי תקופות קשות ואפלות בהיסטוריה שלו: בעת הרדיפות והפוגרומים ברוסיה בסוף המאה ה-19 ובמהלך המהפכה שם, ובעיצומה של מלחמת העולם השניה, אז מצאו כ-30 אלף פליטי יהדות אירופה מחסה בעיר שנגחאי.

"על אף ההבדלים בגודל האוכלוסייה ובשטח, ישנם קוי דמיון בין העם הסיני והעם היהודי, כשתיים מהציביליזציות הרציפות הארוכות בעולם, הדוגלות בערכי משפחה, בחינוך ובלמדנות, התמדה ועבודה קשה, במודעות ובמורשת היסטורית עמוקה ובשאיפה לתרום להתפתחות המין האנושי".

סין וישראל נהנות בשנים האחרונות מפריחה ביחסים ביניהן. שתי המדינות מקיימות דיאלוג מדיני מתמשך,  סין הפכה לאחרונה לשוק היצוא השלישי בגודלו של ישראל ומגמת העלייה בסחר הבילטרלי בין המדינות נמשכת כבר מספר שנים. בשנתיים האחרונות נחתמו מספר הסכמים משמעותיים בתחומי הכלכלה והמדע. במישור התרבותי הגיעו לסין בשנים האחרונות מיטב מוסדות התרבות מישראל.

משרד החוץ רואה בסין מדינה בעדיפות גבוהה, ובשנים האחרונות מקצה משאבים רבים, בכ"א ובתקציבים, לקידום הקשרים בין המדינות. לפני כשנתיים גם נפתחה קונסוליה כללית בדרום סין בעיר גואנגג'ו, שהתווספה לקונסוליות בשנגחאי ובהונג קונג, לצד השגרירות בבייג'ינג.

לקראת ציון שנת העשרים החליפו מנהיגי המדינות, בהם ראש הממשלה, הנשיא ושר החוץ, אגרות שבהן הם מביעים את מחויבותם להידוק הקשרים בין המדינות.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן