Skip to content

"האמריקנים": כל מה שחסר ב"הומלנד"

אקשן, רומנטיקה, מיסתורין ושני שחקנים מצוינים - קארי ראסל ומת'יו רייס. זהו התמהיל המנצח של סדרת הריגול החדשה "האמריקנים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בשבוע שעבר שודר ב"יס" הפרק הראשון של "האמריקנים"- סדרה מבית היוצר של ג'ו וייסברג, סוכן סי.איי.איי לשעבר, וגרהם יוסט. בסדרה מככבים קארי ראסל (הלוא היא פליסיטי) ומת'יו רייס (קווין מ"אחים ואחיות", והם מגלמים את אליזבת ופיליפ ג'נינגס – בני זוג אמריקנים טיפוסים, שחיםי בעיירה שקטה בארצות-הברית של שנות השמונים, ביחד עם שני ילדיהם הבלונדיניים. הם משחקים הוקי, אוכלים ג'אנק פוד, ויוצאים לפיקניקים משפחתיים, אבל בחסות הליל, פיליפ ואליזבת' מתפנים לביצוע עבודתם האמיתית- ריגול עבור ה-ק.ג.ב.

בוגדים ואוהבים. ראסל ורייס

הסדרה משלבת קטעים מההווה של הסדרה, שנת 1981, בה אנו מכירים את אורח חייהם הייחודי של פיליפ ואליזבת', יחד עם קטעי פלאשבק מברית המועצות הסובייטית של שנות השישים, בה אנו לומדים כיצד הכירו שתי הדמויות הראשיות זה את זו וכיצד התגלגלו לעבודת ריגול לטובת ברית-המועצות.

בארצות-הברית הסדרה זכתה לביקורות נלהבות וכבר חודשה לעונה שנייה. מבקרים רבים לא נמנעו מההשוואה המתבקשת, וציינו שמדובר ב"הומלנד" הבאה. מגזין הבידור הנחשב, The Hollywood Reporter, אף ציין כי "האמריקנים" מכילה בתוכה את כל מה שחסר ב"הומלנד", שנטשה קצת את נושא הריגול והמסתורין לטובת סיפור האהבה בין קארי לברודי.

"האמריקנים" כורכת זה בזה את סיפור הריגול, ביחס עם משבר הזהות העמוק אותו חוות הדמויות. פיליפ ואליזבת' אמנם נשלחו לארצות הברית בנישואים מסודרים מראש ובמטרה מקצועית, אבל תהליך ההיטמעות גובה מחיר גם מהסוכן הקשוח ביותר. שתי הדמויות מוצאות את עצמן בסבך של זהויות ורגשות, לפרקים לא בטוחים מי הם, לפרקים בטוחים עד כדי שיגעון, ולפרקים מנסים להזכיר, אחד לשני וגם לעצמם, לאיזו מדינה הם נשבעו אמונים.

כל אלה מוגשים לצופה באמצעות זוויות צילום מבריקות ומשחק יוצא מן הכלל של שני שחקנים מוכשרים, שהוכיחו את עצמם בעבר בתפקידים שונים לגמרי מ"האמריקנים", ומצליחים לשבור את הטייפקאסטים שאחזו בשניהם במשך שנים.

העובדה שמדובר בסדרה תקופתית-היסטורית, מוסיפה המון לעלילה, ומחזקת עוד יותר את המתח המתמיד בין שתי הזהויות שאימצו לעצמם פיליפ ואליזבת'. אבל מעבר לכך, באופן הזה מצליחה הסדרה גם לגעת בצופים האמריקנים ולטעת בהם משבר זהות משל עצמם: "בעד מי אתם?", שואלת "האמריקאים" את הצופה בכל פעם ששני המרגלים עומדים להיחשף או להיתפס. "אתם בטוחים שאתם רוצים שהם לא יתגלו? הרי הייתם שם, שנאתם אותם. זוכרים?".

 המלחמה הקרה היא אחת התקופות הטעונות בהיסטוריה של ארצות הברית. השנאה לסובייטים, על שלל כינויי הגנאי שהוצמדו להם אז, בערה, ואני משוכנעת שאיש מהאמריקנים של אז לא דימה במוחו את עצמו, שלושים שנה אחר כך, מתחבר אל זוג מרגלי ק.ג.ב.

קשה שלא להתלהב מ"האמריקנים". הסדרה מכילה אקשן בלתי פוסק, רומנטיקה, ומתח שמרתק את הצופה לטלוויזיה למשך שעה שלמה בכל פעם. לעתים המשחק מוגזם, לפעמים הטייפקאסטים של "המנהיג הסובייטי" או של "סוכן ה-FBI" קצת מופרזים, ולפרקים נדמה שהניסיון לעשות דרמה תקופתית בזמן ש"מד מן" משודר הוא קצת פאתטי. אבל כשמקלפים את שכבות הביקורת ופשוט יושבים ונהנים – מגלים את ביצת הזהב ושמה "האמריקנים", לפחות עד ש"הומלנד" תחזור לעונה שלישית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן