Skip to content

ההסתדרות לא תכריז היום על סכסוך עבודה

שר האוצר יאיר לפיד ויו"ר ההסתדרות עופר עיני נפגשו אמש לפגישה ממושכת. בעקבותיה לא ידונו היום בישיבת הנהגת ההסתדרות על הכרזה של סכסוך עבודה. שר האוצר מחפש דרכים לצמצם 18 מיליארד שקל מתקציב המדינה ויו"ר ההסתדרות מתנגד לפגיעה בשכר של המגזר הציבורי. ישנם גם חילוקי דעות בין שני האישים על זכות השביתה בנמלים ובנתב"ג
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שר האוצר יאיר לפיד ויו״ר ההסתדרות עופר עיני נועדו אמש לפגישה ממושכת. מלשכתו של לפיד נמסר, כי "בפגישה, שהתנהלה באווירה חיובית, הושגה התקדמות במגעים בין הצדדים". עקב כך, בישיבת הנהגת ההסתדרות המתכנסת היום לא ידונו בהכרזה על סכסוך עבודה במשק – הכרזה המאפשרת בתום תקופת הסכסוך להכריז על שביתה כללית במשק.

לפיד מעוניין בבוררות במקום שביתה

שר האוצר לפיד. התדברות עם יו"ר ההסתדרות. צילום: דן בר דוב
שר האוצר לפיד. התדברות עם יו"ר ההסתדרות. צילום: דן בר דוב

בשבוע שעבר פורסם בכלי התקשורת, כי לפיד מעוניין להכניס לחוק ההסדרים איסור על שביתה בנמל התעופה בן גוריון ובנמלי הים, ובמקום זאת להגיע לפתרונות הסכסוכים ב"בוררות חובה". בהליך זה, נאמר, יכריע עורך דין בכיר, או שופט בתביעות שכרם של העובדים במקומות אלה, או בכל נושא שהיווה עילה לצורך לשבות. יחד עם זאת, צוין, אם יהיה מדובר בהלנת שכר או בסכסוך עבודה ממושך, יוכלו העובדים לשבות.

ההסתדרות לא תוותר על זכות השביתה

עופר עיני. מתנגד לפגיעה בשכר המגזר הציבורי. (צילום יח"צ)
עופר עיני. מתנגד לפגיעה בשכר המגזר הציבורי. (צילום יח"צ)

ההסתדרות לא תוותר בקלות על הזכות, הנתונה בידיו שארגון יציג להכריז על סכסוכי עבודה ובהמשך על שביתות. השביתה בת יומיים בשבוע שעבר של חברות התעופה הישראליות, שהסתיימה בהצלחה, בסעיף המשמעותי ביותר – הוצאות הביטחון – הסתיים בהצלחה מרובה, לאחר שהאוצר הסכים לממן 97.5% מההוצאות שיש לחברות התעופה בתחום זה. הסכמה שאפשרה לחברות התעופה הישראליות לקבל תנאי תחרות הוגנים יותר.

מצאו דרך להידברות

לאור ההודעה הקצרה שנמסרה בתום הפגישה אמש, שכנראה לא הגיעו בה להסכמות, אבל נמצאה דרך להידברות, כדי למצוא דרכים לפתרון חילוקי הדעות ביניהם. שר האוצר מחפש דרכים לצמצם 18 מיליארד שקל מתקציב המדינה ב-2013, כדי להתחיל לחסל את האוברדראפט העצום של המדינה. בתחום זה ההסתדרות מתנגדת לפגיעה בשכר של המגזר הציבורי ובהטבות הנלוות אליו,לפגיעה בקרנות ההשתלמות ובדברים נוספים.

השניים ילכו יחדיו למציאת פתרונות יצירתיים

לנוכח הפער בין הרצוי לאוצר ובין המצוי בהסתדרות קיים סיכוי קלוש, כי לפיד ועיני יראו בעתיד עין בעין את האופן שבו אפשר לצמצם את הגירעון במדינה, אבל הם ימשיכו להיפגש, כי עתידם קשור זה בזה. לפיד מסתכל גבוה לעבר הקדנציה הבאה לתפקיד הבכיר ביותר בממשלה הבאה ועיני לא אמר עדיין את המילה האחרונה בפוליטיקה הארצית, בעיקר מול יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ.

לא מן הנמנע שהשניים ילכו יחדיו כדי למצוא פתרונות יצירתיים למשברים צפויים. שניהם יודעים, כי מי מהם שיתכופף לרעהו, הוא יעלה בכך את קרנו של השני. הם מודעים לעובדה, כי חוסר שיתוף פעולה ביניהם עלול להזיק לשניהם ולכן הם יעשו הכל כדי למקסם את השיתוף ההדדי ביניהם ואולי אף להגיע לעסקת חבילה, שתאפשר לבצע קיצוצים רצויים, עם פגיעה מינימאלית בעובדים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן