Skip to content

היוזמה הערבית: מוכנים לחילופי שטחים בהיקף קטן ובהסכמה הדדית

כך הודיע הלילה ראש ממשלת קטאר, השיח' חמאד בין-ג'אסֶם אל-ת'אני, לאחר פגישה בוושינגטון בין משלחת של הליגה הערבית לבין מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, וסגן הנשיא ג'ו ביידן. שרת המשפטים, ציפי לבני - הממונה על המו"מ עם הפלסטינים - מיהרה לברך הבוקר: "זה מסר חשוב וזו הזדמנות חשובה שניצבת בפנינו". גם השר יעקב פרי מברך
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שינוי של ממש ביוזמת השלום הערבית, שכונתה בשעתו גם "היוזמה הסעודית": לראשונה מאז הועלתה במרס 2002 מסכימות מדינות ערב לשינויים קלים בקווי 67', במסגרת הסכם שלום בין ישראל לפלסטינים.

הראשונה בדרג המדיני להגיב על השינוי, היתה הבוקר שרת המשפטים, ציפי לבני, האחראית למשא ומתן המדיני עם הפלסטינים. בריאיון לגלי צה"ל אמרה הבוקר לבני: "הבשורה הזאת מאוד חיובית. בעולם הסוער שמסביב באות מדינות ערב ואומרת שהן מוכנות לשינויים בהסכם שהן הניחו לפני כמה שנים על השולחן – מה שיאפשר, אני מקווה, לצד הפלסטיני להיכנס לחדר. אני מברכת את הליגה הערבית. זה מסר חשוב וזו הזדמנות חשובה שניצבת בפנינו".

לבני: "מסר חשוב והזדמנות חשובה" (צילום: דן בר דוב)
לבני: "בשורה חיובית מאוד" (צילום: דן בר דוב)

גם השר יעקב פרי הגיב בחיוב על הצהרת הליגה הערבית: "הצהרה שכזו, מעניקה פתח לישראל להמשיך להחזיק בגושי ההתנחלות הגדולים, בתמורה לשטחים אחרים שיועברו לפלסטינים. הגיע הזמן 'להרים את הכפפה' ולבדוק היתכנות היוזמה הערבית כחלק מהתנעת התהליך המדיני". השר פרי, ציין כי ההצהרה הקטארית על הנכונות לחילופי שטחים מוסכמים מצד הליגה הערבית, מהווה "אור חיובי מצד הליגה הערבית" והדגיש כי "על ישראל להגיב להצהרה המעודדת".

על השינוי – שבו מגולמת למעשה הכרה בגושי ההתנחלויות, בתנאי שיתבצעו חילופי שטחים – הודיע הלילה ראש ממשלת קטאר, השיח' חמאד בין-ג'אסֶם אל-ת'אני, לאחר פגישה בוושינגטון בין משלחת של הליגה הערבית לבין מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, וסגן הנשיא ג'ו ביידן.

במשלחת הליגה הערבית, שבראשה עמד ראש ממשלת קטאר, השתתפו גם שרי החוץ של מצרים, ירדן, בחריין והרשות הפלסטינית, נציגים של לבנון ושל סעודיה ומזכיר הליגה הערבית, נביל אל-ערבי.

ראש ממשלת קטאר הבהיר בסיום הפגישה עם ג'ון קרי, כי הסכם השלום בין ישראל והפלסטינים צריך להתבסס על  קווי 67' עם חילופי שטחים מסוימים, באופן שיהיה מוסכם על שני הצדדים. לדבריו, הסדר הקבע צריך להתבסס על הגבולות שקדמו למלחמת ששת הימים, אך ייתכנו חילופי שטחים בהיקף קטן ובהסכמה הדדית. אל ת'אני הדגיש עוד כי התמיכה בתהליך השלום היא בחירה אסטרטגית של מדינות ערב.

מזכיר המדינה האמריקני  ג'ון קרי אמר בתגובה כי הסכם שלום יקדם את הביטחון, היציבות והשגשוג במזרח התיכון.

יוזמת השלום הערבית הועלתה בפסגת הליגה הערבית בביירות ב-28 במרס 2002 על ידי יורש העצר הסעודי, הנסיך עבדאללה בן עבד אל-עזיז אל סעוד. התוכנית הציעה כי כל מדינות ערב ינרמלו את יחסיהן עם ישראל בתמורה לנסיגה ישראלית מלאה משטחי רמת הגולן, רצועת עזה ויהודה ושומרון (לרבות מזרח ירושלים). כמו כן, נדרשה ישראל לאפשר את הקמתה של מדינה פלסטינית עצמאית, ו"למצוא פתרון צודק" לבעיית הפליטים בהתאם להחלטה 194 של העצרת הכללית של האו"ם.

בתמורה לצעדים אלו יראו מדינות ערב את הסכסוך הישראלי-ערבי כבא אל קיצו, וינרמלו את היחסים עם ישראל "בהקשר של שלום". חברות הליגה הערבית אימצו את ההצעה, שבכך הפכה ליוזמה כלל-ערבית.

היוזמה אושרה מחדש בכינוס הליגה הערבית ב-28 במרס 2007. ראש ממשלת חמאס, אסמאעיל הניה, נכח בכינוס זה.

ח"כ עומר בר-לב (עבודה) הגיב על כך בעמוד הפייסבוק שלו בכנותו את ההתפתחות החדשה "מהלך היסטורי". לדבריו, "הסכמת הליגה הערבית לחילופי שטחים היא צעד שמוכיח שאנו נמצאים היום על צומת דרכים שבו יש לנו ממשל אמריקני שדוחף ומעוניין שנגיע להסדר ומוכן לסייע לנו בכך מצד אחד, וגורמים פרגמטיים בעולם הערבי והמוסלמי שאיתם ניתן לדון ולקדם יוזמה".

בר-לב הוסיף: "עכשיו, כשהכדור שוב נמצא אצלנו, אל לנו לגלגל אותו לגורמים אחרים. אני אומר לראש הממשלה: כדי להניח יוזמה, לא צריך לחכות לאף אחד. כדי להתקשר לאבו מאזן לא צריך להגיע לשדה התעופה ולחייג מהמכשיר של אובמה. כדי להפסיק את הבנייה בהתנחלויות שמכרסמות באפשרות שנהיה מדינה יהודית דמוקרטית, לא צריך לחכות לחרם אירופאי. הגיע הזמן להפשיל שרוולים ולפעול באופן יזום ואקטיבי למען הסדר מדיני. בלי גמגומים ובלי תירוצים. אנחנו במפלגת העבודה נהיה הראשונים לתמוך ולגבות את הממשלה בכל צעד שתעשה בכיוון".

ח"כ איתן כבל (עבודה): "זוהי התפתחות שאסור לנו להישאר אליה אדישים. ישראל חייבת להושיט יד לכל מהלך שישבור את הקיפאון המסוכן בינינו לבין הפלסטינים. על נתניהו לקרוא מיד לאבו מאזן לשבת לשולחן המשא ומתן על בסיס יוזמת השלום הסעודית. לא נקבל בעתיד תנאים טובים יותר מהתנאים הקיימים היום על מנת להביא להסדר מדיני מול הפלסטינים ולנירמול היחסים מול העולם הערבי כולו. מי שלא רוצה לשבת היום עם אבו מאזן, ייאלץ בתוך כמה שנים לשבת עם חאלד משעל".

ח"כ כבל הוסיף: "יאיר לפיד התחייב שלא לשבת בממשלה שלא תקדם את התהליך המדיני. אני מקווה שיזכור התחייבות זאת ויפעל באחריות כראש מפלגה המובילה את הממשלה כולה לשבירת הקיפאון ולכניסה אמיתית למשא ומתן".

גם ח"כ מרב מיכאלי (עבודה) הגיבה על כך בעמוד הפייסבוק שלה: "עכשיו יש גם לנו וגם לפלסטינים גב. עכשיו שוב יש לנו, ישראל, הזדמנות לשלום כולל עם כל מדינות ערב. ישראל החמיצה את ההזדמנות הזאת במשך 11 שנה, אסור לנו להחמיץ אותה שוב. נתניהו, לפיד ובנט חייבים להפסיק להתעסק בשטויות הרסניות של משאל עם ולהרים את הכפפה הזאת כאן ועכשיו, או שגם על שמו של לפיד תירשם החמצה היסטורית".

1 Comment

  1. פנינה כץ
    30 באפריל 2013 @ 10:45

    מהלך היסטורי ללא ספק. וכתבה חשובה בעיקר על רקע הימין שפוסל את הפלסטינים כפרטנרים ובהיעדר גישה חיובית ומאמינה כלפי הפלסטינים ורצונם בשלום, חשוב להדגיש את כל יוזמות השלום האלה שרוצות באופן אמיתי לסיים את הסאגה העצובה והממושכת הזאת.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן