Skip to content

ועדת הכספים אישרה מחדש את מפת אזורי העדיפות לתיירות

ועדת הכספים האריכה אתמול את תוקפו של צו לעידוד השקעות הון בתחום התיירות, עד לסוף שנת 2015. המטרה: חמישה מיליון תיירים בחומש 2011-2015. יו"ר הוועדה סלומינסקי: "מדובר במנוע צמיחה כלכלי חשוב. ומה עם יהודה ושומרון?". המפה כוללת את ירושלים, נצרת, סובב כנרת, הגליל התחתון, בית שאן ועמק המעיינות לצד אילת וים המלח
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
נצרת. בר ניר: דוגמה להצלחת המפה היא העיר נצרת, שהכפילה בשנים האחרונות את מספר חדרי האירוח. (צילום: עירית רוזנבלום)
נצרת. בר ניר: דוגמה להצלחת המפה היא העיר נצרת, שהכפילה בשנים האחרונות את מספר חדרי האירוח. (צילום: עירית רוזנבלום)

ועדת הכספים האריכה אתמול את תוקפו של צו לעידוד השקעות הון בתחום התיירות, עד לסוף שנת 2015. הצו קובע מפת אזורי עדיפות לאומית להשקעות במיזמי תיירות והוא מאריך את המצב הקיים, שאושר בצו קודם עוד ב-2011 ונועד להגביר את התיירות מחו"ל עד ליעד של חמישה מיליון תיירים ב- 2015.

מדובר במענק של 20% על השקעה במיזם תיירותי ומי שמקבל את המענק, מקבל גם שנתיים פטור ממס. חברי הוועדה אישרו את הצו פה-אחד.

 יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי): שיקולים כלכליים-תיירותיים. (צילום: אתר הכנסת)
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי): שיקולים כלכליים-תיירותיים. (צילום: אתר הכנסת)

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), הביע את תמיכתו בצו ואמר ש"התיירות מחו"ל היא מנוע צמיחה כלכלי חשוב, שיש בו כדי לחזק משמעותית דווקא אזורי פריפריה שכה זקוקים לדחיפה. להבדיל ממפת אזורי עדיפות לאומית כללית, כאן השיקולים הם כלכליים-תיירותיים לחלוטין".

בהקשר עקיף, הביע סלומינסקי את שאיפתו, שבעתיד יכללו בצו מעין זה גם אזורי יהודה ושומרון. "מתנהל דיון בנפרד על אזור שלם שלא מופיע במפה: יהודה ושומרון, שגם שם יש עניין תיירותי", אמר. בעקבות הדברים, התפתח ויכוח ועלתה טענה, כי לא ניתן להכליל את יהודה ושומרון בצו, מכיוון שלא חל בהם החוק הישראלי. בעקבות הדברים, הדגיש, סלומינסקי, כי "כוונתו היתה רק לשם גילוי נאות".

מנכ"ל משרד התיירות, נועז בר ניר, הסביר את בקשת ההארכה: "הצו נועד לקביעת אזורי עדיפות לאומית לבניית מלונות ואטרקציות תיירותיות עד סוף 2015. המפה האחרונה נקבעה ב-2011, אז הוספנו למפה את אילת, את הגליל התחתון ואת ים המלח. המפה מתבססת על צרכי התיירות, בעיקר תיירות חוץ; היכן יש פוטנציאל לבניית מלונות ומיזמים תיירותיים בשנים הקרובות, איפה יש קרקעות פנויות וכדומה. המטרה, עידוד התיירות והתעסוקה בפריפריה, כיוון שהתיירות ברובה מרוכזת בפריפריה; בירושלים, בנצרת, בטבריה, באזורי הנגב והגליל".

תל אביב מחוץ למיצוב

בתגובה לדברי ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, שנכח בדיון, הסביר בר ניר ש"יש הבדלים בהתייחסות לתיירות חוץ ותיירות פנים. כך למשל, ירושלים עיר תיירות החוץ מספר אחת ואילת עיר תיירות הפנים מספר אחת. המפה המופיעה בצו, מבוססת על עדיפות פנימית שלנו, בהתאם לצרכים התיירותיים. בהיבט של תיירות חוץ, המיצוב שלנו בחו"ל הוא בעיקר סביב המקומות הקדושים. המיצוב או המוצר העיקרי שלנו היא ירושלים כמרכז קדוש, וכן אתרים קדושים נוספים ואנחנו מתאימים את ההיצע לביקושים. לכן ,למשל, בעיר כמו תל-אביב אין עידוד, כי היא לא יעד בהיבט של המיצוב שלנו בחו"ל. האזורים העיקריים הם ירושלים, נצרת, סובב כנרת. ב- 2011 הרחבנו את המפה והוספנו את הגליל התחתון, את בית שאן ועמק המעיינות לסובב כנרת".

מנכ"ל משרד התיירות, נועז בר ניר: הצו נועד להתמודד עם הבעיה הייחודית לישראל של אירועים ביטחוניים, שגורמים לירידה בתיירות. (צילום: ששון תירם)
מנכ"ל משרד התיירות, נועז בר ניר: הצו נועד להתמודד עם הבעיה הייחודית לישראל של אירועים ביטחוניים, שגורמים לירידה בתיירות. (צילום: ששון תירם)

עוד ציין בר ניר, ש"הצו נועד להתמודד עם בעיה ייחודית לישראל: כל הזמן יש אירועים ביטחוניים, שאין במדינות אחרות, וגורמים לירידה בתיירות. החוק נועד לתת מענה לבעיה הזאת. בנינו תכנית אסטרטגית לחמישה מיליון תיירים בחמש שנים מ-2011 וכיום, באמצע 2013, אנחנו עומדים על 3.5 מיליון. דוגמה להצלחת המפה היא העיר נצרת, שהכפילה בשנים האחרונות את מספר חדרי האירוח. כמובן, יש עוד הרבה מה להשקיע בכל הארץ".

ח"כ אלעזר שטרן (התנועה) תהה "האם לא נכון לקבוע קידום נושאים במקום לקבוע מפה של אזורים. למשל, ניתן לקבוע, שעכשיו מקדמים תיירות הקשורה בעולם הנצרות ובהתאם בוחרים את המקומות הרלוונטיים, במקום להתחייב מראש על אזורים".

ח"כ חנין זועבי (בל"ד) הגיבה לדברי יו"ר הוועדה סלומינסקי, בעניין הצורך להכניס את יהודה ושומרון למפה העדיפות: "בשביל לכלול את יהודה ושומרון במפת אזורי העדיפות, צריך לספח אותם קודם. החוק הישראלי לא יכול לחול על אזורים כבושים. אם אתה רוצה, תספח גם את התושבים ואז תעשה מה שאתה רוצה".

ראש עיריית אילת דיבר על חשיבות אישורו של הצו וניצל את ההזדמנות להביע בפני חברי ועדת הכספים, את עניין הפטור ממע"מ הקיים בעירו: "עד לפני שנה וחצי החוק לא כלל את העיר אילת ומאז שהוא תוקן, אנחנו רואים תנועה ערה של יזמים, בעיקר בתחומי בתי המלון. אם כי בימים האחרונים אנחנו רואים האטה בגלל החשש מהגזרה של ביטול המע"מ, אך אם זו תרד מסדר היום, אין ספק שהמגמה הזו תמשיך ויזמים רבים יוסיפו לבוא. בחוק הזה יש תרומה רבה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן