Skip to content

רב הכותל דיווח: "קנאים מאיימים על חיי"

הדיון המשותף של הוועדה למעמד האישה ושל ועדת הפנים ואיכות הסביבה כונס בעקבות החלטת בית המשפט המחוזי בירושלים, שקבע לפני מספר ימים כי "מעולם לא נקבע איסור תפילה בכותל על-ידי נשות הכותל" וכי בג"ץ מעולם לא קבע הוראה חוקית האוסרת על נשות הכותל להתפלל בעזרת הנשים בכותל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

רב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ מתכוון בקרוב להרחיב את עזרת הנשים בכותל. הרב רבינוביץ' – שמסר על כך בדיון משותף של הוועדה למעמד האישה וועדת הפנים ואיכות הסביבה – דיווח כי יש איומים על חייו מצד "קנאים".

הדיון המיוחד, של שתי הוועדות, כונס בעקבות החלטת בית המשפט המחוזי בירושלים, שקבע לפני מספר ימים כי "מעולם לא נקבע איסור תפילה בכותל על-ידי נשות הכותל". השופט קבע עוד, כי נשות הכותל לא עברו על החוק וכי בג"ץ מעולם לא קבע הוראה חוקית האוסרת על נשות הכותל להתפלל בעזרת הנשים בכותל.

ענת הופמן, מנשות הכותל, נדרשה להסיר את הטלית: "אם גבר היה מגיע עם טלית, אף אחד לא היה אומר כלום", העירה (צילום: דוברות הכנסת)
ענת הופמן, מנשות הכותל, נדרשה להסיר את הטלית: "אם גבר היה מגיע עם טלית, אף אחד לא היה אומר כלום", העירה (צילום: דוברות הכנסת)

"אני מבקש שבכותל לא ישנו את מנהג המקום", אמר רב הכותל. "כשמשנים מנהגי מקום, אז מיד עולות בקשות רבות גם מהצד השני. יש החלטת בית משפט. לשם כך יש דיון במשרד המשפטים ואצל מזכיר הממשלה.

"המציאות היא שעזרת הנשים צרה ואינה מכילה את המתפללות", אמר רב הכותל בדיון. "יש לנו פתרון שייבדק ויש סיכוי גדול להרחיב את עזרת הנשים. לגבי המחיצה – אני מסכים שזה לא מכובד שנשים עומדות על כסאות כדי לראות את הבן עולה לתורה. לכן בנינו באולם התפילה הפנימי, במנהרות הכותל, עזרת נשים עם זכוכית חד צדדית, דרכה הנשים יכולות לראות הכל. הכוונה ליצור גם ברחבה בחוץ מחיצה שכל אחד יוכל לראות בלי לפגוע בהלכה. הבאנו מומחים שימצאו פתרון ואני מקווה שתוך חודש תהיה המחיצה מכובדת שלא תפגע בהלכה".

הרב רבינוביץ' ברחבת הכותל 0צילום: ויקימדיה)
"הבאנו מומחים שימצאו פתרון". הרב רבינוביץ' ברחבת הכותל 0צילום: ויקימדיה)

יו"ר הוועדה למעמד האישה, ח"כ עליזה לביא, הזהירה: "אם יסתבר שהייתה התעמרות מיותרת בנשות הכותל, יש לטפל בכך באופן מידי. לא נאפשר פגיעה בזכויותיהן של נשים ונדאג שכל אחד ואחת יוכל להגיע ולהתפלל ברחבת הכותל על פי דרכו ואמונתו. ברחבת הכותל היום קיימת מציאות מעוותת. הסדרה מחודשת של הכותל המערבי הוא נושא שאני מטפלת בו זמן רב לפני שנבחרתי לכנסת ואמשיך לטפל בו בכל הכלים העומדים לרשותי.  לעזרת הנשים מוקצה רק רבע מהמקום המוקצה לגברים ויש שם מחיצה שמעולם לא הייתה כל כך גבוהה. זו פגיעה מתמשכת. פניתי לרב הכותל כבר לפני מספר חודשים, ואני שמחה לשמוע כי הוא פועל להזזת המחיצה".

יו"ר ועדת הפנים ואיכות הסביבה ח"כ מירי רגב דרשה ממזכיר הממשלה, צבי האוזר, להודיע לוועדה עוד לפני ראש החודש הקרוב מהי החלטת משרד המשפטים באשר למדיניות הנגזרת לאור פסק הדין האחרון שבעניין. כמו כן דרשה יו"ר הוועדה מירי רגב להציג בפני הוועדה תוך 30 יום את המתווה של יו"ר הסוכנות, נתן שרנסקי, לפיו הכותל יורחב מצד צפון ועד לקשת רובינסון בדרום, ויחולק בשווה לשלושה חלקים בין גברים, נשים וציבור מעורב ורפורמי.

מפקד מרחב דוד במשטרה, משה ברקת אישר שמדיניות המשטרה עד עתה הייתה לא לאפשר לנשים להכניס טליתות לרחבת הכותל. "אנו פועלים לפי הנחיות היועץ המשפטי מ-2005. ההנחיות מאוד ברורות. עכשיו, נוכח ההחלטה האחרונה של בית המשפט, אני מניח שיצטרכו להתכנס ולהנחות אותנו שוב. אנחנו משטרה אוכפת חוק כלשונו. בשלב זה אנו בהמתנה. נעשה מה שיאמר היועץ המשפטי".

ענת הופמן מנשות הכותל התעטפה בטלית צבעונית: "היום זו חגיגה, כי סוף סוף מתקיים דיון ציבורי. אחד ההישגים הגדולים שלנו שבקבוצה שלנו יש נשים רפורמיות, קונסרבטיביות ואורתודוקסיות. עשרים וארבע שנים אנו מתפללות בכל מזג אוויר ומצב הריון. גם משטרת ישראל הייתה איתנו בכל מזג אוויר ואנו שוקלות לכתוב תפילה למען שוטרים ושוטרות שמגינים עלינו".

יו"ר ועדת הפנים, מירי רגב, ביקשה ממנה להסיר את הטלית ואמרה לה שאסור להכניס לכנסת אביזרים. וענת הופמן הסירה את הטלית. "אם גבר היה מגיע עם טלית, אף אחד לא היה אומר כלום", העירה.

ח"כ שולי מועלם רפאלי (הבית היהודי) סיפרה: "הבוקר חוויתי אותה חוויה – לא נתנו לי לעבור עם סידור ובדקו אם שפתי נעות. כשמדברים על זכותה של כל אישה להתפלל בכותל אני רוצה לעורר את הרצון האמיתי של זכות כל יהודי להתפלל בהר הבית. אני שמחה על כל אחת שמחליטה מבחירה לקבל על עצמה חלק בעולם היהודי. לכל אחד זכות לעבוד את ה' בדרכו. אני מאד תומכת במתווה שרנסקי".

ח"כ משה גפני (יהדות התורה): "אין מספיק מחלוקות? אתם רוצים להעלות הכל באש? אם לא אנחנו, הציבור החרדי, בכלל לא היה כותל. היו אנשים שאמרו שאלה סתם אבנים".

יו"ר הוועדה ח"כ עליזה לביא, השיבה לו: "בכותל אין אנחנו ואתם".

ח"כ גפני: "אני מציע ש(נשות הכותל) יעלו להר הבית. לא יחזרו משם. הערבים לא ינהגו בהן כמונו. אלפי שנים באו אנשים לכותל, רובם המוחלט כאלה שבית הכנסת עבורם זה תפילה שלוש פעמים ביום. כשההגנה רצתה בזמן המנדט הבריטי להראות בעלות על הכותל, היא הציבה שם מחיצה.. יכולים להתנהג באחריות או בפופוליזם. כשאני רואה אישה מניחה תפילין בכותל זה פוצע לי את הלב. מאות אלפי גברים ונשים רואים בזה חילול הקודש. אני מבקש בתחינה – בואו להתפלל ולא לעשות פרובוקציות. תעשו את זה בבית הכנסת ולא במקום שנמצאים כל כך הרבה אנשים".

ח"כ מירב מיכאלי: "נשים היום עומדות על זכותן. גברים חרדים שקובעים בשביל הנשים של כל השאר, זה הולך ונעלם. אתה הולך ומאבד את הכוח. תתחילו להתרגל. ברוכים הבאים לעולם חדש וטוב".

ח"כ מיכל רוזין: "בחרתי להתחתן בחתונה אורתודוקסית ולחגוג לבני בר מצווה רפורמית. זכותי להחליט מתי להתפלל ומתי לא. זה מקרב ולא מרחיק. השופטת בבלי השוותה את הטענה שנשות הכותל עושות פרובוקציה להאשמת הנאנסת באונס. בית המשפט המחוזי שב וחיזק את זה שהכל ענין פוליטי. יש לחץ פוליטי על המשטרה לעצור את נשות הכותל".

ח"כ משה פייגלין: "כמי שנעצר בעצמו בעוון תפילה לא הרחק משם, אני תומך בסיכום של ח"כ תמר זנדברג להפסיק לעצור את נשות הכותל. אין לי שום בעיה עם תפילת נשים בכותל עם או בלי טליתות, כי הכותל הוא לא בית כנסת אלא אתר מורשת לאומית. צריך לאפשר להתפלל כאוות נפשן. בבית הכנסת האורתודוקסי שלי – לא, אבל הכותל אינו בית כנסת. הוויכוח אינו הלכתי. מותר לפי ההלכה לאישה להתפלל עם טלית. אלא זהו ויכוח הגמוניאלי. הן מנסות לייצר הגמוניה חדשה. כדאי שנבין זאת".

מזכיר הממשלה צבי האוזר: "הנושא מורכב, לא מטפלים בו מהיום. יש דיאלוג קונסטרוקטיבי בשלוש השנים האחרונות. מחפשים פתרונות אמיתיים לצרכים אמיתיים. הכשרת שטח (ליד קשת רובינסון המיועד לתפילת נשות הכותל) במקום הקדוש לעם היהודי דורשת זמן, סבלנות וסובלנות. העקרונות המנחים אותנו הם: לשמור על קדושת המקום. זהו מקום לתפילה ולא להפגנות והתלהמות; שמירה על זכות תפילה ופולחן לכל. זוהי זכות הומניסטית בסיסית וזה עומד כנר לרגלנו. לכן הטיפול הוא בחרדת קודש; כיבוד שלטון החוק והחלטות בית המשפט; הרחבה פיזית של הנגישות למקום".

1 Comment

  1. דרשן כהן פנחס אלחנן
    2 במאי 2013 @ 0:20

    אני שואל איפה המשטרה בכל העסק הזה בושה וחרפה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן