Skip to content

פעם בחודש, אבל בלתי נסבל

תסמונת קדם-וסתית יכולה להופיע בכל גיל, לעיתים חולפת עם השנים, אך לעיתים מתגברת ומגיעה לשיאה לקראת גיל המעבר. התסמינים הנפשיים עלולים להתבטא במתח וחרדה, דיכאון ודכדוך, התפרצויות בכי, התקפי זעם, שינויים בתיאבון ונטייה להתקפי רעב, ירידה באיכות השינה וקושי בריכוז. איך מטפלים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מוזר ככל שזה נשמע, בארה"ב אישה שרצחה את בעלה קיבלה בבית המשפט הקלה בסעיפי האישום לאחר שהוכח כי סבלה מתסמונת קדם וסתית בזמן ביצוע הרצח… כשליש מהנשים (ובני זוגן…) עלולות לסבול בימים שלפני המחזור מתסמינים גופניים ונפשיים בעוצמות משתנות. לעיתים התסמינים עלולים לגרום לפגיעה משמעותית באיכות החיים.

התסמונת יכולה להופיע בכל גיל, לעיתים חולפת עם השנים, אך לעיתים מתגברת ומגיעה לשיאה לקראת גיל המעבר. התסמינים הנפשיים לתסמונת עלולים להתבטא במתח וחרדה, דיכאון ודכדוך, התפרצויות בכי, התקפי זעם, שינויים בתיאבון ונטייה להתקפי רעב, ירידה באיכות השינה וקושי בריכוז. 

לאלה, עלולים להתלוות תסמינים גופניים כמו: כאבי פרקים ושרירים, כאבי ראש, עייפות, כאבי בטן ותחושת נפיחות, רגישות בשדיים, הופעת פצעונים (אקנה) ושינויים בהרגלי יציאה (עצירות שלשולים ובחילות). 

(צילום אילוסטרציה: עמית מנדלזון)
(צילום אילוסטרציה: עמית מנדלזון)

למרות מגוון התלונות המופיעות בימים שלקראת המחזור, מרבית הנשים הלוקות בתסמונת נוטות לסבול רק מחלק מהתופעות, ואצל רובן התחושה משתפרת והתלונות חולפות לכשמתחיל הדימום הוסתי.

ישנן מספר דרכים שיסייעו לכל אחת לגרום לכך שהתסמונת לא תשלוט בחייה; למי שחשה פגיעה משמעותית באיכות החיים, מומלץ לפנות לרופא הנשים. טיפול רפואי ושינויים באורחות חיים יכולים להקל ואף להעלים את התסמונת.  

התסמונת הקדם-וסתית נגרמת בשל מספר גורמים, והעיקריים שבהם:

• שינויים מחזוריים בהורמוני המין (אסטרוגן ופרוגסטרון), הם קרוב לודאי הגורם המרכזי. על כן, בהיריון ובגיל המעבר, שבמהלכם רמת ההורמונים קבועה ואינה נתונה לשינויים, התסמינים נעלמים. 

• ירידה ברמת סרוטונין במוח. סרוטונין הוא מוליך עצבי שפעילותו גורמת לרגיעה, הפחתת פעילות עצבית, שיכוך כאבים ושינה איכותית. תרופות רבות למניעת דיכאון מבוססות על העלאת רמת הסרוטונין, ובהתאם, התלונות הנפשיות הכרוכות בתסמונת קשורות לירידה ושינויים ברמות הסרוטונין. 

• מתח נפשי, לחץ ונטייה לדיכאון קשורים באופן ברור להופעת התסמונת. לעיתים קרובות, התסמונת בצורתה החמורה היא ביטוי לדיכאון קליני כרוני. 

• חסר בוויטמינים ומינרלים. חסר במגנזיום, מנגן, ויטמין B ויטמין E וחומצה לינולאית קשורים להופעת התסמונת. תזונה עשירה בחומצת האמינו טריפטופן (מולקולת הבסיס ליצירת סרוטונין), משפרת את התסמינים הנפשיים. עודף פחמימות בדיאטה קשור לשינויים קיצוניים במצב הרוח, בצקת ועייפות. גם צריכת קפאין מוגברת גורמת לרגזנות יתר.  

חשוב לזכור שאין ממצא בבדיקה גופנית, בדיקה גינקולוגית או בדיקת דם המאפשרים לרופא להגיע לאבחנה. האבחנה מבוססת על אופי התלונות, עוצמתן והקשר שלהן למחזור החודשי. מומלץ להגיע לרופא עם תיעוד מדויק של התלונות ביומן חודשי. 

הטיפול התרופתי כולל מספר אפשרויות:

• תרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידליות, וללא מרשם רופא. תרופות אלה יעילות בהפחתת כאבי הבטן, התכווצויות ורגישות בשדיים, כאבי ראש וכאבים נוספים. 

• גלולות למניעת הריון: גלולות מונעות ביוץ ומונעות את השינויים ההורמונאליים המחזוריים המתרחשים במחזור הטבעי. היציבות המושגת ברמות ההורמונים מעניקה הקלה משמעותית בקרב נשים הלוקות בתסמונת ונוטלות גלולות. גלולות המכילות את ההורמון דרוספירינון הוכחו כיעילות בהפחתת התסמינים יותר מגלולות אחרות. 

• תרופות משתנות מסוג Spironolactone עוזרות להיפטר מנוזלים עודפים והוכחו כמקלות על חלק מהתסמינים. 

• תרופות נוגדות דיכאון, ובמיוחד תרופות המבוססות על העלאת רמות סרוטונין במוח הוכחו כבעלות השפעה מטיבה  על מכלול התסמינים הנפשיים הכרוכים בתסמונת. 

• זריקות פרוגסטרון, הניתנות בזריקה אחת לשלושה חודשים, ומשמשות למניעת הריון ומניעת דימום ויסתי. לאחרונה הוחל בישראל שיווק של תרופה זו הניתנת בהזרקה תת-עורית. 

שינויים באורחות חיים:

• ארוחות קטנות יותר בתכיפות גדולה יותר מונעות את תחושת המלאות, הבחילות ומקילה על כאבי הבטן.

• הפחתה בכמויות המלח מונעת אגירת נוזלים ומקילה על תחושת המלאות.

• תפריט עשיר בפחמימות מורכבות (פירות ירקות ודגנים מלאים).

• תפריט עשיר בסידן ותוספי סידן.

• הימנעות מקפה ואלכוהול.

• פעילות גופנית אירובית יומית (שחייה, הליכה ורכיבה על אופניים), לפחות 45 דקות, שלוש פעמים בשבוע.

• שינה מרובה

• הידרותרפיה: רחצה באמבטיות חמות או בג'קוזי בימים הקשים. שחייה או התעמלות במים יקלו גם הן ומומלצות בימים בהם התסמונת מתפרצת. 

לסיכום: התסמינים רבים וכך גם דרכי הטיפול. אם את חושבת שאת לוקה בתסמונת, אל תזניחי. את יכולה וצריכה להתייעץ עם רופא הנשים, ויחדיו למצוא את הטיפול המתאים לך. 

הכותב, ד"ר גיא גוטמן, הוא מומחה ברפואת נשים והפריה חוץ גופית, מנהל המרפאה לשחלות פוליציסטיות, ביה"ח ליולדות ע"ש ליס, המרכז הרפואי ת"א

 

1 Comment

  1. מיטל
    2 במאי 2013 @ 13:45

    אני סבלתי הרבה זמן מתסמונת קדם וסתית ולא עשיתי עם זה כלום, לאחרונה החלטתי שאני משנה את המצב ובאמת התחלתי לעשות הרבה ספורט וגם לקחת מגנזיום ציטראט + ויטמין B6 של סוהפרב, הוא ממש מקל על התסמינים של התסמונת וגם על כאבי המחזור.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן