Skip to content

מספר ההרוגים בהתמוטטות הבניין בבנגלדש חצה את ה-400

עד כה נמנו 402 הרוגים, 2,500 פצועים וכ-140 נעדרים. הממשלה הודפת את הביקורת על מצב הבטיחות בענף הטקסטיל והמחאה מתפשטת לאירופה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מספר הקרבנות לא ייוודע לעולם
מספר הקרבנות לא ייוודע לעולם

מספר הנפגעים הסופי באסון בבנגלדש, אירע ב-24 באפריל, לא ייוודע כנראה לעולם כי איש אינו יודע במדויק כמה אנשים שהו בו בעת האסון וגופות רבות נותרו בלתי מזוהות. עד כה נמנו 402 הרוגים, 2,500 פצועים וכ-140 נעדרים.

הממשלה "עושה ככל יכולתה לשפר את תנאי העבודה ותקני הבטיחות", אמרה בז'נבה שרת החוץ של המדינה, דיפו מוני.

האסון בשבוע שעבר הוא האחרון בשרשרת אסונות שפקדו את תעשיית הטקסטיל של בנגלדש לאחרונה. מאז התמוטטות בניין ראנה פלאזה סמוך לדאקה ביום רביעי שעבר נשמעות האשמות קשות על כך שתקני הבטיחות אינם מספיקים ואינם נאכפים כמעט בענף, המגלגל כ-20 מיליארד דולרים השנה. השרה הגנה על יוזמות הממשלה לשפר את זכויות העובדים במדינה.

בראיון שנתנה לרשת אל-ג'זירה אמרה שרת החוץ ש"תרבות של חסינות" שוררת במדינה זה עשורים רבים, וגורמת לאנשים רבים, לרבות בעלי בניינים ומפעלים, לחוש שהם אינם מחויבים לציית לחוק ולתקני הבנייה.

לדברי השרה, מאז עלתה לשלטון ב-2009 הממשלה בראשות שייח חסינה וואהד, היא נוקטת "צעדים נוקשים מאוד" נגד מי שאינם מצייתים לחוקים. "אנו עמלים על שיפור תנאי העבודה; אנו עמלים על שיפור תנאי הבטיחות במקומות העבודה; אנו עושים זאת בשיתוף פעולה עם בעלי המפעלים, איגודי עובדים וארגונים בינלאומיים". דיפו מוני הוסיפה שאי אפשר לפתור את הבעיות "בן לילה" ובגלל ממדיה העצומים של תעשיית הטקסטיל במדינה, כמה מפעלים עדיין אינם עומדים בתקנים שנקבעו.

לחץ אירופי

מוני מגינה על מאמצי והישגי הממשלה בעת שהאיחוד האירופי הודיע שיברר כיצד אפשר לקדם תקני עבודה משופרים – זאת, לאחר שכמה חברות קמעונאיות אירופיות, לרבות המותגים פרימארק, בנטון ומנגו הודו ברכישת מוצרים שנתפרו בבניין שהתמוטט. כמעט 60% מתוצרת הטקסטיל של בנגלדש נמכרים במדינות האיחוד האירופי ללא מסים ומכסים.

"האיחוד האירופי קורא לרשויות בנגלדש לפעול מיידית לוודא שמפעלים ברחבי המדינה מצייתים לתקני עבודה בינלאומיים…", הודיעו קתרין אשטון, שרת החוץ של האיחוד האירופי, וקרל דה גוכט, נציב המסחר של האיחוד. במקביל, IndustriAll Global Union, ארגון בינלאומי שמושבו בשווייץ ומייצג 50 מיליון עובדים ברחבי העולם, הודיע שעד 15 במאי על הקמעונאים האירופים להתחייב לתכנית לשיפור בטיחות המבנים וכיבוי האש בבנגלדש. "מימון יהיה זמין לבדיקות, הכשרה ושדרוג מבנים מסוכנים", הודיע הארגון וקרא לקמעונאים לפתוח את חוזיהם עם הספקים ולשלם להם יותר כדי להבטיח שכר הוגן לעובדים ולאפשר שדרוג של המפעלים.

כ-3.6 מיליון בני אדם עובדים בתעשיית הטקסטיל של בנגלדש, והיא יצואנית הבגדים השנייה בגודלה בעולם אחרי סין. רוב עובדי התעשייה הן נשים, רבות מהן משתכרות עד 38 דולרים לחודש.

בינתיים גובר הזעם במדינה. אתמול, רביעי, הובאו לקבורה בדאקה  18 מקרבנות האסון. בהפגנות אחד במאי שהתקיימו בעיר נשמעו קריאות לדון למוות את האחראים לטרגדיה. "צריך לתלות את בעל הבניין…. ולשלם פיצויים לפצועים ולקרובי ההרוגים", אמר אחד ממנהיגי העובדים, "יש לוודא שבמפעלים תשרור תחושת בריאות ובטיחות".

בעל הבניין, מוחמד סובל ראנה, ואביו, עבדול חאלק, נמנים עם שמונה עצורים עד כה, והמשטרה מחפשת מנהל שלישי, אזרח ספרדי ששמו דויד מאיור, אך לא ברור אם שהה בבנגלדש בעת האסון.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן