Skip to content

עידן חדש במצרים – בוטלו התקנות לשעת חרום

במלאת שנה למהפכה ששינתה את פניה של מצרים ועם כינוסו של הפרלמנט המצרי הודיעה היום המועצה הצבעית על ביטול של התקנות לשעת חרום התקפות במדינה זה למעלה מ-40 שנה והתחייבה להעביר את השלטון לממשלה נבחרת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במלאת שנה למהפכה ששינתה את פניה של מצרים ועם כינוסו של הפרלמנט המצרי, הודיעה היום המועצה הצבאית על ביטול התקנות לשעת חרום, התקפות למעלה מ-40 שנה. המועצה התחייבה להעביר את השלטון לממשלה נבחרת. ארה"ב כבר בירכה

מאת עידן בריר

הגנרל חוסיין טנטאווי
העם המצרי אמר את דברו. הגנרל חוסיין טנטאווי מקריא את ההחלטה על ביטול התקנות לשעת חירום במצרים, אמש

שנה בדיוק לאחר פרוץ המהפכה במצרים ורק שעות ספורות לאחר תחילת המושב הראשון של הפרלמנט המצרי החדש, הוגשמה אתמול (ג') אחת הדרישות העיקריות של המוחים – ביטול התקנות לשעת חירום. התקנות נכנסו לתוקף במדינה בשנת 1967 ונותרו מאז בתוקף ברציפות, להוציא 18 חודשים בין שנת 1980 ועד לרציחתו של הנשיא אנוור סאדאת באוקטובר 1981.

ראש המועצה הצבאית העליונה השולטת במצרים, הגנרל חוסיין טנטאווי הודיע אתמול בערב על ביטולן של התקנות לשעת חירום, המאפשרות למשטרה ולשירותי המודיעין סמכויות פעולה נרחבות ומבטלות את זכויותיהם החוקתיות של אזרחי מצרים בפני טיעונים ביטחוניים.

בהצהרה שהועברה בשידור חי אמר טנטאווי "היום, לאחר שהעם המצרי אמר את דברו ובחר את נציגיו לפרלמנט, קיבלתי החלטה לבטל את התקנות לשעת חירום במדינה, חוץ מאשר במקרים של ביריונות (בלטגה)". ביטול התקנות ייכנס לתוקפו החל מהבוקר, 25 בינואר, בדיוק במלאת שנה למהפכה.

טנטאווי הדגיש כי אין בכוונתה של המועצה הצבאית להישאר בשלטון לזמן בלתי מוגבל ואמר כי היא התחייבה בעבר למסור את השלטון לממשלה אזרחית שתיבחר בבחירות שקופות והוגנות. טנטאווי הוסיף כי "אני פונה אליכם בשמי ובשם חברי המועצה הצבאית האחרים ואומר לכם שידינו מושטות אליכם לעבודה משותפת, למען מולדתנו היקרה במהלך תקופת המעבר".

ארצות הברית מיהרה לברך על ביטול התקנות ועל חידוש ההתחייבות למסור את סמכויות השלטון לממשלה נבחרת. ויקטוריה נולנד, דוברת מחלקת המדינה האמריקנית התייחסה לדברים היום ואמרה: "אלו הם כמובן צעדים טובים מאוד. יחד, מהווים המהלכים הללו צעד משמעותי לקראת נורמליזציה של החיים הפוליטיים במדינה". עם זאת, ציינה נולנד כי וושינגטון מצפה להבהרות בעניינה של "הערת שוליים קטנה" הנוגעת להכרזה בדבר "בריונות", שתוביל להשבתן של התקנות לשעת חירום.

דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, תיאר את הצעדים כ"אבני דרך משמעותיות בהיסטוריה של המעבר לשלטון דמוקרטי במצרים" והוסיף: "גם אם נותרו עוד אתגרים רבים, מצרים התקדמה משמעותית בשנה האחרונה ואנו מקווים שהמצרים יחגגו מלאת שנה למהפכה ברוח השלום והאחדות ששררה מאז ינואר הקודם".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן