Skip to content

תעשיית התיירות נגד האוצר בעניין ביטול הפטור ממע"מ לתיירים

משרד התיירות והסקטור הפרטי של תעשיית התיירות מתריעים על כוונת האוצר לבטל את הפטור ממע"מ לשירותי תיירות. משרד התיירות: ישראל במקום ה-133 בעולם מתוך 140 מדינות מבחינת יוקר מחירי התיירות. הערכה בענף: צפויה ירידה נוספת של כ-15% בתיירות לישראל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
נשים נוצריות מתפללות בירושלים. ביטול הקבוצות ישפיע. (צילום: נועם כהן באדיבות משרד התיירות)
נשים נוצריות מתפללות בירושלים. ביטול הקבוצות ישפיע. (צילום: נועם כהן באדיבות משרד התיירות)

משרד התיירות והסקטור הפרטי של תעשיית התיירות – המלונאים ומארגני התיירות הנכנסת לישראל – נזעקו היום בשל כוונת האוצר להטיל מע"מ על שירותי התיירות הנכנסת במסגרת חוק ההסדרים. זאת, בנוסף למאבק של העיר אילת נגד כוונת האוצר לבטל את הפטור ממע"מ בעיר הדרומית.

נועז בר ניר, מנכ"ל משרד התיירות, פנה במכתב להראל לוקר, מנכ"ל משרד רוה"מ, ליעל אנדורן, מנכ"לית משרד האוצר ולגל ברשקוביץ, ראש אגף תקציבים במשרד האוצר, וטען כי "הטלת המע"מ על שירותי התיירות לתיירות נכנסת הינה טעות כלכלית חריפה שלא תביא את התועלת הצפויה לא בטווח הקצר ולא בטווח הארוך ונזקה יעלה על תועלתה".

מנכ"ל משרד התיירות, נועז בר ניר. טעות כלכלית חריפה. (צילום: ששון תירם))
מנכ"ל משרד התיירות, נועז בר ניר. טעות כלכלית חריפה. (צילום: ששון תירם)

בר ניר מציין כי על פי דו"ח התחרותיות העולמי בתיירות, של הפורום הכלכלי העולמי לשנת 2012, ישראל נמצאת במקום ה- 133 בעולם מתוך 140 מדינות מבחינת יוקר מחירי התיירות. "הטלת המע"מ על שירותי תיירות תביא אותנו להיות מהמדינות היקרות ביותר בעולם, דבר אשר יקטין את התיירות בהיקף משמעותי שכן למחיר, במיוחד בימים אלו של מיתון עולמי, יש משקל רב בשיקולי הצרכנים והינו משמעותי עוד יותר במדינה עם בעיות גיאו פוליטיות כמו שלנו", כתב בר ניר.

בר ניר מציין כי בדיקה כלכלית שנעשתה על ידי דוד בועז וכן מעבודה שביצעו ד"ר דני פרימן והכלכלן יוסי קליגר עולה, כי הטלת מע"מ בשיעור של 17% תביא להעלאת מחיר חבילת התיור בישראל ב- 7.4%-6.3%. "לפי עבודות אלו, הדבר יביא לירידה של כ-270-240 אלף במספר התיירים הנכנסים לישראל ויבלום את תהליך הגידול בתיירות הקיים היום", כותב בר ניר, "משמעות הירידה במספר התיירים היא אובדן הכנסות למשק של כ-1.3 מיליארד שקל לשנה, פיטורי כ-7,000 עובדים, שלחלקם הגדול יהיה צורך לשלם דמי אבטלה והבטחת הכנסה, וירידה בגביית המיסים מבתי המלון ומעסקי התיירות. כתוצאה מכך ההכנסה נטו למדינה מהטלת המע"מ תהיה קטנה בהרבה מהצפוי."

התיירות משרד זוטר
עמי אתגר, מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל: ירידה נוספת בתיירות

שמואל מרום ועמי אתגר, העומדים בראש לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל, פנו אל ראש הממשלה ואל שר האוצר והדגישה כי מאז מבצע "עמוד ענן" ניכרת  ירידה של 13%-15% במחזור הפעילות של מארגני התיירות הנכנסת וכ-13% בלינות תיירים בבתי מלון. בחלק מהשווקים הירידה מגיעה ל-20% והצפי לשנת 2013 הוא לירידה ברמת התיירות הנכנסת לכ-15%. בלשכה מעריכים כי בתנאים הנוכחיים בתעשיית התיירות, הטלת מע"מ בשיעור של 18% צפויה לגרום לירידה נוספת של כ-15% בתיירות לישראל.

בחטיבה לתיירות נכנסת של התאחדות סוכני הנסיעות והתיירות בישראל, אמרו כי "הכוונה להטלת מע"מ על תיירים נכנסים, הינה הזמנה למשבר בענף התיירות", ופנו במכתב דחוף לשר האוצר ולשר התיירות, ד"ר עוזי לנדאו, שלא לאמץ את ההחלטה.

עמי פדרמן, נשיא התאחדות המלונות בישראל, אומר בעניין זה: "זהו רעיון מוטעה, שאין בו שום היגיון, ודאי לא כלכלי. הטלת המס לא תצמצם את הגרעון והאבטלה, אלא להיפך. הממשלה מעבירה לתעשיית התיירות שני מסרים מנוגדים: מצד אחד היא משדרת שיש אינטרס ברור להוביל לצמיחה בתיירות – ודאי בתקופה של גירעונות גדולים בתקציב – ולכן קיבלה בנובמבר 2012, החלטה היסטורית המאמצת את מסקנות ועדת בר-ניר להפחית את עלויות הנופש בישראל, וכן, אישרה רק לפני שבועיים את מדיניות 'השמים הפתוחים' במטרה לעודד את התיירות הנכנסת. מצד שני, אנו מתבשרים היום, כי אותה ממשלה שוקלת להטיל מע"מ לראשונה על תיירים, ולמעשה לפגוע בתעשיית התיירות בשעה של משבר, שמקורו במבצע 'עמוד ענן' ובחולשתו של הדולר".

"מפלים מוצר אחד מבין 30 מוצרים ושירותים"

פדרמן מדגיש שאין מדובר בביטול פטור, אלא בבחירה להפלות מוצר אחד מבין 30 מוצרים ושירותים המוגדרים בחוק כענפי ייצוא, אשר המע"מ שחל עליהם הוא בשיעור אפס.

נשיא התאחדות המלונות בישראל, עמי פדרמן: מסרים מנוגדים
נשיא התאחדות המלונות בישראל, עמי פדרמן: מסרים מנוגדים

לדברי פדרמן, אין ויכוח בין כל הכלכלנים ופקידי האוצר, שתיירות נכנסת הינה ענף ייצוא לכל דבר, ולכן, המשמעות האמיתית של הכוונה להטיל מע"מ היא פגיעה קשה בכושר התחרות של תעשיית התיירות הישראלית מול ארצות אחרות.

פדרמן מציין כי מבדיקות כלכליות, שנערכו לאחרונה עולה, כי הנזק למשק כתוצאה מביטול הפטור ממע"מ על שירותי תיירות משמעה ירידה של 10% לפחות במספר התיירים, ירידה של לפחות 1.5 מיליארד דולר בתמ"ג, והפסד ממסים על הכנסה, המקזז את כל סכום המע"מ שייגבה. זאת בנוסף לפיטורים המוניים בהיקף של כ-7,600 עובדים, בעיקר בפריפריה.

מהתאחדות המלונות בישראל נמסר כי ההתאחדות, יחד עם שאר גורמי תעשיית התיירות, נערכת למאבק ציבורי גדול נגד כוונות האוצר, במידה ואכן מדובר במהלך אמיתי. ביום ראשון הקרוב יתקיים כינוס חירום של התאחדות המלונות להערכת מצב ושקילת צעדי המאבק בימים הבאים.

בדוברות האוצר סרבו להגיב על הדברים באומרם שאינם מתייחסים לעניינים הנמצאים בחוק ההסדרים וכי "נתייחס לכל בצורה מסודרת".

[related-posts title="כתבות קודמות בעניין המאבק בביטול הפטור ממע"מ באילת"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן