Skip to content

דיווח בארה"ב: ישראל תקפה מצבור נשק בסוריה

על פי דיווחי רשתות ה-CNN וה-NBC התקיפה קשורה בהעברות נשק כימי. רויטרס וAP מדווחות כי היעד המותקף היה טילים מתקדמים. בצה"ל מסרבים להתייחס לפרסומים זרים.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ישראל תקפה בסוף השבוע בסוריה משלוח של נשק שעשה דרכו לידי חיזבאללה, כך דיווחו הלילה (שבת) הרשתות  NBC ו-CNN. שתי הרשתות נסמכות על דברי גופי מודיעין מערביים, בהם אמריקניים, הבוחנים כעת מידע מסווג שממנו עולה כי ישראל תקפה אווירית בסוריה ביום חמישי או שישי האחרון.

בהמשך לדיווחים השונים אודות התקיפה בסוריה,  גורם ישראלי אישר הבוקר (שבת) לסוכנויות הידיעות רויטרס ו-AP כי ישראל תקפה בסוריה משלוח של טילים מתקדמים שהיה מיועד להגיע לידי חיזבאללה. הגורם אישר למעשה שורת דיווחים בארה"ב, לרבות כאלה שיצאו מגורמים בממשל אובמה, לפיהם ישראל תקפה בסוריה בלילה שבין חמישי לשישי. האלוף במילואים, עמוס גלעד שהתראיין הבוקר בשבת תרבות בבאר שבע נשאל מיהו אותו גורם ישראלי וענה: "הגורם היחיד שאני מכיר הוא דובר צה"ל".  תוך כך, כלי תקשורת לבנוניים ממשיכho לדווח הבוקר  כי גם היום הורגשה תנועה ערה של מטוסי קרב בגבול הצפון.

על פי NBC  ההערכות הן כי התקיפה קשורה במערכות נשק כימי. מוקדם יותר דיווחו כלי תקשורת בלבנון על גיחות של מטוסי ישראל מעל לבנון. באתר הלבנוני א-נשרה דווח כי מטוסי חיל האוויר הישראלי נצפו בשעות הערב המאוחרות בשמי צור, בינת ג'בל, מרג' עיון ואזור תופח שבלבנון ועל גיחה נוספת אחר הצהריים באזור רומייש ועלמא א-שעב, וכי המטוסים חגו מעל כמה אזורים ויצאו בסביבות השעה 18:15. ב"דיילי סטאר" הלבנוני דווח כי שמונה מטוסי קרב ישראליים עברו את הגבול וחגו בשמי לבנון 14 שעות, תוך שהם חוצים חלקים נרחבים של המדינה.

כל הדיווחים הלבנוניים ציינו כי ישראל מבצעת טיסות שבשגרה בדרום לבנון ככל הנראה לצורכי מודיעין, רק שאתמול (שישי), גברו עד מאוד הגיחות הישראליות לשמי לבנון. על פי אותם דיווחים לבנוניים ועל פי סוכנות הידיעות של לבנון, גינה אמש נשיא לבנון, מישל סולימאן, את הגיחות הללו וצוטט כאומר "הגיחות הללו הן ביטוי למדיניות האיום של האויב נגד לבנון", וכי "זו, שוב, הפרה ברורה של החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 1701 וניסיון לערער את היציבות של לבנון".

מטוסי F-15 שבשימוש חיל האוויר (צילום: ארכיון דובר צה"ל)
מטוסי F-15 שבשימוש חיל האוויר (צילום: ארכיון דובר צה"ל)

דובר צה"ל סירב להגיב לידיעות אלו ומסר כי צה"ל איננו מתייחס לפרסומים זרים. סוכנות הידיעות AP העריכה כי היעד לתקיפה, שאירעה בלילה שבין חמישי לשישי, היה אתר נשק חשוד ואחד הגורמים ששוחחו עמה הוסיף כי נראה שנפגע מחסן כלשהו בשטח סוריה. בכיר אמריקני אחר אמר לרשת NBC כי את התקיפה ביצעו מטוסי קרב ישראליים שהפציצו משלוח נשק שהיה בדרכו לכוחות חיזבאללה בלבנון. הבכיר הוסיף כי הפעולה קשורה ככל הנראה למשלוח של מערכות לשיגור נשק כימי. בתגובה לכל זאת, מצטטות הרשות הזרות כי שגריר סוריה לאו"ם בשאר ג'עפרי, הגיב כי לא ידוע לו על שום תקיפה ישראלית נגד ארצו. "אני לא מודע לשום תקיפה כזאת בשלב הזה", אמר ג'עפרי.

בסוף חודש ינואר השנה, דווח ברשתות התקשורת הזרות  כי חיל האוויר תקף בסוריה שיירת נשק שעשתה את דרכה לכיוון גבול סוריה-לבנון. בישראל סירבו להתייחס לידיעות אך בהמשך הודתה דמשק כי הותקפה וטענה כי  מה שהותקף היה רק "מרכז מחקר צבאי" באזור ג'מראיה. מעט לאחר מכך דווח כי מדובר בקומפלקס מבנים ובונקרים ביטחוני בג'מראיה, שם יוצר על פי אותם דיווחים גם נשק כימי. הקומפלקס הזה נמצא בפאתי הבירה דמשק, כ-15 ק"מ מהגבול. לפי חלק מההערכות  דמשק שיקרה לגבי יעד התקיפה כדי להסוות את העובדה שמה שהותקף על ידי ישראל היתה שיירת נשק שבה העבירה סוריה נשק רוסי לידי החיזבאללה. כזכור, גם לפני התקיפה הזו דווח בהרחבה בכלי התקשורת בלבנון על ריבוי גיחות ישראליות מעל לבנון.

שגריר ישראל בוושינגטון, מייקל אורן, התראיין בסוף השבוע לרשת ה- CNN  ובתגובה לשאלה אם ישראל תומכת בכך שארה"ב תספק נשק למורדים בסוריה, אמר כי "ישראל אינה ממליצה לממשל אובמה על שום החלטה מדינית. זוהי החלטה מורכבת, אבל אנחנו לא ממליצים ואנחנו לא לוחצים". הוא הוסיף כי "יש לנו מודיעין טוב מאוד על סוריה ואנחנו חולקים אותו בדרגים גבוהים ביותר בארה"ב. אלו יחסי מודיעין קרובים מאוד ואנחנו עוקבים דקה אחר דקה ואנחנו חשים שיש לנו מודיעין טוב". על פי ה- CNN  אמר לה גורם צבאי ישראלי כי "נעשה את כל מה שדרוש להביא להפסקת העברת נשק מסוריה לארגוני טרור. עשינו זאת בעבר ואם זה יידרש – נעשה זאת גם בעתיד".

1 Comment

  1. sofar
    4 במאי 2013 @ 13:56

    התמונה היא של מטוסי F-16…

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן