Skip to content

ביקור קולינארי בחבל כרמלים

קשה להאמין, אבל תוך חצי שעה מתל אביב (או מחיפה), אפשר להיות בעולם שונה לחלוטין - שקט יותר,ירוק יותר, טבעי יותר • הכירו את חבל כרמלים • טיול מושלם לחג השבועות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חבל כרמלים הוא האזור המשתרע בין הים לכרמל, בין חדרה לחיפה, והכולל יישובים כמו בנימינה, זיכרון יעקב, אלונה, פרדיס ועוד קיבוצים ומושבים לרוב. האזור יפהפה במיוחד בעונה זו של השנה, כשהכול ירוק ופורח. המשפט הדי אבסורדי: "וואלה, כמעט כמו בטוסקנה", חולף בדמיון ואף נפלט מהפה.

ים של שיבולים - כרמלים הוא יעד אידיאלי לסיור במהלך חג השבועות (צילום: דן בר-דוב)
ים של שיבולים - כרמלים הוא יעד אידיאלי לסיור במהלך חג השבועות (צילום: דן בר-דוב)

אז מה יש שם?

אתרים היסטוריים, שמורות טבע, גלריות אמנים, משקים חקלאיים, יקבים, מחלבות, מסעדות, אתרי לינה ועוד. הכול במרחקים קומפקטים זה מזה, ובמרחק של כחצי שעה מן העיר הגדולה. אנשי עמותת כרמלים ערכו סיור, או יותר נכון טעימה קולינארית על קצה המזלג, ממה שיש לחבל ארץ יפה זה להציע. להלן אתרים שלא כדאי לפסוח במהלך סיור באיזור:

בחצר הישנה עין שמר, ניתן לראות את החצר האותנטית של הקיבוץ, שהוקם בשנת 1927. החל ממבנים מקוריים ושחזורים מרשימים של בית האבן, צריף המגורים, סככת כלים חקלאיים, מגדל המים, באר וחדר האוכל המקורי. ברקע ניתן לקבל הסבר מעניין ומשעשע על ההיסטוריה של הקיבוץ ועל אורח החיים באותה התקופה, מפי מדריכים בני הקיבוץ. לצעירים כמו למבוגרים, אפשר לחוות אפיית לחמניות במאפיה המשוחזרת והמקסימה, לנסוע בטרקטור לרפת ולבקר במוזיאון טרקטורים הנושא באוסף מדהים (אל תחמיצו את טרקטור הפורשה (!), כן יש דבר כזה).

מוזיאון הטרקטורים בקיבוץ עין שמר (צילום: דן בר-דוב)
מוזיאון הטרקטורים בקיבוץ עין שמר (צילום: דן בר-דוב)

במשק של משפחת לפר בבנימינה, "מעז ועד היום", יסביר לכם יוסי, דור שלישי למגדלי עיזים, כל מה שרציתם לדעת על עיזים וחלב עיזים ולא היה לכם את מי לשאול, יגלה לכם את סודות החליבה הידנית (כיום חולבים את מאות העיזים שבמקום במכונות חליבה אוטומטיות), ניתן ללטף עיזים וגדיים בני יומם ובכלל ליהנות מאחורי הקלעים של קרטון החלב שבמקרר.

מֶה? (צילום: דן בר-דוב)
מֶה? (צילום: דן בר-דוב)

בחצר האיכרים "אסמביה" של משפחת דור-און, המרוחקת כשתי דקות ממשק לפר, יערך בחג השבועות פסטיבל של גבינות ויין.

מסתבר שחבל כרמלים הוא למעשה ערש היין בישראל, יש בו שפע של שרידים המעידים על תעשיית יין בימי קדם, ולמעשה כאן גם החלה תעשיית היין המודרנית בישראל על ידי הברון אדמונד דה רוטשילד, שבשנת 1882 הקים בזיכרון יעקב ובראשון לציון את היקבים הראשונים בארץ. כיום, יש באזור דרך יין לא ארוכה, בין כרמים רבים, עם שפע של יקבים קטנים, אך איכותיים. בין היקבים הפתוחים לקהל: כרמל, בנימינה, תשבי, סומק ועוד.

מחלבת שוורצמן, בבת שלמה, החוגגת 100 שנה להקמתה, מציעה מגוון גדול ומשובח של גבינות, ומנוהלת על ידי זיו שוורצמן, שרק בשביל לשמוע את סיפוריו המשעשעים על סבא זליג בשנת 1889, שווה להגיע. המקום כולו משופע בממורבליה ישראלית אקלקטית ומשעשעת, החל מכלי עבודה ישנים וכלה במכשירי רדיו עתיקים, בקבוקי טמפו ותסס (למי שזוכר) וטלפון אסימונים. שווה ביקור, אם כי הגבינות מעט יקרות יותר מאשר בסופר.

עושר של גבינות איכותיות (צילום: דן בר-דוב)
עושר של גבינות איכותיות (צילום: דן בר-דוב)

ניתן לקנח את הטיול באחת מן המסעדות הרבות שבאזור. אחת מן המומלצות היא "מטעים", הממוקמת בתפאורה המקסימה של רמת הנדיב, הסמוך לזיכרון יעקב. מלבד הנוף היפה, והתפריט החלבי הכשר (פסטות, פשטידות, סלטים ועוד), יש ערך מוסף למקום. המסעדה מנוהלת על-ידי "קרן דואליס", העוסקת בהשקעות חברתיות ומפעילה את המקום לשיקום בני נוער בסיכון, העוברים הכשרה מקצועית במקום.

אוכל עם ערך מוסף (צילום: דן בר-דוב)
אוכל עם ערך מוסף (צילום: דן בר-דוב)

בקיצור,אם אתם מחפשים יעד לטיול בחג השבועות הקרוב, ואתם לא רוצים לנסוע רחוק, אזור כרמלים נותן את הפתרון האידיאלי. לפרטים נוספים: http://www.carmelim.org.il.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן