Skip to content

שר החוץ כינה את המפגינים "בני אשפתות" – ופוטר מתפקידו

המילים "בני אשפתות טיפשים ואלימים", בהם השתמש תיאודור בקונסקי כדי לתאר את תחושתו כלפי רבבות המפגינים המוחים על המצב הכלכלי העלוב ועל השחיתות השלטונית, עלו לו במשרתו  מאת גרשון גירון ראש ממשלת רומניה, אמיל בוק, הדיח אתמול את שר החוץ בממשלתו בגין הערות שהלה פלט על אודות מפגינים נגד הממשלה. שר החוץ, תיאודור בקונסקי,מתח ביקורת […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המילים "בני אשפתות טיפשים ואלימים", בהם השתמש תיאודור בקונסקי כדי לתאר את תחושתו כלפי רבבות המפגינים המוחים על המצב הכלכלי העלוב ועל השחיתות השלטונית, עלו לו במשרתו 

מאת גרשון גירון

ראש ממשלת רומניה, אמיל בוק, הדיח אתמול את שר החוץ בממשלתו בגין הערות שהלה פלט על אודות מפגינים נגד הממשלה.

פה גדול. תיאודור בקונסקי

שר החוץ, תיאודור בקונסקי,מתח ביקורת בוטה על מפגינים, כינה אותם "בני אשפתות טיפשים ואלימים" והשווה אותם לכורים שיצאו לרחובות בוקרסט בשנות התשעים והשתמשו באלימות בניסיון להשפיע על החלטות פוליטיות. בוק הודיע על הפיטורין במהלך ישיבת פרלמנט מיוחדת שכונסה על ידי הממשלה ומנהיגי  האופוזיציה ביום שני, לדון במצב ברומניה בעקבות 11 ימי הפגנות.

בינתיים, מתרחבת המחאה החברתית במדינה. מאות מפגינים ממשיכים למחות בבוקרסט ובערים אחרות במדינה וקוראים להתפטרות הנשיא טריאן בססקו והממשלה. הם נושאים שלטים שעליהם כתוב "הלאה הממשלה" ו"חירות," ומתלוננים על תנאי חייהם העלובים, על האבטלה ועל מאבקם במערכת השלטונית והביורוקרטית המושחתת. אזרחי המדינה מאשימים את הממשלה בהטלת אמצעי צנע חריפים אחרי שהמדינה קיבלה עשרים מיליארד יורו מקרן המטבע הבינלאומית ומהאיחוד האירופי.

בלי אלימות. המפגינים

בשבוע שעבר קראה ארצות הברית לעם הרומני ולמנהיגיו להימנע מאלימות במהלך המחאות נגד הממשלה. לדברי דוברת מחלקת המדינה, ויקטוריה נולנד, "אנו תומכים בזכויות העמים ברחבי העולם למחות ולבטא את דעותיהם בדרכי שלום, אבל אנו קוראים הן למפגינים והן לרשויות להימנע מכל אלימות".

"אני מתנצל על ההצהרות שכמה מעמיתי הצהירו לאחרונה", אמר אמיל בוק בנאום בפרלמנט, "החלטתי לפטר את שר החוץ, תיאודור בקונסקי. כמו כן העברתי לנשיא הצעה להחליפו, בעקבות הדברים שאמר על המפגינים". בקונסקי, חבר המפלגה הליברלית דמוקרטית של רומניה, מונה לשר חוץ בשנת 2009 אחרי ששימש כשגריר רומניה בוותיקן ובצרפת.

במהלך ישיבת הפרלמנט המיוחדת המשיכו מנהיגי האופוזיציה לדרוש את הקדמת הבחירות ואת התפטרות הממשלה. בוק סירב לדרישת האופוזיציה בנימוק ש"מה שעומד בראש מעיינינו עכשיו הוא שמירת האמינות והיציבות הכלכלית של המדינה."

ראש ממשלה במצור. אמיל בוק

מנהיגי האופוזיציה סירבו לבקשת הממשלה להמשיך את ישיבת הפרלמנט גם ביום שלישי. ראש האופוזיציה, ויקטור פונטה מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית, קרא לנשיא לשאת נאום מיוחד בפרלמנט ולהסביר את המצב הנוכחי ואת תוכניות ממשלתו להתמודד עימו. עד כה לא התייחס בססקו פומבית למחאות. פונטה הצהיר: "אנו מציעים להגיע להסכם פוליטי על הקדמת הבחירות, הסכם שייכתב בו שאנו מוכנים להתפטר מהפרלמנט. האופוזיציה מוכנה להקשיב לדברו של העם. אנחנו לא מוותרים. חברי הפרלמנט מטעם האופוזיציה לא יהיו כאן בפברואר".

קרין אנטונסקו, מנהיג המפלגה הליברלית שבאופוזיציה, הודיע שחברי הפרלמנט מטעם מפלגתו יתפטרו עד לקיום הבחירות המוקדמות, וקרא לשותפיו לאופוזיציה לנהוג כמותם.

ביום שני הצטרף למפגינים קצין צבא, סגן אלכסנדרו גיאורגה, שהביע בכך את תמיכתו במפגינים ברחובות. לדבריו, איננו דורש מהנשיא בססקו, המשמש גם כמפקדו העליון של צבא רומניה, להתפטר, אבל הוא עצמו לא יכול היה לשתוק נוכח המתרחש ברחובות. "באתי להביע את הסתייגותי הפומבית מהאופן שבו מעליבים אנשים פשוטים אלה", הכריז. לאחר מכן הוסיף: "אחיי, אמי, אבי, הורי הוריי, כולם התאספו כאן. במו עיניי ראיתי אנשים זקנים מוכים ואמרתי לעצמי שאנו הקצינים, העלולים למות מחר במשימה באפגניסטן, מוכרחים לגלות אומץ להיאבק ולומר את האמת כאן בארצנו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן