Skip to content

גשם סגול / חוק הסופרים

ניב קפלן בטור חדש - גֶּשֶׁם סָגֹל - על ספרות, ספרים, אקטואליה של הספרות ועוד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לפני כתשעה חודשים, ממש כשהוצאתי את ספרי הראשון לאור, פגשתי במקרה את שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, בבית קפה, והיא סיפרה לי לראשונה על החוק שהיא מקדמת – חוק הסופרים. היא הייתה מאוד החלטית בטענה שהדואופול שיש לרשתות הספרים בארץ פוגע אנושות בסופרים ובספרות בארץ בכלל.  אז שמעתי עליו לראשונה. כעת, כאשר חוק הסופרים מתקדם, נכנסתי לחרדה קלה.

מטרתו של חוק הסופרים הוא להגן על הסופרים מפני המחירים הנמוכים של הספרים. החוק קובע כי מחירו של ספר לא ישתנה למשך שנה וחצי הראשונים למכירתו (במידה שהחנויות יחליטו על הנחה, הם יספגו אותה). הסופרים יקבלו 8% מתמלוגי המכירות ל-6000 העותקים הראשונים ו-10% על כל עותק נוסף. הצעת החוק תגביל את המבצעים ברשתות לתקופות מוגדרות סביב החגים ושבוע הספר. בנוסף "סטימיצקי" ו"צומת ספרים" לא יורשו לתגמל את המוכרים לקידום ספרים ספציפיים.

במדינות שונות ספר הוא מוצר שיש לפקח על מחירו, כדי לשמור על מעמדו כמוצר תרבות מובהק.

על פי המצדדים בהסדרת מחירי הספר משקלו התרבותי מעבר לערכו הכלכלי מחייב בחינה של מקומו ויחס מיוחד כלפיו כדי להסדיר את מעמדו מעבר לתנאי השוק החופשי.

לפני כעשר שנים, לפני כניסת "צומת ספרים" לשוק, כשהייתה למעשה רק רשת ספרים עיקרית אחת בארץ, מחירי הספרים (והדיסקים) היו על פי רוב המחיר הקטלוגי עם מבצעים (לדוגמא: חצי מחיר על ספר נוסף) לרוב סביב אירועים מיוחדים כמו שבוע הספר וחגים.

אירופה חלוקה בנושא. המודל הנהוג בה להסדרת מחירי ספרים הוא קביעת מחיר קטלוגי כשיוצא הספר לאור לתקופה מוגדרת. בזמן זה לא ניתן להוריד מחיר זה אלא במסגרת הנחה שנקבעה מראש. במדינות כמו גרמניה וצרפת ישנם הסדרים כאלה, בבריטניה בוטל החוק על ידי בית המשפט בטענה כי הוא נוגד את האינטרס הציבורי. לא ברור כלל האם הסדרים אלו מוסיפים או גורעים ממכירת ספרים בשווקים השונים.*

בתור סופר מתחיל המבצעים בחניות הספרים מטיבים אתי.

לא הייתי מודע לכל הניואנסים כששוחחתי עם השרה לבנת, אבל מהר מאוד הבנתי שספרי הראשון נמכר בצורה מכובדת אך ורק בזכות היותו במבצעים!

ומה יקרה עכשיו לסופרים אנונימיים שיוצאים עם ספר ראשון, או שני לשוק? במקרה שלי, פרנסתי אינה תלויה בתקבולי הספרים ומה שחשוב לי יותר היה לזכות בחשיפה מרבית.

לחקוק חוק שהוא בניגוד להלך הרוח בשוק, זו לדעתי טעות. כל תלמיד כלכלה שנה ראשונה יודע שמי "שנפגע" מהחוק ימצא דרך לעקוף אותו. קוראים רבים יבחרו לא לקנות ספר שזה עתה יצא לאור, לחכות שנה וחצי, ובינתיים לקנות ספרים קצת יותר ישנים, או לפנות לחנויות אינטרנטיות. ומה עם רשתות הספרים? אין ספק שימצאו דרכים מגוונות להוריד מחירים כך או אחרת.

לא ברור עד כמה יסכים הצרכן הישראלי, שבשנים האחרונות התרגל לקנות ספרים במחירי מבצעים, לחזור לקנות ספרים במחירים קטלוגים. לכן לחוקק חוק שיגן על הסופרים הוותיקים והידועים ויפגע בכל היתר, זה לדעתי מיותר.

חוק כזה עלול לשנות סדרי עולם ולהרחיק את הקהל מחנויות הספרים. כבר הוכח בעבר שניסיונות ליצור שוק מלאכותי, סופם לכישלון כי כוחות השוק החופשי חזקים ממנו.

אז על מי מגן החוק הזה בסופו של דבר?  על סופרים בעלי שם שמתפרנסים מתקבולים, אבל מה עם כל היתר?

בישראל מתפרסמים 123 ספרים חדשים בכל שבוע. כלומר חיי המדף לספר חדש בישראל קצרים והספרים מצטברים במחסנים והחנויות אינן יכולות להיפטר מהמלאי במחירו הקטלוגי, לכן המבצעים.

זה מזכיר במקצת את סיפור המטרייה בו מנסה עובד לקבל החזר על קניית מטרייה בנסיעת עבודה ונכשל.. בנסיעות הבאות הוא מחזיר לעצמו כמה וכמה "מטריות" דרך דיווח אחר.

תחשבו על זה.

*    הכנסת, מרכז המחקר והמידע הסדרת מחירי ספרים – השוואה בין לאומית.

*************

ניב קפלן                             

ניב קפלן, צילום: יפעת גולן

נולדתי בקיבוץ איילת השחר בט"ו בשבט, שנת 1959. ב-1970 משפחתי עזבה את הקיבוץ לניו-יורק לשלוש שנים. לאחר סיום בית ספר תיכון בעמק החולה, שירתתי שלוש שנים בסיירת גולני ובסוף השירות הצבאי לקחתי חלק בהקמת יחידת האלפיניסטים של צה"ל בה שירתתי במילואים.

כשהייתי בן 26 עזבתי את הארץ לארה"ב ל-10 שנים לניו-יורק שם למדתי טכנאות קול ולאחר מכן ללוס אנג'לס שם סיימתי תואר ראשון במנהל עסקים ושיווק באוניברסיטת נורטרידג'. השתלבתי בעבודה בהיי טק בתחום האלקטרו-אופטיקה ולייזרים.

את ספרי הראשון "היעלמות" (ספר מתח) כתבתי במשך חמש שנים באנגלית. התחלתי בלוס אנג'לס בשנת 1992 וסיימתי אותו בארץ בשנת 1997.  ב-2011 תורגם הספר לעברית ויצא בהוצאת רימונים ביוני 2012. הספר מכר עד היום כ-6000 עותקים והודפס בארבע מהדורות.

את ספרי השני "נעדרים" סיימתי השנה. הספר תורגם לעברית, נמצא בשלבי עריכה, ויצא לאור לקראת חנוכה השנה. התחלתי לכתוב ספר שלישי (הפעם בעברית) ומקווה לסיימו בתוך שנה.

אני בעל חברת "גשם סגול בע"מ" שנותנת שירותי יעוץ לתעשיית המטוסים. גר בתל אביב נשוי לטלי פלוס שבעה ילדים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן