Skip to content

חוקרת מטעם האו"ם: המורדים בסוריה השתמשו בגז עצבים

החוקרת, קארלה דל פונטה, אמרה כי הממצאים אינם סופיים. גם בטורקיה נערכות בדיקות דם לפליטים סורים, במטרה לבדוק אם אכן הורעלו על ידי סארין
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המורדים בסוריה עשו שימוש בגז העצבים סארין במלחמתם נגד משטר אסד. על כך הודיעה היום חוקרת זכויות האדם מטעם האו"ם, קארלה דל פונטה.

"לפי העדויות שאספנו, המורדים עשו שימוש בכלי נשק כימיים, כולל גז סארין", אמרה דל פונטה אתמול בראיון לרדיו שווייץ. לאחר מכן הוסיפה: "עלינו להעמיק עוד יותר בחקירה, באימות ובאישור הממצאים, באמצעות שמיעת עדויות חדשות, אבל על פי מה שמצאנו עד כה, אלו הם מתנגדי המשטרה המשתמשים עתה בגז סארין". יחד עם זאת, שבה והדגישה כי חקירת האו"ם בסוריה טרם הסתיימה.

ממצאים לא סופיים. קראלה דל פונטה (מקור: Rama, ויקימדיה)
ממצאים לא סופיים. קראלה דל פונטה (מקור: Rama, ויקימדיה)

נציבות זכויות האדם של האו"ם אמורה להגיש את ממצאיה למועצת זכויות האדם של הארגון בעצרת הבאה שלה בחודש יוני. דל פונטה אמרה כי יתכן בהחלט שתימצאנה גם הוכחות לכך שממשלת סוריה עשתה שימוש בגז סארין, ולא רק המורדים.

סארין הוא גז עצבים חזק שפותח על ידי מדענים נאציים בשנות השלושים של המאה הקודמת. הגז פותח אמנם במקור כחומר הדברה נגד חרקים, אבל מאוחר יותר נעשה בו שימוש ב-1988 בהפצצת העיירה הכורדית חלבג'ה על ידי עיראק וכן בשני פיגועים שביצעה כת יפאנית בטוקיו ב-1990. הגז יכול להיספג בעור או חדור לגוף דרך מערכת הנשימה. לאחר מכן הוא גורם לשיתוק מערכת העצבים. התסמינים הם כאבי ראש קשים, ראייה מטושטשת, הזלת ריר, עוויתות שרירים, הפסקת נשימה, אובדן הכרה ומוות. במינונים גבוהים, סארין משתק את השרירים המקיפים את הריאות ומונע מחומרים כימיים לעצור את הפרשות הגוף. כך שקורבנות הגז בדרך כלל נחנקים למוות כשריאותיהם מתמלאות בריר וברוק. אפילו כמות זעירה של סארין – שכמו גזים אחרים דוגמת סומאן, טאבון ו-VX, הוא חסר טעם, צבע וריח – עלולה להיות קטלנית אם היא חודרת למערכת הנשימה או נספגת בעור.

בינתיים, נודע כי שלטונות טורקיה עורכים בדיקות דם לפליטים סוריים. זאת, במטרה לקבוע אם נפלו קורבן לשימוש בנשק כימי. דוגמאות דם נלקחו מפחיטים המצוים באזורי הגבול והועברו לטורקיה לבדיקה.

במערב הביעו לאחרונה דאגה גוברת מפני שימוש בנשק כימי, שיביא להחרפת המלחמה. נשיא ארה"ב,  ברק אובמה, אינו שש להפעיל כוחות אמריקניים בסוריה, אך כבר הודיע בעבר כי שימוש כזה יהווה, מבחינתו, שינוי בכללי המשחק. ארדואן, לעומתו, זהיר פחות ברטוריקה שלו. ראש ממשלת טורקיה, שבעבר ראה בסוריה בעלת ברית קרובה, כינה אתמול את בשאר אל-אסד "קצב" ו"רוצח", והודיע כי הלה ישלם מחיר כבד על ההרג ההמוני שהוא מבצע בבני עמו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן