Skip to content

ברוורמן בוועדת הכלכלה: הייתי בודק שוב הטלת המע"מ על התיירות

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ אבישי ברוורמן (עבודה) אמר היום בישיבת הוועדה: "אם אני הייתי שר האוצר, הייתי בודק שוב את ההחלטה". דוד בועז, לשעבר הממונה על התקציבים: הטלת מע"מ על התיירות תביא לאובדן תוצר של 1.7 מיליארד שקל. האוצר: הפגיעה מועטה יחסית לתועלת שתביא. יזמים: משמעות ביטול הפטור ממע''מ היא ביטול כל הרווח של עסקים […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
חנות לתיירים נוצריים בכפר כנא ליד נצרת. שר התיירות עוזי לנדאו: מדובר בייצוא לכל דבר. (צילום: דלן טימותי)
חנות לתיירים נוצריים בכפר כנא ליד נצרת. שר התיירות עוזי לנדאו: מדובר בייצוא לכל דבר. (צילום: דלן טימותי)

"הטלת מע"מ על התיירות תביא לאובדן תוצר של 1.7 מיליארד שקל כל שנה ול-7,600 מפוטרים", כך אמר היום דוד בועז, מי שהיה הממונה על התקציבים באוצר וכיום כלכלן ויועץ, בדיון ועדת הכלכלה בראשות ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן. בדיון נחשף פער גדול בין הנתונים הכלכליים של בנק ישראל, המעריך שהטלת המע"מ תצמצם את התיירות לישראל רק במעט, לעומת מסקנתו של בועז.

יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ אבישי ברוורמן (עבודה): לשקול מחדש את המהלך. (צילום: אתר הכנסת)
יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ אבישי ברוורמן (עבודה): לשקול מחדש את המהלך. (צילום: אתר הכנסת)

"עם מספרים כאלה, מפיו של אדם עם מוניטין כזה, הייתי מציע לשר האוצר לשקול מחדש את המהלך", אמר יו"ר הוועדה ברוורמן, "שמשרד האוצר יבדוק הלילה את העבודה של דוד בועז. הוועדה דורשת משר האוצר לבחון מחדש בדחיפות את הנתונים שהביאו להחלטה לביטול הפטור ממע"מ לתיירות ולהשיב לוועדה עד יום שני כיצד האוצר מסביר את הפער בין הערכתו של בועז להערכות עליהן התבססה ההחלטה".

שר התיירות עוזי לנדאו אמר: "ענף התיירות מעסיק 200,000 איש. מעל 80% מהתיירות היא תיירות נכנסת, כלומר מדובר ביצוא לכל דבר. יש היום 2 מיליארד שקלים השקעות בצנרת, שירדו לטמיון אם התיירות תיפגע. אפשר להגיע מ-3.5 מיליון תיירים ל-5 מיליון, אם נעבוד נכון. המאבק נגד החלטת האוצר לבטל את הפטור ממע"מ על התיירות הוא לטובת השכל הישר ובעד האדם העובד".

מנכ"ל משרד התיירות היוצא, נועז בר ניר, ציין כי בצרפת המע"מ על תיירות הוא 7% לעומת 19% על כל המוצרים האחרים. "בכל המדינות המע"מ על תיירות נמוך משמעותית לעומת השאר", הדגיש בר ניר, "גרמניה הודיעה על הנחה של 70% על המע"מ על תיירות, כי מדובר ביצוא. כל המדינות מתחרות על תיירים. בארה"ב בכלל אין מע"מ על תיירות. ב- 24 מדינות מתוך 28 מדינות אירופה המע"מ על תיירות נמוך משמעותית. מדינת ישראל היום היא המדינה השמינית מתוך 140 מדינות ביוקר המחייה שלה גם ללא מע"מ".

בתגובה לדבריו של בועז אמר עפר מרגלית ממשרד האוצר: "אנחנו מתבססים על המחקר של בנק ישראל. מהנתונים שבידינו, הפגיעה מועטה יחסית לתועלתה. ההשפעה תהיה זמנית. בכל העולם הכלי של הנחה במע"מ לתיירות נועד לתמוך בענף. בישראל תומכים בענף בכלים אחרים, כמו מענקים לבניית בתי מלון. כל מדינה בוחרת את הכלים שלה. אנחנו מעריכים את ההכנסה מהמע"מ לתיירות ב-700 מיליון שקל ואם מקזזים את ההפסד כתוצאה מירידה בהזמנות, עדיין יישארו 500 מיליון שקל הכנסות נטו".

עמי פדרמן, נשיא התאחדות המלונות הדגיש כי 80% מעסקי התיירות הם עסקים קטנים ובינוניים, מה שמביא לפיזור הכנסה. "אין עוד תעשייה שגורמת לשוויוניות כמו התיירות. אף כלכלן לא יחלוק על כך שתיירות זה יצוא לכל דבר. יש רשימה של מוצרי יצוא עם מע"מ אפס. מכולם נטפלו רק אלינו, כי זה קל. אנחנו מנומסים".
טוביה אשכנזי, ועד עובדי הילטון: "אני אחד מ-200,000 המועסקים בענף וחושש להיות בין ה-7,600 שיפוטרו. מדובר באנשים שמרוויחים 7,000 שקל לחודש. הענף שלנו גם כך עובר טלטלות. הגזירה הזו יכולה לרסק אותנו".

אכסניית אברהם בירושלים, האכסניה הפרטית הגדולה בארץ. בורגין: לא תהיה ברירה אלא לבצע העלאת מחירים נוספת של כ-15% שתביא את המחירים לרמה שאינה כדאית לתייר
אכסניית אברהם בירושלים, האכסניה הפרטית הגדולה בארץ. בורגין: לא תהיה ברירה אלא לבצע העלאת מחירים נוספת של כ-15% שתביא את המחירים לרמה שאינה כדאית לתייר

יזמים: הפגיעה תהיה רק בעסקים הקטנים שמתנהלים בצורה תקינה

גם שוק התיירות העצמאית והעסקים הקטנים בתחום התיירות מתקוממים על הגזירה שאמורה להיכנס לתוקף ב-1 ביוני. לדברי אפרת לאור, מנכ"לית העמותה לקידום התיירות העצמאית בישראל, המלונות הגדולים מתבססים בחלקם על תיירות נכנסות ובחלקם על תיירות פנים, בעוד עסקים קטנים כמו ההוסטלים, מורי הדרך ומפעילי תיירות קטנים, מתבססים כמעט בלעדית על תיירות נכנסת. "אחוז הרווח של מקומות אלו הוא בין 5%-15% מהמחזור. משמעות ביטול הפטור ממע"מ היא ביטול כל הרווח של עסקים אלו", היא טוענת.

"נאמר כבר בעבר לא מעט פעמים שמחירי השירות לתיירים בישראל הנם יקרים מאוד לעומת אירופה והמדינות השכנות לנו, ועם ביטלו של הפטור, לא תהיה ברירה אלא לבצע העלאת מחירים נוספת של כ-15% שתביא את המחירים לכאלו שאינם כדאיים ואינם רלוונטים לתייר" מציין ירון בורגין מאברהם הוסטל ירושלים, אחת מעשרת האכסניות הגדולות הטובות בעולם, "אם מיטה בחדר משותף (DORM) במקומות האיכותיים יכולה להגיע ל-100 שקל כבר כיום בארץ (כ-21 אירו) אז עלייה נוספת תביא אותנו לרף של 25 אירו ללילה ויותר – מחיר יקר יותר מלינה במקומות איכותיים בהרבה בבירות אירופה (ברלין, פריס, אמסטרדם וכו'). שלא לדבר על כך שהפער במחיר לעומת המדינות השכנות (ירדן, מצרים) והגדה המערבית (בית לחם, יריחו, רמאללה) יגדל עוד הרבה יותר (שם מיטה עולה בסביבות 10 אירו ללילה).

עוד מדגישים בעלי עסקים קטנים, כי ביטול הפטור ממע"מ יעודד עסקים לנסות להעלים מיסים, כי זו תהיה הדרך היחידה שלהם להתקיים. "בעלי דירות פרטיות לא נדרשים לשלם ארנונה מלונאית, לעמוד בתקני רישוי, בטיחות ואבטחה וגם כך יש להם יתרון תחרותי על פני המלונות והאכסניות", הם טוענים, "גם בירושלים ייצור המצב הזה תחרות לא שוויונית. אכסניות בעיר המערבית שפועלות כעסקים לגיטימיים המדווחים למדינה, יצטרכו להעלות את המחירים בצורה דרסטית, לעומת מקומות בעיר המזרחית, שגם כך זולים ורבים מהם לא מדווחים על הכנסותיהם לא למס הכנסה ולא למע"מ. המדינה לא מבצעת אכיפה ברמה איכותית כך שהפגיעה תהיה רק בעסקים הקטנים שמתנהלים בצורה תקינה כפי שהמדינה דורשת".

מעוז ינון, יזם תיירות פעיל בשמונה השנים האחרונות טוען כי באופן אבסורדי, בדיוק בימים אלו מתקיימים באנגליה דיונים במטרה לבטל את המע"מ על תיירות וזאת משום שמחקרים שנעשו הראו בצורה מובהקת שהביטול יוביל גם להגדלת המס בפועל וגם יביא להגדלת מספר המועסקים והתיירים הכללי. "בגרמניה וצרפת למשל, המע"מ על התיירות הנכנסת הינו 7% – מיותר לציין את היציבות הגיאופוליטית בארצות אלו".

בן ג'וליוס, המייסד של האתר לתיירים עצמאיים www.touristisrael.com, שלו מעל מאה אלף מבקרים ייחודים בחודש מכל העולם, ובעצמו עולה חדש מבריטניה, מדגיש כי במחקר אובייקטיבי אשר דירג את התחרותיות של ענף התיירות הישראלי דורגה ישראל במקום ה-133 מתוך 140 מדינות בקטגוריה של מחיר. "אם גזירת המע"מ תצא לפועל, ללא ספק נרד למקום האחרון", אמר.

[related-posts title="כתבות קודמות על ביטול הפטור ממע"מ לשירותי תיירות"]

1 Comment

  1. מעוז ינון
    7 במאי 2013 @ 20:08

    עופר היקר (וגם יעל) –
    כמו שאתם יודעים היטב, המענק להקמת בתי מלון ניתן באופן בלעדי (כ-90%) לרשתות ולבתי המלון הגדולים – העסקים הקטנים והבינונים לא נהנים ממנו כלל והם (זאת אומרת – אנחנו) אלו שנפגע בצורה הקשה ביותר מהמהלך הנוכחי.
    מצד שני, אני רואה כאן מקום לחסכון נוסף – מכיוון שהטלת מע"מ בשיעור מלא על התיירות תחסל את הענף, גם לא יהיה צורך בתקן שלך ושל יעל וכך יחסכו למשק הישראלי עוד שתי משכורות בכל חודש.

    אני כותב מילים אלו בכובד ראש ובהרגשה כבדה מאד שמה שלא עשו האינתיפדות, המלחמות והמבצעים בעזה, עושה משרד האוצר – חיסול התיירות הנכנסת לישראל ופגיעה קשה ביותר לעסקים הקטנים.

    חבל. חבל. חבל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן