Skip to content

ניגודי אינטרסים וליקויים – פוגעים בעצמאות המבקרים הפנימיים

מבקר המדינה בדק את סוגיית תפקודם של המבקרים הפנימיים במשרדי הממשלה, בתאגידים הציבוריים ובחברות הממשלתיות – ומצא כי במשרדי הממשלה לא התגבש הסדר המבטיח את מידת העצמאות הדרושה למבקר הפנימי כדי שיוכל למלא את תפקידו כראוי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מבקר המדינה בדק את סוגיית תפקודם של המבקרים הפנימיים במשרדי הממשלה, בתאגידים הציבוריים ובחברות הממשלתיות – ומצא שם הרבה ניגודי אינטרסים וליקויים, שפוגעים בעצמאותו של המבקר הפנימי והופכים אותו תלוי יותר ויותר במי שאמור להיות מבוקר על ידיהם.

מבקר המדינה מצא כי במשרדי הממשלה לא התגבש הסדר המבטיח את מידת העצמאות הדרושה למבקר הפנימי כדי שיוכל למלא את תפקידו כראוי. נוסף על כך, מצא המבקר כי השרים לא השתמשו  בעבודת המבקר הפנימי כדי לממש את אחריותם המיניסטריאלית ולא היו מעורבים במידה מספקת בעבודתו של המבקר. בכך נוצרה תלות יתר של המבקר הפנימי במנכ"ל, ולעתים גם בסמנכ"ל למינהל.

תלות זו של המבקר במנכ"ל ובסמנכ"ל למינהל מתבטאת בין היתר באישור תכנית העבודה שלו, בהקצאת המשאבים לעבודתו ובהשפעה על תנאי העסקתו ועל מעמדו בארגון. בגלל תלות זו נוצר חשש לניגוד עניינים, ולו למראית עין, העלול לפגוע הן בעבודתו של המבקר הפנימי והן בהכרעותיו של המנכ"ל בסוגיות הנוגעות לביקורת הפנימית. האפקטיביות של הביקורת הפנימית תלויה אפוא במידה רבה במנכ"ל ובתפיסתו את תפקידי הביקורת – ולא בהסדר מוסדי המבטיח אותה.

לשכת המבקרים הפנימיים בישראל
לשכת המבקרים הפנימיים בישראל

עוד מצא המבקר כי הנציבות לא השכילה לראות בתחום הביקורת הפנימית תחום המחייב קביעת תקנים מזעריים ונתנה יד לתִקנוּן חסר של יחידות הביקורת הפנימית, לאיוש חסר של התקנים שאושרו ולקביעת מעמדו הארגוני הנמוך של המבקר הפנימי. במשך השנים דחתה הנציבות בקשות חוזרות ונשנות לבחון שוב את מעמדם של המבקרים הפנימיים במשרדי הממשלה ואת תנאי שכרם.

בנוגע לתאגידים הציבוריים, מצא המבקר כי טרם נקבע הסדר מקיף בנוגע לביקורת הפנימית בהם. המועצה בתאגיד הציבורי היא המפקחת על פעילות התאגיד ועל הנהלתו. המועצה אמורה להביא להפחתת התלות של המבקר הפנימי במנכ"ל הארגון ולמלא, בהיבטים מסוימים, את התפקידים המיועדים לגורמי הבקרה החיצוניים שסמכותם חלה על כלל משרדי הממשלה. ואולם ממצאי הביקורת מלמדים כי היו מועצות שמשכו את ידיהן מעיסוק במערך הביקורת הפנימית ונמנעו מלהשתמש בעבודתו של המבקר הפנימי. בכך כשלו מועצות אלה במילוי תפקידן.

מצב הביקורת הפנימית בחברות הממשלתיות טוב בהיבטים רבים ממצב הביקורת הפנימית בתאגידים הציבוריים. עם זאת, בבדיקה התגלו ליקויים בעבודתה של הביקורת הפנימית בכמה חברות ממשלתיות, ובשתי חברות – חברת חלמיש חברה ממשלתית-עירונית לדיור לשיקום ולהתחדשות שכונות בתל אביב-יפו בע"מ וחברת כפר הנוער מאיר שפיה – לא התקיימה כלל ביקורת פנימית במשך פרקי זמן ארוכים, אף שהדבר נדרש בחוק הביקורת הפנימית. נמצאו גם ליקויים בפיקוח של רשות החברות על הביקורת הפנימית בחברות הממשלתיות.

המבקר קובע שעל רשות החברות לפעול לשיפור תפקודה בכל הנוגע לפיקוח על הביקורת הפנימית בחברות הממשלתיות, כדי לוודא שהביקורת מתפקדת כראוי: חובה עליה, בין היתר, להבטיח כי נציגיה ישתתפו בדיונים, לדרוש מהחברות להגיש לה דיווחים מלאים לגבי הביקורת הפנימית, לבחון את היקף המשאבים שהוקצו לביקורת הפנימית בחברות ולנתח את המידע שהן מספקות לה.

המבקר מצא כי למרות שממשלות ישראל היו מודעות לחולשתו של מוסד הביקורת הפנימית, ואף כי ועדת זיילר בחנה את הסוגיה והגישה את המלצותיה – לא טופלו הסוגיות המהותיות בעבודתם של המבקרים הפנימיים. כך למשל טרם נקבעו בתקנות התקנים המקצועיים המחייבים את המבקרים הפנימיים לפי חוק הביקורת הפנימית, על אף החשיבות שבקביעתם.

"נוכח חשיבותו של מוסד הביקורת הפנימית במגזר הציבורי וקשיי פעילותו במסגרת ההסדרים הקיימים, ראוי כי משרד המשפטים יקדם במהרה את התיקון לחוק הביקורת הפנימית ברוח הצעותיה של ועדת זיילר ועל פי ממצאי דוח זה", קובע המבקר. "ראוי שהצעות החוקים האלה שמגבש משרד המשפטים ייצרו את המסגרות הארגוניות ואת ההסדרים המוסדיים הדרושים להבטחת האפקטיביות של הביקורת הפנימית, ובכלל זה הגברת עצמאותו של המבקר הפנימי".

עם זאת, בלא תלות בגיבוש הצעות החוק על ידי משרד המשפטים כאמור, על השרים הממונים והנציבות, מועצות התאגידים, רשות החברות והדירקטוריונים – לפעול לתיקון הליקויים וכן להקטנת תלותו והגברת עצמאותו של המבקר הפנימי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן