Skip to content

מאה עשרים מסלולי סיור וצריף

שני סיורי אייפון, בשוק מחנה יהודה וברחביה, ייכללו במרתון הסיורים המסורתי שיקיים "יד יצחק בן צבי" בירושלים בשבוע הבא. המסיירים יוצרים בעצמם סיפור מיוחד, שעוד לא כתוב בספרים. מאה ועשרים מסלולי סיור יתקיימו החל משעות הבוקר המוקדמות ועד השעות הקטנות של הלילה. ואפשר גם לפקוד את צריף יצחק בן צבי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סיור אייפון או אייפד (אותם יש להביא מהבית), נמשך כשלוש שעות והוא חוויה מיוחדת במינה. זאת מאחר ומדובר במשימת אתגר אינטראקטיבית. בסיור כזה קובעים לעצמם המסיירים את מסלול הסיור על סמך הנתונים שהם מקבלים.

מרתון סיורים כזה יתקיים על ידי יד בן צבי בימים שלישי, חמישי, שישי ושבת בתאריכים 18,17,16,14 במאי. בארבעת הימים ייערכו מאה ועשרים מסלולי סיור החל משעות הבוקר המוקדמות ועד השעות הקטנות של הלילה. הסיור מתאים, בין השאר, למשפחות בהן ילדים מגיל 6 ומעלה.

הרעיון הוא להיות פעילים, להגיע למקומות מעניינים ולהביא סיפורים וחומרים מקוריים. במהלך הסיור הרגלי, מצלמים, מסריטים, מצטלמים, מראיינים אנשים, פותרים משימות, עונים על שאלות, מנווטים במפה, סורקים ברקודים ונהנים מהפתעות.

באופן זה יוצרים בעצם המסיירים סיפור מיוחד שעוד לא כתוב בספרים. כל החומרים שיצולמו, יוסרטו ויוקלטו, יישלחו ישירות לכתובת הדואר האלקטרוני של המסיירים ויהוו מזכרת לחווייה.

אגב, שלא בזמן המרתון, מקיים "יד יצחק בן צבי" סיורי אייפון גם ברובע היהודי, בקריית הלאום ובעין כרם.

בנוסף לשני סיורי האייפון, במחנה יהודה וברחביה, יתקיימו במסגרת המרתון סיורים במגוון תחומים ובהם אמנות, אדריכלות, צילום, זמר, משחק, קולינריה, רפואה ושווקים. ברוח חג השבועות, יערך סיור בעקבות גרים, בהם הלני המלכה ורות בלוי.

בסיור "טעמים וריחות בנחלאות", ילמדו המסיירים על זהות וזיכרון התושבים דרך מאכלים כמו קובה, קוגל וגונדי; בסיור אל אזור הדמדומים, יציצו המסיירים באמצעות סיפורי השב"כ למקומות שבהם התרחשו פרשיות עלומות; בסיור שנושאו "סקס והעיר הקדושה", יתוודעו המסיירים, בין השאר, לזנות ככלי נשק במאבקים פוליטיים בירושלים העותומנית והמנדטורית וכן על מרגל שהפעיל רשת יצאניות צמרת בזמן הטורקים; על "קמעות, שיקויים ועין הרע" ילמדו המסיירים בחצר האחורית של שוק מחנה יהודה, בין השאר על בתים מקוללים ומבורכים; בסיור על ראשית המלונאות ברובע הנוצרי, ילמדו המסיירים באמצעות ביקור בבתי המלון שעדיין פעילים, בהם המלונות נוטרדאם וקאזה נובה.

שני רופאים ידריכו את הסיור "רופאות ורופאים ברחוב הנביאים" שעוקב אחר דמויות וסיפורים סוערים מתחום הרפואה ויכלול, בין השאר, בתי חולים, מרפאות ומעבדות; בסיור "עיסוקים ייחודיים בשוק העיר העתיקה", יבקרו המסיירים בעלי עסקים ייחודיים כמו יבואן בדים לאנשי דת וסטודיו של משפחה ארמנית, שמצלמת את ירושלים כבר מאה שנים.

במסגרת המרתון יתקיים ב-16.5 האירוע "תעלומת התמונות ממנזר נוטרדאם". מדובר באוסף תמונות – דיוקנאות מסוף המאה ה-19, שהתגלה בשיפוץ המנזר והועבר ל"יד יצחק בן צבי" לפתרון תעלומת זהות המצולמים. האירוע יחל בהתכנסות בצריף ב"יד יצחק בן צבי" (ראו פרטים על המקום בהמשך) ופגישה עם מי שמשתתפים במסע החיפוש אחר הסיפורים שמאחורי התמונות, בהם צלמים ועיתונאים, ויסתיים בסיור במנזרים נוטרדאם וסנט אטיין.

ב-17.5 בשעה 16:30 יתקיים באודיטוריום ב"יד יצחק בן צבי" המופע "מנחה לשבת – גוספל ישראלי -יהודי" עם איריס ועופר פורטוגלי ומקהלת הגוספל.

מחירי הכרטיסים לסיורים בהרשמה טלפונית הם בין 35 ל-85 שקלים. המחיר בהרשמה דרך האתר בין 30 שקל ל-80 שקל. הרשמה לסיורים בטל' 5398855-02 ובאתר המרתון Marathon.ybz.org.il.

לינה בירושלים למשתתפי מרתון הסיורים במחירים מיוחדים באמצעות "אשת טורס" טל' 6228206 או באמצעות דוא"ל [email protected].

הצריף הצנוע

בהזדמנות הזו כשאתם בירושלים, כדאי לבקר גם ב"יד יצחק בן צבי" שבחצרו ניצב צריף העץ ששימש את הנשיא השני למדינת ישראל, יצחק בן צבי , כבית הנשיא.

לפני כחודש וחצי התגלו במגרה נעולה בשולחן עבודה ששימש את הנשיא, מעל ל-30 חפצים ומסמכים אישיים שהיו חבויים בו 50 שנה. בין החפצים: שקית קטנה ובתוכה אדמת ירושלים, פנקסי צ'קים, פנקס חיסכון בבנק, קופסת טבק קטנה, שני שעוני כיס ישנים, כיפה שחורה, זוג משקפי שמש, כרטיסי ביקור שקצותיהם הצהיבו מפגעי הזמן ושתי מחברות שעליהן כתוב "קרן הנשיא" ובהן תיעוד של העברת כספים מהקרן לגופים שונים, בהם גן החיות התנ"כי ואגודת סעד לחולי נפש.

שולחן העבודה שימש את הנשיא בן צבי בכל תקופת נשיאותו שנמשכה מדצמבר 52' עד אפריל 63' במאה הקודמת, אז נפטר עם תחילת כהונתו השלישית. לאחר מותו עמד השולחן במשך שנים בפינת אחד החדרים, כשהוא צמוד לקיר ומסתיר שלוש מגרות, אחת מהן נעולה. המגרה הנעולה התגלתה באקראי, לאחר שמנהלי יד יצחק בן צבי בירושלים החליטו לשלוח את שולחן העבודה הישן לשיקום אצל רסטורטור. הרסטורטור שגילה את המגרה הנעולה, ביקש וקיבל אישור לפרוץ את מנעולה ומצא בה את הפריטים המדוברים.

באפריל מלאו 50 שנה למותו של הנשיא בן צבי שהיה הנשיא היחיד שנבחר לשלוש כהונות . בן צבי היה מי שהעביר את מוסד הנשיאות מרחובות, שם ישב הנשיא הראשון ד"ר חיים ויצמן, לירושלים. בזמנו רצתה המדינה לרכוש עבור הנשיא בן צבי ורעייתו, רחל ינאית בן צבי, את בית שוקן המפואר בירושלים. אולם בני הזוג, שהתגוררו בבית דירות צנוע, התעקשו להמשיך ולהתגורר במעונם ולמקום הובאו שני צריפי עץ, שבהם נערכו קבלות פנים ואירועים ממלכתיים.

במהלך שנות החמישים, נעשו שינויים במתחם כדי להתאימו לייעודו והוא המשיך לשמש גם את הנשיא זלמן שז"ר. ב-1972 עבר בית הנשיא למעונו הנוכחי בשכונת טלביה והמתחם הפך למעונה של "יד יצחק בן צבי", שממשיכה את פועלו של הנשיא בן צבי במחקר ובהדרכה. ב-2010 הכריזה ממשלת ישראל על הצריף כאתר מורשת ישראל.

צריף העץ הפשוט למראה, ביטא בצורתו מסר של הסתפקות במועט. תכניו ומרכיביו החזותיים ביטאו את תפיסת עולמם של הנשיא בן צבי ורעייתו וכונסו בו חפצי אומנות, סמלים ועתיקות.

"יד יצחק בן צבי" נמצא בשכונת רחביה ברחוב אברבנאל 12 והכניסה אליו היא מרחוב אבן גבירול 14.

האתר נגיש למתקשים בתנועה. תיאום ביקור בטל' 5636449-02

 

רבקה יניב היא כלת פרס זיו לעיתונות ובעבר עיתונאית ב"מעריב" ובקבוצת "הארץ"

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן