Skip to content

וינשטיין: הדרת נשים במרחב הציבורי היא עבירה פלילית

היועמ"ש הוציא היום מסמך עקרונות לשרי הממשלה בו הם נדרשים למגר לחלוטין את הדרת נשים בכל התחומים עליהם אמונה הממשלה. הוא ביקש את התייחסותם בטרם יזום הנחיות אופרטיביות. בעקבות חוות הדעת של וינשטיין הנחתה שרת המשפטים את משרדה לנסח הצעת חוק ממשלתית, שתגדיר כעבירה פלילית כל מעשה של הדרת נשים והשפלתן במרחב הציבורי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, החליט היום (רביעי) לאמץ את דו"ח הצוות שמונה על-ידו, ושגיבש שורת המלצות באשר להיבטים המשפטיים של תופעת הדרת הנשים מהמרחב הציבורי.  היועץ הוציא שורת הנחיות אותן העביר לשרים לשרת התרבות והספורט לימור לבנת, לשר התקשורת גלעד ארדן, לשר הפנים גדעון סער, לשר הדתות נפתלי בנט, לשרת הבריאות יעל גרמן ולשר התחבורה ישראל כץ.

היועץ המשפטי וינשטיין (צילום: ויקימדיה)
תובע לפעול באופן מהיר, יעיל ונחרץ להפסקתם של ביטויי ההפרדה והאבחנה. היועץ המשפטי וינשטיין (צילום: ויקימדיה)

בפנייתו למשרד הדתות קובע היועץ כי גילויי ההפרדה השונים שהתגלו בבתי עלמין מסוימים ברחבי הארץ, וכן האיסור על נשיאת הספד בידי אישה עולים כדי הפליה פסולה. על המשרד לשירותי דת לפעול להפסקתם המידית. עוד הודיע היועץ כי הפרדה בין נשים לגברים בטקסים ממלכתיים או בטקסים ואירועים הזוכים לחסות המדינה – משרד ממשלתי או רשות ציבורית אחרת – אינם רשאים לארגן אירוע ממשלתי, ממלכתי או ציבורי במהלכו יינקטו צעדים שמטרתם להביא להפרדה בין גברים לנשים. הדברים אמורים גם באירועים הזוכים לחסותו של משרד ממשלתי.

למשרד הבריאות הודיע היועץ כי על המשרד לפעול במהרה להפסקתם של כל גילויי ההפרדה השונים בסניפי קופות החולים.

ממשרד התחבורה תובע וינשטיין, להבטיח כי הסדרי הפרדה אינם ננקטים, במישרין או בעקיפין, על ידי כל אחד מהזכיינים המפעילים קווי תחבורה ציבורית מכוח רישיון ולצורך זה על המשרד להוציא הנחיות ביצוע ברורות, ולהגביר את הפיקוח על החברות. העלייה לאוטובוס תתאפשר רק מהדלת הקדמית, ועל התשלום להתבצע ישירות לנהג. כמו כן הוא קובע, כי הצבת שילוט ברחוב הקורא לנשים לפנות למסלולים נפרדים או להתלבש באופן צנוע –  רשות מקומית חייבת להימנע מלאפשר תלייתו של שילוט כזה בתחומה, בוודאי כזה המוצב במרחב הציבורי עצמו.

היועץ תובע הפסקה מידית של הדרת נשים בתקשורת וכותב בעניין המדיניות לאי השמעת נשים בתחנת הרדיו האזורית "קול ברמה" ואי העסקתן של נשים בתפקיד שדרניות – על הרשות השנייה לסיים בתוך שישה חודשים את מהלך ההידברות שהיא מקיימת עם תחנת הרדיו "קול ברמה" ולגרום לכך שעד מועד זה הסדרי השידור המפלים הנוהגים בתחנה ייפסקו לגמרי.

וינשטיין כותב לשרי הממשלה, כי הוא מבקש כי "תקודם חקיקה שביסודה הטלת איסור פלילי על  מעשה של הטרדה של אדם בדרך של ביזוי או השפלה על רקע גזע, דת, או קבוצה דתית, לאום, ארץ מוצא, מין, נטייה מינית, השקפה, השתייכות מפלגתית, מעמד אישי או הורות, כל זאת במטרה למנוע ממנו את הגישה והשימוש בשירות ציבורי  או במטרה לפגוע בתנאים בהם יקבל את השירות הציבורי".

היועץ המשפטי לממשלה קובע, כי על כל אחת מהרשויות הציבוריות הנוגעות בדבר לפעול באופן מהיר, יעיל ונחרץ להפסקתם של ביטויי ההפרדה והאבחנה בתחום אחריותה או השפעתה. וינשטיין ביקש את התייחסות השרים הרלבנטיים לסוגיות הללו, בטרם הוא יפיץ הנחיות אופרטיביות מטעמו. היועץ המשפטי לממשלה מביע במכתבו לשרים את תקוותו שבהמלצות הדו"ח ויישומן יהיה כדי לתרום תרומה משמעותית במיגור התופעה הפסולה של הדרת הנשים מהמרחב הציבורי והפלייתן.

בעקבות חוות הדעת של היועץ המשפטי הנחתה שרת המשפטים, ציפי לבני, את משרדה לנסח הצעת חוק ממשלתית ברוח המלצת היועץ המשפטי לממשלה שתגדיר כעבירה פלילית כל מעשה של הדרת נשים והשפלתן במרחב הציבורי – במגזר הפרטי והציבורי. הניסוח ייעשה בתיאום עם ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג ממפלגת העבודה, שהגיש הצעת חוק דומה שנידונה בוועדת השרים לחקיקה.

״הדרת נשים מהמרחב הציבורי היא מעשה נפשע שאין להשלים עמו", אומרת לבני. "נשים בישראל לא ישבו בירכתי אוטובוס, ישתתפו בטקסים ממלכתיים וישמע קולן בתחנות רדיו ואפילו בצבא.  סילוק נשים מהמרחב הציבורי הוא פגיעה לא רק בכבודן אלא גם באינטרס שלנו כחברה ואין לה שום הצדקה הלכתית או מוסרית. זו תופעה שיש לשים לה סוף. החוק החדש יסייע במאבק בתופעות מבישות ואלימות של קללות ויריקות על נשים, ויקדם בצעד נוסף את השיוויון הראוי בין גברים ונשים בישראל 2013״.

סמנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושיוויון שחר אילן אמר ש"החלטת היועץ המשפטי לממשלה להפוך את הדרת הנשים לעבירה פלילית היא בשורה גדולה לחברה הישראלית וליהדות שמסולפת ונרמסת על ידי קנאי ההדרה. לדברי אילן, "חקיקה היא הדרך היחידה לעצור את הכרסום ההולך וגובר בשוויון האישה במרחב הציבורי ואת האלימות ההולכת וגובר נגד נשים במטרה להדיר אותן מאוטובסים, מהרחובות ומאירועים. חוק שיאסור על ביזוי נשים למטרת הפרדה יוכל לשים קץ סוף סוף לתועבת קווי הפרדה בין גברים לנשים". לדברי אילן, "חשובות במיוחד גם ההנחיות של היועץ למשרדי הממשלה למנוע הדרה באירועים ממלכתיים וכן במרפאות ובתי קברות. הוראת היועץ מוכיחה שמאבק ציבורי נמרץ מהסוג שניהלו ארגוני הקואליציה נגד הדרת נשים יכול להביא להישגים משמעותיים. עם זאת, חשוב לזכור שארוכה הדרך עד ליישום ההחלטות ויהיה צורך לוודא שהחוק אכן עובר ומשרדי הממשלה אכן מקיימים פיקוח יעיל נגד הדרה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן