Skip to content

סטיבן הוקינג, מחשובי המדענים בעולם, מצטרף לחרם האקדמי

קרן וולף הישראלית, שהעניקה לפרופ' סטיבן הוקינג את פרס וולף בפיזיקה, בסך 100 אלף דולר, מסרה בתגובה: "אנו מצרים מאוד על כך שאישיות במעמדו של פרופ' הוקינג נענה ללחצים שאינם מן העניין ונמנע מלהגיע למדינת ישראל". בבית הנשיא סירבו להגיב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אחרי התפתלויות שנמשכו במשך כל היום אישרה הערב אוניברסיטת קיימבריג' כי ביטול השתתפותו של פרופ' סטיבן הוקינג, בוועידת הנשיא שתתקיים בחודש הבא בירושלים, אינה נובעת מסיבות בריאות – אלא משום שבחר להחרים את האירוע בישראל. דובר מטעם אוניברסיטת קיימבריג' אישר כי החלטתו של הוקינג, שלא להיענות להזמנה להופיע בוועידת הנשיא, מבוססת על "עצה שקיבל מאקדמאים פלסטיניים, לכבד את החרם האקדמי".

בכך הזים דובר האוניברסיטה בעצמו, טענה קודמת, שלה נתן ביטוי, כאילו הסיבה לביטול ההשתתפות הייתה בריאותית.

פרופ' סטיבן הוקינג: את פרס וולף מישראל הסכים לקבל - ועכשיו הוא הצטרף לחרם האקדמי. (צילום: ויקיפדיה)
פרופ' סטיבן הוקינג: את פרס וולף מישראל הסכים לקבל - ועכשיו הוא הצטרף לחרם האקדמי. (צילום: ויקיפדיה)

קרן וולף הישראלית, שהעניקה לפרופ' סטיבן הוקינג את פרס וולף בפיזיקה, בסך 100 אלף דולר, מסרה בתגובה: "אנו מצרים מאוד על כך שאישיות במעמדו של פרופ' הוקינג נענה ללחצים שאינם מן העניין ונמנע מלהגיע למדינת ישראל. קרן וולף תמשיך לקדם את המצוינות האנושית במדעים ואמנויות, ללא הבדלי דת, מן, גזע או השקפה פוליטית ותמשיך להוקיר את פועלו של פרופ' הוקינג". הפרס הוענק לפרופ' סטיבן הוקינג בשנת 1988 בירושלים.

בבית הנשיא סירבו הערב למסור תגובה להחלטתו של הוקינג.

"הליגה נגד השמצה" בארה"ב גינתה בחריפות את החלטתו של הוקינג וכינתה אותה: "סטירה בפניו של החופש האקדמי".

את הידיעה הראשונית על ביטול הגעתו של פרופ' הוקינג פרסם עיתון ה"גרדיאן" הבריטי. לפי אותה  ידיעה "הוועדה הבריטית למען אוניברסיטאות בפלסטין" הודיעה שהוקינג הביע תמיכה בחרם האקדמי על ישראל – למרות שהוקינג טרם הודיע בעצמו על כך שייעדר מהוועידה שיארח שמעון פרס בחודש הבא.

 באוניברסיטת קיימבריג' הגיבו בבלבול. בתחילה אישרו את הפרסום ב"גארדיאן", אולם מספר שעות לאחר מכן פורסם תיקון מטעם דובר קיימברידג', לפיו הוקינג הסביר לנשיא המדינה, שמעון פרס, כי  הביטול נובע מסיבות בריאותיות. אותו דובר אף הוסיף ואמרכ כי "רופאיו של הוקינג המליצו לו להימנע מטיסות". כשנשאל לפשר השינוי, הוא השיב: "הוטעיתי, ההסבר לא אושר על ידי פרופסור הוקינג".

 ואולם, אחר הצהריים, שינה שוב דובר אוניברסיטת קיימברידג' את גרסתו ובהודעה רשמית שפרסם נאמר כי במכתב ששיגר פרופ' הוקינג לנשיא המדינה פרס, הודיע לו כי החלטתו שהתקבלה בעקבות פנייה מאקדמאים פלסטינים שביקשו ממנו לכבד את החרם האקדמי על ישראל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן