Skip to content

לפיד: "לראשונה האדם העובד הוא לא הנפגע היחיד"

במסיבת עיתונאים משותפת הכריזו שר האוצר ויו"ר ההסתדרות על הסכם ביניהם, ולפיו לא ייפגעו עובדי המדינה. "לא מוכן להגיע למצב של יוון", הדגיש לפיד. עיני: "אנחנו צריכים להיות חלק מהנטל, לעזור ולו במקצת עבור הכלכלה בישראל"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"התהליך הזה פוגע באדם העובד, ואני מקבל עלי באהבה את כל הביקורת בעניין, אבל צריך לשים לב שבפעם הראשונה זה שנים, האדם העובד הוא לא הנפגע היחיד. אני לא סוציאליסט ואני רוצה לעודד עסקים בישראל, אבל אנחנו קיצצנו הפעם גם לעשירים, חוק הריכוזיות לא יאפשר לטייקונים לשלוט במשק, הגדלנו את המס על רווחי הון, את המס על מוצרי יוקרה, את מס החברות. בעלי השכר הגבוה לא יקבלו קצבאות ילדים, קיצצנו את שכר הח"כים והשרים. נוסף על כך הקיצוץ הפעם כולל גם סקטורים שעד היום נחשבו לחסינים מבחינה פוליטית. אלה שישבו ליד הצלחת כבר לא יושבים שם, ואנחנו משנים את השוויון בנטל גם במובן הכלכלי".

כך התייחס לראשונה שר האוצר יאיר לפיד לצעדים הכלכליים שמשרדו החליט לנקוט, במסיבת עיתונאים משותפת עם יו"ר ההסתדרות עופר עיני. שבה הכריזו השניים על הסכם ביניהם, ולפיו לא ייפגעו עובדי המדינה.

שר האוצר יאיר לפיד. אלה שישבו ליד הצלחת כבר לא יושבים שם, ואנחנו משנים את השוויון בנטל גם במובן הכלכלי". צילום:דוברות משרד האוצר.
שר האוצר יאיר לפיד. "אלה שישבו ליד הצלחת כבר לא יושבים שם, ואנחנו משנים את השוויון בנטל גם במובן הכלכלי" (צילום: משרד האוצר)

אין סוכריות לחלק

לפיד הדגיש, כי הוא יודע שהרוחות סוערות ושלאנשים כואב והם כועסים. "אני לא יכול להתווכח עם זה. גם אותי הסיטואציה מכעיסה, וגם אני הייתי מעדיף לעמוד כאן ולהגיד איזה סוכריות החלטתי לחלק לעם, אבל זו בדיוק ההתנהגות שגרמה לבור התקציבי שאיתו אנחנו צריכים להתמודד. כולם מבינים שצריך לסגור את הגירעון, אבל כולם רוצים שמישהו אחר ישלם אותו במקומם. לצערי אין ניסים בדברים האלה.

"אני לא אחלק כסף שאין למדינה, ואני לא מוכן להגיע למצב של יוון שבו אנשים קמו בבוקר והדירה שלהם היתה שווה חצי, והם איבדו את מקום העבודה שלהם, וכל השירותים הציבוריים קרסו. מי שמוחה היום אומר לכם בעצם 'אצלנו זה לא יכול לקרות'. זה כן יכול לקרות ואם לא נעשה כלום זה בדיוק מה שיקרה, ואני לא מוכן לתת לזה לקרות במשמרת שלי. מנהיגות פירושה אחריות, ואחריות פירושה שלפעמים צריך לעשות את מה שנכון ולא את מה שפופולרי".

"היו גורמים שרצו לחבל במו"מ"

לפיד ועיני סיפרו כי בשבועיים שחלפו הם קיימו משא ומתן "מתחת לרדאר", כדברי לפיד, שהתנהל לאור העיקרון שאומר שגם ציבור העובדים הישראלי מבין שהוא צריך לקחת חלק במאמץ. "היו לא מעט גורמים שרצו לחבל במשא ומתן הזה, אבל לתפיסתי במקום שאפשר לקיים הידברות צריך תמיד לקיים הידברות", ציין לפיד והוסיף: "אני רוצה להזכיר לכל מי שרצה להצית אש בין ההסתדרות לבין הממשלה בעת הזאת, שיום אחד של שביתה כללית עולה למשק יותר משני מיליארד שקל. אם היתה פה שביתה של שבוע, היינו צריכים להכפיל את המסים שכבר הטלנו, ובצדק כל כך כואבים לכולם".

יו"ר ההסתדרות עופר עיני. "מקווה שבשנים הקרובות תהיה יותר צמיחה שמשמעותה, הרבה בעיות שיוכלו להיפטר". צילום: משרד האוצר
יו"ר ההסתדרות עופר עיני. "מקווה שבשנים הקרובות תהיה יותר צמיחה שמשמעותה הרבה בעיות שיוכלו להיפטר" (צילום: משרד האוצר)

עיני: "גם אנחנו צריכים להיות חלק מהנטל"

עיני ציין, כי הם עברו שבועיים של משא ומתן אינטנסיבי, "אחד הקשים שקיימתי וקיימתי הרבה. מדינת ישראל נמצאת במשבר כלכלי. אין ספק ואין חולק על כך. ניהלתי את המשא ומתן עבור ציבור העובדים המאורגן שהבין שגם אנחנו צריכים להיות חלק מהנטל, לעזור ולו במקצת עבור הכלכלה בישראל".

עיני הדגיש כי הוא מקווה שבשנים הקרובות תהיה יותר צמיחה שמשמעותה, הרבה בעיות שיוכלו להיפטר. "הסכמנו עם שר האוצר לדחות את הפעימה ל-2015. המשא ומתן על הסכם קיבוצי נתחיל לנהל באמצע 2014.

על כך אמר לפיד, כי "ההסכם שהגענו אליו, אומר שההסתדרות מסכימה לדחייה של הפעימה השלישית של הסכם השכר, מה שיחסוך למדינה, בתקציב החדש, כמיליארד וחצי שקל שבאים מכיסם של העובדים. הדיונים על הסכם השכר הבא יידחו ואנחנו נתחיל אותם ביולי 2014, ובמקביל המדינה תפעל ליישום הסכם עובדי הקבלן שעליו חתמה הממשלה הקודמת ולא ייושם במלואו. אלה עיקרי ההסכם, כמובן שכל פרטיו יהיו גלויים לעיני הציבור".

"לכבד את הסכם עובדי הקבלן"

עיני הדגיש כי "שר האוצר גילה רגישות רבה. החלטנו שחייבים לכבד ולקיים את ההסכם שנחתם עבור עובדי הקבלן, יותר ממאה אלף עובדים, שאמורים לקבל תנאים וגידול בשכר, קרן השתלמות, פנסיה יותר טובה כדי שירגישו שייכים למקום העבודה. לצערי לא הצלחנו לאכוף את הסכם. שר האוצר הסכים ללכת איתנו לחקיקה מזורזת שגם העובדים הכי חלשים במשק יזכו לבשורה. אני אמשיך לפעול עבור עובדים במגזר הפרטי וגם לשכת התיאום של הארגונים החברתיים וגם הממשלה תצליח גם להם לפטור את הבעיות".

לדבריו, הוא והשר לפיד נתנו דגש לעוד כמה דברים בסיכומים על דברים שהם מתכוונים לקדם, "רצינו בהסכם שכר קודם, הגדלת הפרשות לפנסיה. בשנת 2015 נגדיל את ההפרשות מ-19.5 אחוז ל-20.5 אחוז. אני שמח שמצאנו אוזן קשבת עבור הסטודנטים עובדי המדינה. בשנת 2014 הם יזכו לקבל קרן השתלמות. דיברנו על תעסוקה לעובדים מוגבלים והקמנו ועדה משולשת עם המעסיקים הפרטיים".

הרפורמה בחברת חשמל ונמלי הים

לדברי לפיד יש עוד נושאים שעליהם יש לו מחלוקות עם ההסתדרות, "לפעמים עמוקות, כמו הרפורמה בחברת החשמל, או בנמלי הים. אנחנו לא נטאטא אותן מתחת לשטיח, אבל אני מאמין שגם לגביהן קודם כול צריך לשבת ולדבר. אני רוצה להזכיר לכם שאני שר האוצר חודש וחצי בערך, כך שאני מתנצל על כך שעוד לא פתרנו את כל הבעיות של המשק הישראלי לדורותיו".

על כך אמר עיני: "כאחד שניהל משא ומתן בשנים האחרונות, אשתמש בדוגמה. אגלה סוד. אם אני לוקח את הרפורמה בחברת החשמל, על מהות הרפורמה כבר יש לא מעט הסכמה בין נציגי העובדים לממשלה. עד היום לא נמצא המישהו הזה מתוך הממשלה שיוכל לקדם מולנו את המשא ומתן. אין ספק שחברת החשמל צריכה רפורמה, רפורמה ניתן לעשות רק בהסכמה. אני מקווה ששר האוצר ירים את הכפפה ויחד נתחיל להגיע אולי להסכמות.

באשר לגזירות אמר עיני: "אני חייב להתייחס לכל הגזירות. אין ספק שכל עליית המסים תכביד על אוכלוסייה חלשה ומעמד הביניים. אני חייב להגיד שההסתדרות לא אמונה לטפל במסים. אני מקווה שבכל התהליך, ניתן יהיה לשפר ולו במעט ולהוריד את הנטל שכה כבד על האוכלוסייה".

שאלות שהופנו לשר האוצר לפיד:

ש: הבטחת במערכת הבחירות שלא תטיל מיסים על מעמד הביניים, שהוא לא יהיה הכספומט יותר והנה אתה מטיל גזירות כבדות דווקא על האדם העובד.

"נכון. דיברתי על היותו של מעמד הביניים הכספומט האוטומטי ושהוא הראשון שמטילים עליו מסים כשלא מעזים לגעת בקבוצות האחרות. אבל זה לא מה שקרה כאן. עברנו על ההצעות השונות לקיצוצים והטלנו גזירות על העשירים (קצבאות ילדים, מוצרי יוקרה, מיסוי פנסיות מעל 15 אלף), קיצצנו בתשתיות, צימצמנו את גודל הממשלה וקיצצנו בשכר השרים וחברי הכנסת. אם לא נסגור את האוברדראפט המשק הישראלי יקרוס".

ש: האדם העובד הפך לאובד עצות. הטלת עליו כל כך הרבה גזירות מכל כך הרבה כיוונים כך שמשפחה ממוצעת עם 3 ילדים ו-2 הורים עובדים הולכת להפסיד 7,800 ₪ בשנה

"לצערי הבור התקציבי הוא כל כך גדול שכולנו צריכים להתגייס לסגור אותו. ברור לי שכולנו היינו מאוד שמחים לו מישהו, עם עודף של 40 מיליארד שקלים היה מגיע ומתנדב לכסות את הגרעון למדינת ישראל, אבל כולנו יודעים שזה לא יקרה. זה הבור של כולנו. אם לא נסגור את האוברדראפט, המשק הישראלי יקרוס".

ש: האם לא נכנעת לעופר עיני בהסכם הזה? 1.5 מיליארד זה כל מה שאפשר לדרוש מהמגזר הציבורי? איפה הנמלים וחברת החשמל?

"לא מיצינו את ההידברות בין האוצר להסתדרות. בחודש וחצי שאני מכהן בתפקיד הנענו שורה של שינויים ועוד נניע גם בתחומים המורכבים ביותר. כפי שהגענו בהידברות להסכמות במשבר הזה, נגיע להסכמות גם בנושאים אחרים".

ש: מה עם השינוי שהבטחת? 

"הפגיעה היא לא רק במעמד הביניים, הפגיעה היא בכולם. אין ברירה. לקחנו ממי שיש להם הרבה, לא נגענו במי שאין לו ורק בסוף מעמד הביניים. מקצצים לעשירים, נוגעים במי שאף פעם לא העזו לגעת. הגדלנו את המס על רווחי הון הגדלנו את המס על מוצרי יוקרה, עשירים לא יקבלו יותר קצבאות ילדים. הגדלנו את המס על מוצרי יוקרה. קיצצנו בשכר החכים והשרים , נחזיר שליחים מיותרים הביתה".

ש: עקרות הבית הן הפתרון לגרעון? 

"התקציב מעודד השתלבות בשוק העבודה. יש בו מגוון של שינויים מבניים – הכנסת קריטריון מיצוי כושר ההשתכרות בסבסוד מעונות יום ובהנחה בארנונה, תכנית "יוצאים לעבודה" לשילוב מקבלי גמלאות בשוק העבודה. הרחבת מעגל העובדים במשק תאפשר לעזור יותר למי שבאמת צריך. תשלום ביטוח לאומי על ידי עקרות הבית יאפשר להן לצבור זכויות סוציאליות על מנת שתהיה להן קצבה כשיגיעו לגיל הפנסיה – מגיל מוקדם יותר וקצבה גבוהה יותר".

ש: הבטחת שלא תפגע בציבור הסטודנטים, והנה ביטלת להם נקודת זיכוי במס למי שהשלים תואר ראשון, נקודת זיכוי שאביך הוא זה שדרש להכניס.

"לא העלינו את שכר הלימוד ואנחנו נוהגים בסטודנטים בכפפות של משי, כי הם מעמד הביניים של מחר. ולצערי, כן, גם הם יצטרכו לקחת חלק, גם אם קטן, במאמץ המשותף של החברה הישראלית לסגור את הבור".

ש: למה אתה מעלה מסים למעמד הביניים במקום לחברות הגדולות כמו טבע שמשלמת רק 0.3 אחוז מס? 

"כבר הוכנס תיקון בתכנית הכלכלית לחוק עידוד השקעות הון שיגדיל את נתח המס שמשלמות החברות שנהנות ממנו. ביקשתי מהצוות המשפטי במשרד האוצר להכין תיקון נוסף לחוק שימנע את העיוות הזה".

ש: למה אתה פוגע דווקא בקשישים סיעודיים? 

"לא פגענו, להפך – אנחנו מקלים על הקשישים הסיעודיים גם בעלויות וגם בשירותים הקהילתיים המלווים. ההפחתה בתקצוב תאפשר תשלום מצומצם יותר שיחסוך את תיווך חברות הסיעוד ויתן יותר לקשישים עצמם".

ש: הבטחת להוריד את מחירי הדיור ובינתים זוג צעיר שעובד ורוצה לעבור מדירת 3 חדרים צפופה לדירה של 4 חדרים ישלם מס שדרוג של 40 אלף שקלים. 

"קבינט הדיור בראשותי כבר החל בישיבות מקדימות לתחילת עבודות בניית הדיור להשכרה לטווח ארוך וליישום תכנית הדיור הלאומית – תכניות שעצם התחלת יישומן יביא להוזלת מחירי הדיור ולתיקון העיוות המשקי הזה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן