Skip to content

משרד האוצר לא בדק כהלכה הלוואות שנתן

חלק ניכר מיתרת ההלוואות המוצגת במאזן המדינה, כ-29 מיליארד שקל נטו, מוצג רק על סמך הדיווחים של נותני ההלוואות. הבקרה שעושה החשכ"ל אינה כוללת בדיקה של נכונות החישובים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אף על פי שמרבית הלוואות המדינה ניתנות באמצעות גורמים מבצעים (גורמים מבצעים או סוכנים) שונים, הבקרה שעושה החשכ"ל (החשב הכללי) אינה כוללת בדיקה של נכונות החישובים שבבסיס הנתונים המדווחים על ידי הסוכנים. כתוצאה מכך, חלק ניכר מיתרת ההלוואות המוצגת במאזן המדינה ל-31.12.11, כ-29 מיליארד שקל נטו, מוצג רק על סמך הדיווחים של נותני ההלוואות, ללא בדיקות מספקות של משרד האוצר.

מן הראוי שמשרד האוצר יפעל לטיוב נתוני ההלוואות שניתנות מתקציב המדינה על מנת להציג אותן למקבלי ההחלטות באופן מלא ונכון, קובע מבקר המדינה. המבקר בדק את נאותות המדידה, הסיווג והרישום החשבונאי של הלוואות שהמדינה נתנה לגורמים שונים לזמן ארוך. בין היתר, הלוואות לזכאי משרד הבינוי והשיכון. הבדיקה נעשתה גם באגף התקציבים במשרד האוצר, במשרד הבינוי והשיכון ובחטיבה להתיישבות של ההסתדרות הציונית.

ממשלת ישראל נותנת הלוואות למטרות שונות, במישרין או באמצעות המערכת הבנקאית, במטרה לתמרץ ענפי משק שונים. ממצאי הביקורת מעלים כי חלק ניכר מיתרת ההלוואות המוצגת במאזן המדינה ל-31.12.11, כ-29 מיליארד שקל נטו, מוצג רק על סמך הדיווחים של נותני ההלוואות, ללא בדיקות מספקות של משרד האוצר. מן הראוי שמשרד האוצר יפעל לטיוב נתוני ההלוואות שניתנות מתקציב המדינה על מנת להציג אותן למקבלי ההחלטות באופן מלא ונכון.

לדעת משרד מבקר המדינה, על משרדי השיכון והאוצר לעשות בחינה מחודשת ומקיפה של תנאי הסיוע הניתן לזכאים, כדי לוודא שהפתרון שהם נוקטים נותן מענה ראוי למצוקות הדיור של הזכאים, ובמיוחד לשכבות החלשות ולזוגות הצעירים. זאת נוכח העובדה שהזכאים נמצאים במלכוד עקב מצוקת הדיור המתגברת משנה לשנה. מחד גיסא, ניסיונו של משרד האוצר להביא לירידת מחירים בשוק הדיור באמצעות פתרונות בתחום היצע הדירות אינו נושא פרי זה יותר מארבע שנים, ומחירי הדיור עלו בחדות עד 2011; ומאידך גיסא, הסיוע לזכאים לא הוצמד לשום מדד, כמעט לא עודכן כלל משנת 1998 וערכו נשחק בשיעור ניכר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן