Skip to content

הונחה אבן פינה לנמל התעופה רמון ברמת תמנע

השר כץ: זהו יום היסטורי לעיר אילת ולמדינת ישראל, שיאפשר לראשונה להקים שדה תעופה בינלאומי ממנו יוכלו להמריא מטוסי סילון גדולים לכל יעד באירופה. הפעם הפרויקט יצא לדרך
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בקרוב יעלו הטרקטורים על אזור נרחב ברמת תמנע, שליד אילת, ויתחילו לבצע עבודות עפר, גידור, תשתיות מים, כיבוי אש, ביוב וניקוז, כפתיחת העבודות לבנייתו של נמל התעופה האזרחי הראשון שיבנה בישראל, שיקרא על שם אילן ואסף רמון. היום בצהריים הונחה אבן הפינה לנמל התעופה הבינלאומי ולטיסות פנים ארציות הזה. בטקס השתתפו: שר התחבורה ישראל כץ, יו"ר רשות שדות התעופה (רש"ת) עובדיה עלי, מנכ"ל רש"ת יעקב גנות, ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי, ראש המועצה אזורית חבל איילות אודי גת ורונה רמון ובני משפחתה.

שר התחבורה ישראל כץ ורונה רמון, יוצקים מלט על מגילת אבן הפינה. מאחור מימין לשמאל: ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי, ראש מועצת חבל איילות אודי גת, יו"ר רשות שדות התעופה עובדיה עלי (צילום: עמי אטינגר)
שר התחבורה ישראל כץ ורונה רמון יוצקים מלט על מגילת אבן הפינה. מאחור מימין לשמאל: ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי, ראש מועצת חבל איילות אודי גת, יו"ר רשות שדות התעופה עובדיה עלי (צילום: עמי אטינגר)

 

מחזון למציאות

הליך בניית הנמל הדרומי החדש, שנכנס היום להילוך נוסף, מסמל יותר מכל את המשפט "מחזון למציאות", בעיקר עבור תושבי האזור, אבל לכל תושבי המדינה, שיזכו עם פתיחתו לשער תעופתי אסטרטגי ומאיץ תיירותי ממדרגה ראשונה. הרבה שנים חלמו להוציא את נמל התעופה הנוכחי מלב העיר אילת. נמל המהווה סיכון בטיחותי מתמשך לעיר, עוצר את ההתפתחות האורבאנית והתיירותית, כשבאולמותיו הצרים מצטופפים אלפי נוסעים. היום עם הנחת אבן הפינה אפשר אולי לומר, שבעוד 3 – 4 שנים יחנך נמל התעופה החדש והמודרני באילת, שיוציא את הקוץ הזה מבשרה של אילת.

הליכי קבלת ההחלטות

שר התחבורה ישראל כץ זכה היום לתשבחות על התמדתו ונחישותו להקים את נמל התעופה החדש ברמת תמנע, נושא שעבר בלשכותיהם של הרבה שרי תחבורה בלי להגיע לתוצאות. לא כך קרא בעידן כץ במשרד. בפברואר 2009 החליטה הממשלה להטיל על שר התחבורה לקדם את הקמתו של נמל תעופה תמנע. חודש אחר כך נכנס ישראל כץ לתפקיד שר התחבורה ובאותו חודש ניתן אישור של מנכ"ל רש"ת לפרוגראמות של הנמל. חלף חודש ואושרה תוכנית המתאר המפורטת של האזור.

בחודש יולי 2010 אישרה הממשלה את הצעתו של השר כץ להתחיל בתכנון המפורט של נמל התעופה בתמנע, שיחליף את הנמל הנוכחי באילת. באותו החודש, החליט השר לקרוא לנמל התחדש על שם אילן ואסף רמון ואף נפגש עם רונה רמון כדי לבשר לה על החלטתו "אין סמלי יותר להנצחתם מלקרוא על שמם נמל תעופה", אמר.

בדצמבר 2010 אושרה ונחתמה תוכנית הבינוי של נמל התעופה, בהמשך לאישור תוכנית המתאר המקומית ועל פי עקרונותיה. במרץ 2011 נחתם חוזה עם משרד האדריכלים אמיר מן ומשה צור לתכנון מפורט של נמל התעופה החדש. ביולי 2011 אישרה הממשלה את הקמתו של נמל התעופה בינלאומי חדש ברמת תמנע והטילה על רש"ת לממן את הקמתו ולהפעילו.

באפריל 2012 מונה יעקב גנות למנכ"ל רש"ת ותוכנית תמנע הוגדרה כפרויקט המרכזי של הרשות. באותו החודש הוסיפו את "שדה התעופה תמנע ע"ש אילן ואסף רמון ברשומות לחוק רשות שדות התעופה ובכך ייעודו והקמתו הפכו חוק. באוקטובר 2012 פורסם המכרז הראשון לביצוע עבודות עפר, גידור, תשתיות מים, כיבוי אש,ביוב וניקוז.

במרץ 2013 אישרה מועצת רש"ת, בראשות עובדיה עלי, את הקמתו, הפעלתו ומימונו של נמל התעופה רמון ברמת תמנע, בהתאם להחלטת הממשלה. והיום הונחה אבן פינה בשטח שבו אמור לקום הנמל.

בית הנתיבות המודרני שיוקם בנמל רמון בתמנע. הדמיה: אמיר מן עמי שנער אדריכלים ומתכנני ערים
בית הנתיבות המודרני שיוקם בנמל התעופה רמון בתמנע. הדמיה: אמיר מן עמי שנער אדריכלים ומתכנני ערים

 

"מחולל שינוי דרמטי לעיר אילת"

ראש העיר אילת מאיר יצחק הלוי, אמר, כי רק החולמים מגשימים. "זה אחד מהאירועים המרגשים בחיי כראש העיר אילת', אמר בהתרגשות'. "קידום הקמת שדה התעופה הוא יעד מרכזי המהווה מחולל שינוי דרמטי לעיר אילת ומנוע צמיחה שישדרג את העיר אילת בכלל, את ענף התיירות בפרט ובתוך כך את איכות חיי התושבים. הקמת שדה התעופה גם שדרוג כביש הערבה, שאני מקווה שימשיך צפונה, המלמדים יותר מכל על הבנת השר כץ את חשיבותה האסטרטגית של העיר אילת והאזור המהווים 19% משטחה של מדינת ישראל וכ- 1% מאוכלוסייתה,. בניית שדה התעופה מהווה את מימוש חזון השער הדרומי שימקם את העיר אילת כבירת ים סוף".

מדרכות וגישה נוחה ליד הטרמינל שיוקם בנמל התעפה רמון בתמנע. הדמיה: אמיר מן עמי שנער אדריכלים ומתכנני ערים.
מדרכות וגישה נוחה בבית הנתיבות המודרני שיוקם בנמל התעופה רמון בתמנע. הדמיה: אמיר מן עמי שנער אדריכלים ומתכנני ערים

 

כמו טקס בר מצווה

מנכ"ל רשת יעקב גנות סיפר, כי היה בעברו שותף להרבה טקסי הנחת אבן פינה, "אבל היום אני נרגש במיוחד, כמו אדם המביא את בנו לטקס בר מצווה, כי זו הפעם הראשונה מאז הקמתה של המדינה שאנו מניחי אבן פינה לשדה תעופה אזרחי". באיגרת ברכה שהופצה בקרב באי הטקס כתב גנות, בין השאר: "עם קבלת ההחלטה של ממשלת ישראל בעניין השמיים הפתוחים. רשות שדות התעופה, שיש לי הזכות לעמוד בראשה כמנכ"ל ולהיות שותף לתהליך היסטורי זה שלה, מיישמת בהנעתו של פרויקט ענק זה, את החלטתה של הממשלה להקים נמל תעופה פנים ארצי ובינלאומי עבור מדינת ישראל. הקמתו של הנמל חיונית לפיתוחם של נתיבי האוויר בישראל, לישראל וממנה. השדה החדש הוא אבן שואבת ליצירת אלפי מקומות עבודה במישרין ועשרות אלפי מקומות עבודה נוספים במעגלים החיצוניים ובכללם בתעשיית התיירות והנופש, התחבורה והשירותים".

ראש המועצה האזורית חבל איילות אודי גת אמר, כי "במשך 14 שנים שאני ראש המועצה עברנו אין סוף שרים ומתכננים שעברו כאן בערבה הלכו ונעלמו. רק שר אחד, ישראל כץ, עשה מעשה בשביל ליישב כאן באזור אנשים וקידם את נושא שדה התעופה. נקווה שהוא גם ישלים את כביש 90 צפונה"

יו"ר רש"ת עובדיה עלי אמר, כי שדה התעופה הזה הוא מפעל אחד של שר התחבורה בהתייחסות החיובית שלו לכל נושא הפריפריה. "אנחנו ברש"ת משקיעים היום כ-5 מיליארד שקל בשדרוג הבטיחות בתעופה האזרחית, רובו בנתב"ג. בהקמת נמל תמנע אנו נשקיע 1.7 מיליארד שקל".

רונה רמון אמרה, כי "מימוש החזון למציאות הוא הדבר שמלווה אותנו  כל הזמן. לאחרונה חזרתי מנמל התעופה קנדי ואז קלטתי, כי השם רמון מצטרף בהנצחתו לשמות ידועים בעולם שניתנו לנמלי תעופה וההנו את הכבוד שניתן לנו".

"הפעם הפרויקט יצא לדרך"

השר כץ ציין בטקס, כי התחלת העבודות של נמל התעופה הוא יום היסטורי לעיר אילת ולמדינת ישראל, שיאפשר לראשונה להקים שדה תעופה בינלאומי ממנו יוכלו להמריא מטוסי סילון גדולים לכל יעד באירופה. פינוי נמל התעופה באילת יאפשר את פיתוחה של העיר צפונה וישפר באופן משמעותי את איכות חייהם של תושבי העיר. "אבן פינה כבר הונחה בעבר, אבל הפעם זה שונה. הפעם הפרויקט יצא לדרך. כל הדברים שתוכננו לפעול יצאו לדרך וכך יהיה בהמשך".

נמל תעופה מודרני

הנמל החדש ברמת תמנע יוקם 19 ק"מ מהעיר אילת, מרחק נסיעה של כ-15 דקות. יהיה בו מסלול המראות ונחיתות באורך של 3,100 מטר, שיאפשר למטוסי סילון גדולים להמריא ממנו לכל יעד לאירופה. מגדל הפיקוח שלו יתנשא לגובה של 45 מטר, יהיו בו אזורי התפעול וטרמינל הנוסעים מרווח בשטח של 28 אלף מטר, אשר יאפשר מתן מענה ל-1.8 מיליון נוסעים בשנה ברמה גבוהה, כולל חנויות דיוטי-פרי ויהיו בו 8 עמדות חנייה למטוסים רחבי גוף ובינוניים ו-9 רחבות חנייה למטוסי טורבו-פרופ'.

אזורי חניית המטוסים בנמל התעופה רמון שיוקם בתמנע. הדמיה: אמיר מן עמי שנער אדריכלים ומתכנני ערים
אזורי חניית המטוסים בנמל התעופה רמון שיוקם בתמנע. הדמיה: אמיר מן עמי שנער אדריכלים ומתכנני ערים
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן