Skip to content

לראות את הלבן בעיניים

הצבע הלבן, אחד ממאפייני הטרנד המינימליסטי, השתלט לנו גם על הבית. לכבוד חג השבועות מציעה רונית מטיאס דרכים לשילוב הצבע הקלאסי הזה במרחבים השונים בבית על מנת ליצירת אווירה נעימה ומזמינה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לבן הוא צבע שמכיל את כל צבעי הספקטרום. יש המתארים אותו כצבע אכרומטי, כלומר – חסר צבע. לצבע הלבן יש בוהק יותר מאשר לכל צבע אחר. ביהדות וברוב העולם המערבי מסמל הלבן טוהר וקדושה. כך לדוגמה, בגדי הכוהנים היו לבנים. גם בחלום מסמל הצבע הלבן טוהר, שלמות, תמימות, כבוד והתחלות חדשות.

אומרים על הלבן שהוא מייצג אנשים יצירתיים, דינמיים, אמביציוזיים, בעלי נחישות ומוטיבציה. אנשים שרואים את הפרטים הקטנים, אנשים שיוזמים, אנשים כנים ורחבי לב שלא חושפים את רגשותיהם, אנשים אינדיבידואליסטים שלא אוהבים לקבל הוראות, חזקים, מקרינים ביטחון ובעלי נטייה לשתלטנות.

מימי בראשית ועד היום נחשב הצבע הלבן לצבע ייחודי, אולטימטיבי ואופנתי. הוא משדר ניקיון, חגיגיות וקלאסיות, וזו אולי הסיבה שמעצבים רבים משלבים אותו בבית, בין אם בצבע הקירות, תאורה, פרטי עיצוב שונים, מטבח, רהיטים, כלי מיטה ועוד.

צילום: יח"ץ; עריכה גרפית: רונית מטיאס

לצבע הלבן היה מאז ומתמיד מקום מוגדר בפנתאון האמנות, האמן קזימיר מלביץ', מייסד וחלוץ הציור הטהור, צייר בשנים 1918-1917 סדרת עבודות שנקראת "לבן על לבן" שבה, לטענתו, הגיע לקצה היכולת של הצבע. מלביץ' הסביר ש"הצמצום הצבעוני והצורני של סדרת הציורים מבטא את האינסוף בציור ובתפיסה הסופרמטיסטית" והוסיף ש"הלבן מגלם שקט עמוק ומוחלט אך עתיר אפשרויות". ואסילי קנדינסקי, צייר רוסי ותאורטיקן של אומנות ומפורצי הדרך בציור האבסטרקטי, אמר כי הלבן מוביל להתפתחות ולהתעלות והוא מעין סמל של עולם שבו נעלמו כל הצבעים – עולם נעלה שאין בו שום צליל. לדעתו, בצבע הלבן יש תנועת התנגדות נצחית.

צילום: יח"ץ; עריכה גרפית: רונית מטיאס

באשר לעיצוב הבית הרי שהגישה החדשנית הובילה את העיצוב הלבן לפופולרי בכל חדרי הבית. על-פי ניסים ממן, מנהל התפעול  של "א.א. מראות", הרי ש"אחת ממגמות העיצוב הבולטות שהוצגו בתערוכות העיצוב האחרונות היא הקו המאופק והמודרני, המשלב פריטי נוי לבנים עם טאץ' שחור ונגיעות של מתכת וזכוכית. מילות המפתח הן מינימליסטיות מרגיעה."

צילום: יח"ץ; עריכה גרפית: רונית מטיאס

גם ברשת "אליתה ליווינג" מציעים גישה שונה, חדשנית ומיוחדת בכל הקשור לריהוט הבהיר. יגאל סייג, מנכ"ל הרשת מתאר: "הצבע הלבן מאז ומעולם שלט בעיצוב הבית, הוא קלאסי ושומר על מראה טהור. הצבע הלבן  יוצר מראה נקי ופתוח לחדר המגורים ונוכל למצוא אותו בכל האספקטים של עיצוב הבית ועיצוב הסלון. חברות בינלאומיות שעושות פריצות דרך בתחום העיצוב מסרבות לנטוש את הלבן הטהור, שעדיין תופס מקום נכבד בריהוט הבית. בין השאר, הלבן מעניק לחלל החדר מראה  היי-טקי והוא מתאים למרבית האנשים שחושבים על ריהוט לטווח ארוך."

צילום: יח"ץ; עריכה גרפית: רונית מטיאס

המעצב יפרח בן צבי סבור ש"הצבע הלבן הוא צבע היסטורי שמלווה אותנו כבר כמה מאות שנים ולכן שמור לו מקום של כבוד. כמו בכל תחום, גם בתחום העיצוב קיימת חזרה אחורה, לעיצובים של פעם שמגיעים במראה מודרני משודרג שמתאים את עצמו לתקופה הנוכחית. כיום ניתן לראות את הלבן משולב בטכניקות מסורתיות שמקנות לפריט מראה קלאסי אותנטי, כדוגמת סגנון הקפיטונאז' המיוחד בשילובי חומרים שונים, כגון קטיפה וטקסטיל בעבודת יד. תאורה של אור לבן נוצרת על-ידי ערבוב שווה של שלושת צבעי היסוד, אדום, ירוק וכחול, תאורה זו תהיה שונה מתאורת להט רגילה."

צילום: יח"ץ; עריכה גרפית: רונית מטיאס

אוה קמחי, מנכ"לית ובעלים של "קמחי תאורה" מסבירה ש"גופי תאורה לבנים מתאימים לכל חדרי הבית. תאורה נכונה יוצרת את כל ההבדל במראה הבית. כאשר מדובר  בגופי תאורה לבנים, אין ספק כי הם נחשבים לפופולריים ביותר. הצבע הלבן הוא אחד הצבעים השולטים בכל הקשור לעיצוב, והוא זה שהופך את פינות הבית לקלאסיות. מרבית סדרות התאורה הפופולריות לבנות, כך שקיים מגוון עצום של גופי תאורה לבנים: שנדליירים, מנורות שולחניות, מנורת תקרה ועוד. סדרת תאורת העננים של ארטמידה הן דוגמה לעיצוב נכון בלבן: הגופים עשויים מזכוכית מנופחת וכך גם המעטפת שלהם המעבירה את האור ומפזרת אותו באופן שווה בחלל החדר."

צילום: יח"ץ; עריכה גרפית: רונית מטיאס

ג'יימי הרננדורנה, מנהל השיווק ב- "HeziBank" מוסיף, ש"בכל הקשור לעיצוב האמבטיה, הצבע הלבן הוא הבולט. הוא מספק עדינות, קלאסיות ואלגנטיות זורמת, כך ששם המשחק הוא עיצוב הפריטים השונים ובעיקר הלבנים בחלל חדר הרחצה, כמו הכיור, הכלים הסניטריים, המקלחות,  האריחים ומדפי האחסון. בניגוד לתעוזה הצבעונית שחדרה בשנים האחרונות לתחום אריחי הריצוף והחיפוי למיניהם, ממשיכים הכלים הסניטריים דווקא לככב בקו הלבן והנקי שתמיד אפיין אותם. הכלים הלבנים הללו משתלבים היטב בגווני האדמה והטבע של חדר האמבטיה, והם מאופיינים בשפע של עיצובים, החל מדגמים עתיקים, חלקם מצוירים ביד, וכלה בקווים נקיים ובעלי אופי חדשני ומודרני." 

* * *

עריכה גרפית: רונית מטיאס

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן