Skip to content

צרפת שוקעת במיתון וכלכלת יפן צומחת בשיעור שנתי של 3.5%

בעוד אירופה מדשדשת, אותות ראשונים לכך שמדיניותו הכספית והכלכלית של ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, נושאת פירות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
יפן - האם התאוששות יציבה?
יפן - האם התאוששות יציבה?

כלכלת יפן צמחה ברבעון הראשון של השנה ב-0.9 אחוז בהשוואה לשנה שעברה. זאת כתוצאה מצמיחה בצריכת משקי הבית וביצוא. צפי הצמיחה השנתי עומד נכון לעכשיו על 2.7 אחוזים.

היחלשות המטבע, הין, הביאה לצמיחה בת 3.8 אחוזים ביצוא, בעיקר מכוניות ומוצרי צריכה, לארצות הברית שקיזזה את היצוא החלש לאירופה ולסין. הצריכה האישית, הנתח הגדול של התוצר הגולמי הלאומי ביפן, צמחה בחודשים ינואר-מרץ ב 0.9 אחוזים, בעקבות שיפור הרגשת הצרכנים ביחס להתאוששות כלכלית ביפן.

קצב הצמיחה היציב, לאחר שני רבעונים של התכווצות בכלכלת יפן ורבעון אחד של צמיחה בת 0.2%, מציין אולי התחלת מפנה בכלכלה השלישית בגודלה בעולם, אחרי אלו של ארצות הברית וסין. "זה אות לכך שמדיניותו הכלכלית של ממשל אבה, מתחילה לשאת פירות", אמר שר הכלכלה, אקירה אמרי.

ראש הממשלה, שנכנס לתפקידו בדצמבר 2012, נוקט מדיניות בת שלושה ראשי חץ בניסיון לחלץ את יפן ממיתון דפלציוני ארוך שנים. הוא מתמקד במדיניות מוניטרית אגרסיבית, שפירושה הצפת השווקים בכסף זול, בהשקעות ציבוריות גדולות וברפורמות שנועדו לשפר את תחרותיות המשק היפני.

הבנק המרכזי של יפן מתכוון להכפיל את כמות הכסף המוחזק בידי הבנקים והציבור במדינה, ולחולל אינפלציה של שני אחוזים עד שנת 2014. אל החץ הראשון הזה התלווה פיחות הין ב-20% בשישה חודשים, שהביא ברכה ליצואנים.

לא הכול ורוד כמובן, בימים האחרונים ניכרת עליית ריבית בשוק אגרות החוב הממשלתיות, והיא עלולה לאיים על מדיניותה המוניטרית של יפן, החשופה להתייקרות ההלוואות בגין נטל החוב הלאומי הגדול שלה, כפליים מממדי כלכלתה. למרות זאת, משקיעים נוהרים לבורסת המניות היפנית המתעודדת בעקבות הציפיות הוורודות לרווחים ולהתאוששות כלכלית. מדד המניות ניקיי צמח ב-46% מאז עלה אבה לשלטון.

יפן נהנית גם מהחץ השני, צמיחה בהוצאות ציבוריות. ראש הממשלה העביר בחקיקה חבילת עידוד בסך 10 טריליון ין, והמשיך בתקציב שנתי בסך 92.6 טריליון ין, שאושר בפרלמנט ביום רביעי האחרון.

אך מה שעשוי לאפשר לכלכלת יפן להמשיך לצמוח הוא החץ השלישי: רפורמות מבניות להגברת תחרותיות הכלכלה, למשל הגמשת שוק העבודה היפני והנמכת חסמי הסחר הבינלאומי.

צרפת שוקעת במיתון, וכלכלת אירופה מדשדשת

כלכלת צרפת התכווצה ב-0.2% ברבעון הראשון של שנת 2013, ושקעה במיתון זו הפעם השנייה בארבע השנים שחלפו. גם ברבעון האחרון של שנת 2012 התכווצה כלכלת צרפת בשיעור דומה.

צרפת שוקעת במיתון
צרפת שוקעת במיתון

נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, אמר שהוא מצפה לצמיחה אפסית במהלך השנה. נתונים אחרים מצביעים על רבעון שישי של מיתון ברחבי אזור היורו.

מיתון מוגדר כשני רבעוני צמיחה שלילית, וכלכלת 17 חברות אזור היורו התכווצה ב-0.2% בחודשים ינואר-מרץ 2013, ותשע מהמדינות החברות בו שרויות במיתון. כלכלת גרמניה, החזקה בגוש היורו, צמחה ב-0.1% בלבד ברבעון האחרון. ובניסיון לעודד את הצמיחה ביבשת קיצץ הבנק המרכזי את שיעור הרבית ל-0.5%, שמעולם לא היה נמוך ממנו.

שיעור המובטלים בצרפת טיפס לשיא, 10.6%, והוא צפוי לעלות עוד במהלך השנה, ומדד אמון העסקים והצרכנים צנח לשפל חדש. הגירעון בתקציב ממשלת צרפת צפוי להגיע ל-3.9% בשנה זאת, יותר משיעור היעד של האיחוד האירופי, 3%. ממוצע שיעור האבטלה במדינות גוש האירו עומד על 12.2%, כאשר ספרד ויוון מחזיקות בשיא האבטלה – 27 אחוזים.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן