Skip to content

הקץ לבחילות הבוקר?

ההריון הבא של קייט מידלטון ושל מיליארדי נשים בעולם עשוי להיות קל יותר. מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) אישר תרופה נגד בחילות והקאות בהריון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

האם זהו עידן חדש? לראשונה, אישר מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) תרופה נגד בחילות והקאות בהריון. התרופה בשם המלא Diclegis Doxylamine succinate / pyridoxine hydrochloride נועדה לטיפול בנשים בהריון שסובלות מבחילות והקאות.

Diclegis היא תרופת פטנט, טבליה בשחרור איטי, המיועדת לנשים בהריון שסובלות מבחילות והקאות, ללא  פתרון טיפולי  "שמרני" כמו: שינויים בתזונה ובאורח החיים (אכילת ארוחות קטנות במקום שלוש גדולות, אכילת מזונות דלי שומן, והימנעות מריחות מעוררי בחילות). מנהל המזון והתרופות העניק את הציון A ל-Diclegis שמשמעותו שבתוצאות של מחקרים מבוקרים, הוכח שלא נצפתה עלייה בסיכון לעובר בקרב נשים בהריון שנטלו את התרופה. 

התופעה יכולה להחמיר למצבים המחייבים אשפוז (צילום: עמית מנדלזון)
התופעה יכולה להחמיר למצבים המחייבים אשפוז (צילום: עמית מנדלזון)

תופעות לוואי

התרופה היא תרופת מרשם. תופעות לוואי ידועות: מאחר שאחד משני החומרים הפעילים בקבוצה משתייך לקבוצת האנטי-היסטמינים, נמנום היא התופעה העיקרית המדווחת. בנוסף, אסור ליטול את התרופה אם שותים אלכוהול  או נוטלים תרופות לטיפול בדיכאון. החומר הפעיל השני בתרופה הוא  ויטמין B6 ולא מיוחסות לו תופעות לוואי. 

למי אסור להשתמש?

  • אין להשתמש במטופלים בעלי רגישות לאנטיהיסטמינים.
  • אין להשתמש במטופלים המקבלים תרופות נוגדות דיכאון מקבוצת MAOI – מונואמין אוקסידאז.

בחילות והקאות של נשים בהריון, המוכרות גם בשם "בחילות בוקר" מופיעות בקרב 70-85 אחוז מהנשים בהריון ומתאפיינות בתסמינים של בחילות קלות ועד הקאות חמורות, שיכולות להימשך לאורך חלק ניכר משעות היממה. במקרים של חוסר טיפול התופעה יכולה להחמיר למצבים המחייבים אשפוז. לבחילות וההקאות השפעה מהותית על מצבה הרגשי והנפשי של האישה בהריון וכמובן על משפחתה. התופעה מהווה נטל כלכלי על מערכות הבריאות וגורמת להפסד ימי עבודה וכד'.

גם בישראל אין בנמצא טיפול לנשים בהריון הסובלות מבחילות והקאות והרופאים ממליצים בדרך כלל על מגוון של תרופות שונות המיועדות לטיפול בבעיות אחרות, המספקות הקלה מסוימת. בד בבד, קיים שוק פרטי של תוספי תזונה ותרופות שונות מחוץ לסל הבריאות. לאור המצב, קיימת ציפייה גבוהה הן מצד הנשים והן מצד הרופאים לתרופה שתיתן מענה אפקטיבי המותווה ישירות לטיפול בבעיה זו.

חברת צמל ביו-פארמה הישראלית תשווק בלעדית את התרופה בישראל. התרופה הוגשה לרישום במשרד הבריאות. בתום הרישום, היא תשווק בישראל. זו חברה-בת של קבוצת צמל מדיקל המתמחה בשיווק ציוד ותרופות למערכת הבריאות בישראל, ובכלל זה לכל בתי החולים ולקופות החולים.

ידיעה זו אינה מהווה המלצה רפואית לנטילת התרופה ובכל מקרה יש להיוועץ ברופא לפני נטילתה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן