Skip to content

הרוסים הבהירו: עסקת ה-S-300 עם סוריה תבוצע כמתוכנן

שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב הודיע היום רשמית: "מחויבים לעמוד בהסכמים ולבצעם במלואם". בינתיים הגיע ראש ה-CIA לביקור בזק בישראל ודן עם שר הביטחון בנושא הסורי. אובמה הודיע במסיבת עיתונאים משותפת עם ארדואן כי הוא שומר לעצמו את האופציה לנקוט צעדים צבאיים בסוריה - אך "זה לא דבר שארה"ב תעשה לבדה. ארה"ב לא תפעל לבדה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נסיעת הבזק של נתניהו לרוסיה, ערב חג השבועות, לא השיגה את מטרתה. שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, הודיע הערב כי עסקת מכירת מערכת ה-S-300 לסוריה, תבוצע.

נתניהו נסע בערב החג לרוסיה, לפגישת בזק עם הנשיא פוטין, במאמץ אחרון לשכנע אותו לסגת מעסקת מכירת מערכת הנ"מ המתקדמת, שעלולה לסכן את עליונותה האווירת של ישראל גם בשמיה הטריטוריאליים. בפגישה לא נשמעה מפי פוטין התייחסות מחייבת – לפחות פומבית – לנושא. זאת למרות שנתניהו הבהיר בפגישה כי הוא רואה ב-S-300 נשק שובר שוויון. פוטין רק הבהיר שהוא מתנגד להתערבות בינלאומית במלחמת האזרחים בסוריה: "חשוב להימנע מפעולה שעלולה לסבך את המצב".

נתניהו-פוטין: עסקת ה-S-300 תבוצע למרות הכל ( (צילום ארכיון: עמוס בן גרשום/לע"מ)
נתניהו-פוטין: עסקת ה-S-300 תבוצע למרות הכל ( (צילום ארכיון: עמוס בן גרשום/לע"מ)

אבל היום הודיע  שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב: "אנו מחויבים לעמוד בהסכמים ולבצעם במלואם". לברוב הסביר כי אין בכוונת רוסיה לחתום על הסכמים חדשים למכירת נשק, אך יחד עם זאת תושלם העסקה, למכירת טילי הנ"מ מסוג S300, כפי שתוכנן. "אין לנו כל כוונה לעבור על החוק הבינלאומי", הבהיר לברוב. "אך יחד עם זאת, איננו רוצים ששמנו הטוב כספקים אמינים של נשק – ייפגע".

ג'ון ברנן ראש ה-CIA. ביקור בזק בארץ (צילום רשמי של ה-CIA)
ג'ון ברנן ראש ה-CIA. ביקור בזק בארץ (צילום רשמי של ה-CIA)

ובאותו עניין: ראש ה-CIA, ג'ון ברנן, הגיע היום לביקור קצר ומפתיע בישראל. ברנן נפגש עם שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, בקריה בתל אביב ודן עימו במלחמת האזרחים בסוריה, ובחשש משימוש שעלול לעשות אסד בנשק כימי. על פי הדיווח, במהלך הפגישה הבהיר יעלון לברנן כי אם יימשכו הברחות הנשק מסוריה ללבנון, תימשכנה תקיפות ישראליות נגד מטרות בסוריה. השניים עדכנו אחד את השני בנוגע למצב הנשק בסוריה.

ובתוך כך הבהיר הערב נשיא ארה"ב, ברק אובמה, כי ארה"ב עשוייה להתערב במלחמת האזרחים בסוריה – אך לא תעשה זאת לבדה. במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש ממשלת טורקיה ארדואן אמר אובמה: "אני שומר לעצמי את האופציה לנקוט צעדים נוספים – דיפלומטיים וצבאיים. זה לא דבר שארה"ב תעשה לבדה. ארה"ב לא תפעל לבדה בסוריה".

אובמה הבהיר: "נמשיך לעזור לשותפינו הטורקים בסיוע. במקביל, נמשיך להגביר את הלחץ על משטר אסד ולהביא לסוריה דמוקרטית בלי בשאר אסד". לדבריו, "הסכמנו שאסד צריך ללכת. להעביר את השלטון זו הדרך היחידה".

"הסכמנו שאסד צריך ללכת". פגישת אסד וארדואן היום
"הסכמנו שאסד צריך ללכת". פגישת אסד וארדואן היום

אובמה הדגיש כי אין בידיו נוסחת פלא לפתרון הבעיות בסוריה אך אמר כי יש להמשיך בלחץ בינלאומי על משטרו של אסד, יש לסייע לסייע לאופוזיציה ולקיים ועידה בז'נבה בהשתתפות רוסיה שאולי תניב תוצאות. "בינתים נמשיך לסייע לאופוזיציה ולסייע במשבר ההומניטרי", אמר אובמה.

ארדואן אמר ש"המטרה שלנו היא להגביר את התהליך כדי למנוע מותם של אנשים נוספים בסוריה ולהבטיח את סיום דיקטטורה ומעבר לשיטה דמוקרטית בסוריה". בהקשר זה הזכיר ראש הממשלה הטורקי, שמנסה למצב את עצמו כמתווך בתהליך השלום הישראלי-ערבי, שהוא תיווך ב"חמישה סבבי שיחות שלום בין ישראל לבין סוריה. אנחנו מקווים לפעול עם ארה"ב כדי לקדם את תהליך השלום במזרח התיכון".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן