Skip to content

ייפתחו אזורי הרישום לנישואין ויאוחדו מועצות דתיות

זוהי הרפורמה בשירותי הדת שאותה הציגו היום השר נפתלי בנט וסגנו, ח"כ אלי בן דהאן. "יוצאים לדרך במהפכה ענקית", הכריז היום השר בנט. עמותת חדו"ש, לחופש דת ושוויון: "השינויים עוסקים בשולי הבעיה ולא בלבה, ונועדו להנציח את השליטה האורתודוקסית בחיי הדת"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"מהפיכה בשירות הדת" – כך כינה היום השר נפתלי בנט, הממונה גם על שירותי הדת, את הרפורמה שעליה הכריז במסיבת עיתונאים בשירותי הדת. בנט הכריז על הרפורמה ביחד עם סגנו, ח"כ אלי בן-דהאן.

"מהפכה ענקית". נפתלי בנט (צילום: ענבל כהן חמו)
"מהפכה ענקית". נפתלי בנט (צילום: ענבל כהן חמו)

ברפורמה עליה הוכרז היום שלושה מרכיבים:

* פתיחת אזורי רישום ותחרות של "בחר לך רב": עד היום יכול היה כל אחד להירשם לנישואין רק באזור מגוריו. מעכשיו – כל אחד יוכל להירשם בכל מקום. "מעבר לנוחות אני מעריך שתיווצר 'תחרות' בריאה בין רבנים: מי ייתן שירות יותר טוב, יותר יעיל, יותר חם. זה פשוט נפלא!", הסביר היום בנט בעמוד הפייסבוק שלו.

* בנט ובן דהאן מבטיחים את ניתוק הפוליטיקה משירותי הדת. מעכשיו, לדבריהם, המינויים יהיו על בסיס מקצועי, ולא על בסיס פוליטי.

*           איחוד מועצות דתיות: במקום 133 מועצות דתיות, כפי שיש היום יאוחדו חלקם ויישארו כ-80 מועצות דתיות. "חיסכון כספי עצום", אומר בנט. "ההשקעה תופנה לציבור במקום לפקידים מיותרים. אגב, במועצות מקומיות לא הצליחו לעשות זאת עד היום".

"כשנרשמתי להתחתן ב1999 עם אשתי גילת במועצה הדתית בירושלים, הרב שקיבל את פנינו ניסה לשכנע אותנו להצביע עבור מפלגה מסוימת. זה נצרב אצלי בתודעה", מספר נפתלי בנט בעמוד הפייסבוק שלו. "איזה חילול השם! מה חושב לעצמו זוג חילוני שחווה דבר כזה, או שמתקשה בבירוקרטיה של שירותי הדת בישראל? היום יצאנו לדרך, סגני, הרב אלי בן-דהאן ואני במהפכה היסטורית של שירותי הדת".

במסיבת העיתונאים שכינסו היום השר וסגנו אמר בנט: "יוצאים לדרך במהפכה ענקית, הנחשבת פי שלושה בגודלה מרפורמת הנמלים, שלא נעשתה במדינת ישראל עשרות שנים. הרעיון הוא להנגיש את שירותי הדת ולגרם לציבור להתקרב ליהדות. אין תחרות ביהדות אבל בהחלט צריכה להיות תחרות בשירותי הדת וזוהי המהפכה שאנחנו יוצאים אליה".

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון הרב עו"ד אורי רגב אומר בתגובה לרפורמה במשרד לשירותי דת כי חדו"ש מברכת על ההכרה בצורך בשינוי דחוף ומקיף בשירותי הדת בישראל, ועל פתיחותם של בנט ובן דהן ליזום שינויים אלה. עם זאת, לדבריו, שינויים המועלים עתה עוסקים בשולי הבעיה ולא בליבה, ונועדו להנציח את השליטה האורתודוכסית בחיי הדת.

"פתיחת אזורי הרישום לנישואין היא תרגיל שנועד להתמודד עם מועצות דתיות אטומות לשינויי הזמן וסרבנותם וקיצוניותם של רבני ערים מסויימים, אשר אינם מכירים אפילו בגיורי הרבנות הראשית", אומר הרב אורי רגב. "המענה היחיד הראוי בדמוקרטיה, ואשר בו תומך רוב הציבור, הוא חופש בחירה בנישואין וביטולה של רבנות כפייתית מטעם המדינה. כל עוד השר וסגנו אינם מפנימים זאת – יוזמתם נועדה להקל על המשך השליטה האורתודוכסית בנישואין בישראל,  אך לא תייתר את הצורך להמשך והגברת המאבק לחופש דת בישראל".

הרב רגב אומר עוד: "איחוד חלקי של מועצות דתיות וצמצום מספרן מכ-130 לכ-80, היינו צעד מוטעה, אשר במקום להעביר את שירותי הדת לרשויות המקומיות, בדומה לשירותי תרבות ורווחה, נועד לחזק ממסד מקביל אשר  מנתק את שירותי הדת מן הרשות המקומית במקום לקרב אותם." לדברי רגב :"הפרחת סיסמאות בדבר ניתוק שירותי הדת מן הפוליטיקה ומינוי ועדות איתור מקצועיות נועדה לפגוע במפלגות החרדיות, ולהבטיח שליטה של השר לשירותי דת במינוי ראשי המועצות הדתיות. ישראל זקוקה למימוש הבטחת מגילת העצמאות לחופש דת ושוויון, לא להמשך הפוליטיזציה של הדת".

בארגון רבני "צהר" ברכו את השר בנט ואת סגנו על התכנית. "ארגון רבני צהר פועל כמה שנים בקרב מקבלי ההחלטות לפתיחת אזורי הרישום לנישואים", ציינו, והוסיפו כי פתיחת אזורי הרישום היא חלק מתכנית מקיפה שכתב הארגון (תכנית "ג' אלול") לרבנות הראשית. "יש לקוות כי יישום השלב הראשון בתכנית יוביל ליישומן של השלבים הבאים. הרפורמה שהוצגה היום תקל על אזרחי ישראל ותוביל תחרות בין לשכות רישום הנישואים לטובת אזרחי ישראל".

מנכ"ל התנועה הרפורמית, הרב גלעד קריב, הגיב לכך שבנט כינה את הרפורמות "מהפכה", וטען: "המהפכה היחידה שיכולה להביא מזור למשבר שירותי הדת בישראל הוא ביטול המונופול האורתודוקסי בישראל ומתן אפשרות בחירה אמתית לציבור היהודי בישראל בין קהילות, חוגים וזרמים שונים ביהדות. מתיחת פנים קוסמטית לא תפתור את מצוקתם של מאות אלפי מנועי חיתון, תאפשר גיור שפוי בישראל או תעניק ביטוי לעובדה שמיליוני יהודים משתייכים לזרמים הלא אורתודוקסים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן