Skip to content

30 שנה אחרי: שוב מתיחות סביב איי פוקלנד

שלושים שנה כמעט אחרי המלחמה שוב מתלהטים היצרים סביב האיים. על רקע ידיעות על בואו הקרוב של הנסיך ויליאם לשרת בבסיס הצבאי באיים, ארגנטינה תובעת מחדש את השליטה בהם, בריטניה מאשימה את הארגנטינאים בקולוניאליזם וספינות עם דגל פוקלנד מוחרמות בנמלי מדינות מרקוסו"ר מאת גרשון גירון השליטה באיי פוקלנד, אותה קבוצת איים המונה פחות משלושת אלפים […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שלושים שנה כמעט אחרי המלחמה שוב מתלהטים היצרים סביב האיים. על רקע ידיעות על בואו הקרוב של הנסיך ויליאם לשרת בבסיס הצבאי באיים, ארגנטינה תובעת מחדש את השליטה בהם, בריטניה מאשימה את הארגנטינאים בקולוניאליזם וספינות עם דגל פוקלנד מוחרמות בנמלי מדינות מרקוסו"ר

מאת גרשון גירון

השליטה באיי פוקלנד, אותה קבוצת איים המונה פחות משלושת אלפים תושבים, שוב עומדת במרכזה של סערה פוליטית. שלושים שנה אחרי שחיילים בריטיים וארגנטינאים נלחמו על השליטה באיים, נשיאת ארגנטינה מעלה שוב את התביעה לשלוט באיים – והכול לקראת הצבתו של הנסיך ויליאם לשירות צבאי בפוקלנד.

בדרך לאיי פוקלנד. הנסיך ויליאם

משרד ההגנה הבריטי הודיע בחודש נובמבר האחרון כי הנסיך ויליאם יימנה עם ארבעה טייסי חיל האוויר המלכותי שיוצבו בחודש הבא בבסיס הצבאי באיי פוקלנד. הדוכס מקיימברידג', המשרת כטייס חילוץ והצלה, מטיס היום מסוקי "סי קינג" מבסיס חיל האוויר המלכותי שבאנגלסי, ווילס.

שיבוצו של הנסיך מושך תשומת לב תקשורתית מחודשת בשתי המדינות. ראש ממשלת בריטניה, דייוויד קמרון, מתח ביקורת על הארגנטינאים, הטוענים שוב לבעלות באי. "אנו תומכים בזכות איי פוקלנד להגדרה עצמית", אמר בנאום בפרלמנט בשבוע שעבר, "מה שהארגנטינאים אומרים לאחרונה נשמע למעשה יותר כקולוניאליזם, מפני שתושבי המקום רוצים להישאר בריטים, והארגנטינאים רוצים שיעשו משהו אחר".

נשיאת ארגנטינה, כריסטינה פרננדז דה קירשנר, האשימה את הבריטים כי "הם טורפים את אוצרות הטבע שלנו, הנפט שלנו, הדגה שלנו". ועדת החוץ של הסנאט הארגנטינאי אמורה לדון היום בהצעת החלטה המגנה את הערותיו של קמרון. פרננדז, המבקשת להציב משקל נגד מדיני ראוי לבריטניה, גייסה לצדה כמה מדינות שכנות, התומכות בטענותיה. בחודש שעבר הודיעו חברות מרקוסו"ר (גוש הסחר המאגד את ארגנטינה, ברזיל, אורוגוואי ופרגוואי), כי יאסרו על כניסת ספינות הנושאות את דגל פוקלנד לנמליהן. פרננדז הודתה להן בפומבי. "הבעלות על איי מלווינאס אינה עניין ארגנטינאי בלבד, אלא גלובלי", אמרה. הצעד עורר את חמתה של בריטניה. "לא יעלה על הדעת להפעיל מצור כלכלי על איי פוקלנד. על מרקוסור לקבל החלטה אחראית ולהימנע מכך", אמרו בכירים בלונדון.

חרם על ספינות עם דגל פוקלנד. כריסטינה פרננדז דה קירשנר

בריטניה שולטת באיי פוקלנד מאז 1833. בשנת 1982 פלשה לאיים ארגנטינה, שבראשה עמדה אז חונטה צבאית בהנהגת הגנרל לאופולדו גאלטיירי. ראש ממשלת בריטניה, מרגרט תאצ'ר, שיגרה כוח צבאי גדול במטרה לכבוש את האיים מחדש, ובמלחמה שפרצה בין שתי המדינות נפלו יותר מ-600 חיילים ארגנטינאים ו-255 בריטים, ובסופה המשיכה בריטניה להחזיק באיים, הנמצאים כ-480 קילומטרים מערבה לחופי ארגנטינה בדרום האוקיינוס האטלנטי. כיום, נוסף על 2,500 תושבי האיים, מוצבים 1,700 אנשי צבא מוצבים בבסיס הבריטי במאונט פלזנט.

מזכירת המדינה הילארי קלינטון הודיעה כי ארצות הברית מוכנה לתווך בין בריטניה לארגנטינה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן