Skip to content

'גשם סגול' – מטרהורן / קרל מרלנטס

בגשם סגול אספר גם על ספרי פרוזה שלא תורגמו לעברית. אלו אינם ספרים שהפכו לרבי מכר, לסרטים או שזכו לביקורות טובות והמלצות. בעצם כוונתי היא להתמקד דווקא בספרים פחות ידועים, שמספרים סיפורים יוצאי דופן על אירועים והתרחשויות מפינות שונות בעולם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

מלחמת ויאטנם הייתה אחת מהמלחמות האכזריות והידועות לשמצה בזמן המודרני. היום, שמסתכלים אחורה על הסיבה העיקרית למלחמה עקובה מדם זו – בלימת התפשטות הקומוניזם בעולם, עולה גיחוך קל לעומת הסיבות למלחמות האחרונות בעיראק ובאפגניסטן. למעשה הווייטנאמים לא איימו על אף אחד מחוץ לארצם. למרות זאת הצבא האמריקאי הסתבך שם במלחמת גרילה במשך כמעט 10 שנים, ויצא מובס.

לאחרונה הוקרנו בהוט 5 סרטים על מלחמת ויטנאם. 3 מהם: פלטון, צייד הצבאים, ואפוקליפסה עכשיו, זוכי אוסקר. בכל חמשת הסרטים הללו הנושא המרכזי לא היה האויב הצפון ויאטנמי האכזר, אלא ההתנהלות הכושלת ורגשות האשם של החייל האמריקאי סביב אותה מלחמה.

כילד גדלתי בעיר ניו יורק מ 1970-1973. אני זוכר היטב את התעסקות הציבור האמריקאי במלחמה הזאת שהייתה להם כעצם בגרון. הדיווחים היום יומיים על הפעילות, אבדן חיי אדם, ויחסי הכוחות לצד הוויכוח הציבורי הנוקב בצורך להימצא שם. אפילו אז קיוויתי שהסיוט הזה ייגמר, אבל זה נמשך בלי סוף.

מטרהורן הוא ספר עוצר נשימה. זהו ספר מלחמה קלסי שלוקח את הקורא אל הקרביים של מלחמת הגרילה בג'ונגלים האכזריים של ויאטנם. הספר פותח באירוע בו נכנסת עלוקה לאבר מינו של חייל אמריקאי דרך חור הפין.  אפשר לחוש את סיוטו של החייל שסובל מכאבים נוראיים ואינו יכול להשתין במשך כמה שעות. החיילים סביבו אובדי עצות, מחכים לפנות אותו, אך ההליקופטר לא מצליח להגיע למנחת עד שרופא צעיר מחליט לנתח אותו שם, בתוך הבוץ והרפש. גם אני חשתי בהקלה לאחר שהרופא הוציא את העלוקה ואפשר לחייל רווחה.

מטרהורן מציג אנשים אמתיים, מביא סיפור אותנטי ללא גיבורים מוכי רגשות אשם ומאיר את הטרגדיה האמתית של התקופה בדמות חיסול אחד מגיבורי הספר על רקע גזעני. במיוחד בולטת הבהירות המדהימה בה מוצג העימות הקטלני עם האויב ואיתני הטבע, הדרמה שהתחוללה בנפש החיילים הצעירים שמוצאים את עצמם במציאות בלתי הגיונית, תיאורי הפטרולים, המארבים, ההיתקלויות וההישרדות בתנאים הקשים כתובים בצורה כה מוחשית, עד שהרגשתי כאילו הייתי שם, ממש ביניהם.

מטרהורן הוא צוק שנון על גבול שווייץ ואיטליה. במלחמה הוא שם של מוצב קדמי בשום מקום באמצע הג'ונגל הווייטנאמי. הסיפור עוקב אחר תלאותיו של קצין צעיר שמגיע למוצב ומקבל פיקוד על מחלקה אתה הוא מפטרל ללא מטרה ברורה ביערות העד שורצי הנחשים, הנמרים, המלריה, החרקים הארסיים, הגשם הטרופי האין סופי, והוייטקונג.

כמקובל, לוקח לקצין, סגן מלס, זמן בכדי לזכות באמונם של חייליו והוא נאלץ להוכיח את עצמו פעם אחר פעם בפטרולים ותחת אש. החיילים, בחורים בני עשרים, מכל הקשת החברתית האמריקאית, מנסים לשרוד בתנאים בלתי סבירים, במטרה בלתי מובנת, ותחת פיקודם של קצינים רודפי קידום ויחסים בין-גזעיים מעורערים.

חייליו של סגן מלס נדרשים לפנות את מטרהורן ללא קרב וללכת דרך תוואי שטח נוראיים במשך עשרה ימים ללא אספקה סדירה וללא חילוץ נפגעים, כדי למצוא מחסני תחמושת של האויב, ולהמשיך הלאה במשך ימים בג'ונגלים, ללא אוכל, כדי להקים מוצב אחר עבור סוללת תותחים, רק כדי לחזור אל מטרהורן כעבור זמן מה ולכבוש אותו בקרב עקוב מדם.

המלצתי על הספר לחבר לעבודה, טייס קרב לשעבר בחיל האוויר המלכותי האוסטרלי שהשתתף במלחמת ויאטנם כטייס פאנטום. הוא קרא את הספר בשקיקה תוך זמן קצר ואמר לי שזו הפעם הראשונה בה הבין מה באמת התרחש על הקרקע תחתיו.

הסופר, קארל מרלנטס, הינו קצין מרינס מעוטר שנלחם בויאטנם וכתב שהקדיש את הספר לילדיו, שלטוב ולרע, גדלו עם אבא בוגר קרבות המרינס.

 Matterhorn: A Novel of the Vietnam War Paperback

 Karl Marlantes

Atlantic Monthly Press. 2010

[related-posts title="טורים נוספים"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן