Skip to content

"כל ניסיון לפגוע בחיילים חרדים ייענה ביד קשה מצד המדינה"

כך אמר היום השר יעקב פרי, יו"ר הוועדה לשוויון בנטל, בתגובה להתגברות תופעת ההתנכלויות לחיילים חרדים בחברה החרדית. השרה לימור לבנת קוראת לקבוע בחוק מיוחד כי שוויון הנשים בצה"ל יישמר, גם עם גיוס החרדים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

״החברה הישראלית רואה בחיילים החרדים המשרתים חוד חנית חברתי ומוסרי בקרב החברה החרדית. כל ניסיון לפגוע פיזית או מוראלית בחיילים ייענה מיידית ביד קשה מצד המדינה״. כך אמר היום השר יעקב פרי, בפתח ישיבתה של "ועדת פרי לשוויון בנטל". השר פרי התייחס בדבריו להסלמה בחברה החרדית ולניסיונות הפגיעה בחיילים חרדים המשרתים בצבא. "זו תופעה שהמדינה תטפל בה כאן ועכשיו", אמר השר פרי.

הזהיר את החרדים. יעקב פרי (צילום: יקי צימרמן)
הזהיר את החרדים. יעקב פרי (צילום: יקי צימרמן)

תת אלוף גדי אגמון, ראש תכנון ומערך כוח אדם בצה"ל, הדגיש:  ״אנו בעיצומה של תופעה מדאיגה של פגיעה בחרדים המשרתים בצה"ל. אנחנו בעיצומו של מסע דה לגיטימציה של החברה החרדית נגד חרדים המשרתים בצה"ל. אני חושש שבימים הקרובים תהיה עליית מדרגה שתחריף  עד כדי פגיעות פיזיות ובנפש, כפי שכמעט קרה אתמול״.

השר לביטחון פנים סקר בפני הוועדה את אירועי ההפגנה הגדולה שנערכה לפני ארבעה ימים: ״ההפגנה הייתה אלימה מאוד, שוטרים הוכו , פרשים נפגעו, וניתנה הנחייה לאכוף ביד קשה את הסדר. כבר השבוע הוגשו שמונה כתבי אישום נגד מתפרעים. מדובר בסיפור לא פשוט, נדע להיערך להפגנות הבאות באותה קשיחות״.

 שר השיכון, אורי אריאל, הציע במהלך הישיבה לפתוח ״קו חם״ של רבנים מהנחל החרדי ומהצבא , במטרה לתת מענה לחיילים שנמצאים במצוקה, פיזית או מנטלית, כפי שקרה השבוע במספר מוקדים. ״חשוב שיהיה לחיילים האלה עם מי לדבר מתוך הקהילה״, הדגיש השר אריאל.

"תופעה מדאיגה של פגיעה בחיילים חרדיים" (צילום: דן בר דוב)
"תופעה מדאיגה של פגיעה בחיילים חרדיים" (צילום: דן בר דוב)

השרה לימור לבנת: ״חובתנו לחשוב איך פרט להוקעה אנחנו יכולים להגן על החיילים החרדים. מה שראינו ביום חמישי זו עליית מדרגה מדאיגה שעלינו לתת על כך את הדעת. אני מציעה לבדוק חלופות כדי לאפשר לחיילים החרדים לשהות בהם אם יבצר מהם להגיע הביתה״.

בדיון שקיימה הוועדה לקידום מעמד האישה, בראשות ח"כ ד"ר עליזה לביא, על ההשלכות המגדריות של השוויון בנטל, קראה שרת התרבות לקבוע בחוק כי שוויון הנשים בצה״ל יישמר. עפ״י החוק החדש, צה״ל יידרש לדווח לגבי מעמדן של הנשים בצבא עם גיוס החרדים. "אנחנו רוצים לגייס את החרדים לצבא ולעשות מהפכה, שחשובה מאוד לצה״ל ולחברה הישראלית. כדי להגשים זאת, עלינו לאפשר לחרדים שמתגייסים, לשמור במידת האפשר על אורח חייהם, מבלי לפגוע במעמדן ובזכויותיהן של הנשים בצה״ל״, אמרה השרה.

עוד אמרה השרה לבנת: "פקודת השירות המשותף עדיין אינה קיימת, למרות שעברו שנתיים  מאז הורה הרמטכ"ל לכתוב אותה. זה בעייתי, כי הפקודה מאד חשובה. הצבא הוא ארגון גברי במהותו והבעיות שמתמודדים איתן בתוך הצבא משקפות בעיות במישור האזרחי, כמו הדרה או קיפוח נשים". לדברי השרה, "שר הביטחון אמר בוועדת פרי דברים מדהימים על שירות הנשים בצבא, שהן מהוות חלק מרכזי וחשוב במגוון תפקידים, החל מלוחמות ובקריות ותומכות לחימה. כולנו זוכרים תקופות בהן נאבקנו על פתיחת תפקידים לנשים.

"עמדתי", הדגישה השרה לבנת, "שצריך למצוא איזון עדין שמשמעותו לא ייקוב הדין את ההר. כלומר אי אפשר לומר לחרדים אתם תהיו ביחידות רגילות ולא מעניין אותנו כלום. צריך לאפשר להם לשמור על אורח החיים שלהם ביחידה שלהם. אם הם מקיימים ערב יחידה לא צריך להביא נשים שישירו שם, אבל אם הם משתתפים באירוע עם יחידות אחרות, אז גם חיילות ישירו שם, ולאפשר למי שלא חייב לא להשתתף".

 לימור לבנת: "להבטיח את שוויון הנשים בצה"ל" (צילום: דן בר דוב)

לימור לבנת: "להבטיח את שוויון הנשים בצה"ל" (צילום: דן בר דוב)

תא"ל רחל טבת ויזל, יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים: "נצח יהודה זו יחיד ההומוגנית. קצינה הייתה צריכה לבדוק שם מטבח לקראת הרחבתו לגדוד חרדי נוסף. קצין אמר לה ביוזמתו האישית שנשים לא נכנסות לבסיס. הדבר הגיע לידיעתנו וערבנו מיד את המג"ד שהנחה את כל המפקדים שהבסיס לא סגור לנשים. אין להם מד"סית, אבל קצינות מחשוב יכנסו. זה מורכב. העיקרון הוא שבכל אחד מהדיונים, החל מדיון מערכתי ועד דיון אם לפתוח מקצוע נוסף לחרדים, תמיד יועצת הרמטכ"ל לנשים תהיה שותפה. כל דבר שקשור לשירות חרדים, תמיד אני או סגניתי וגם נציג קצין חינוך ראשי יהיו מעורבים".

ח"כ מרב מיכאלי אמרה ליועצת הרמטכ"ל: "אנחנו תוקפות אותך במקום שאת תשתמשי בנו כגב שלך. הכי חשוב שיונהג בצה"ל מיון לפי כישורים ושירות דיפרנציאלי".

יו"ר הוועדה, ח"כ ד"ר עליזה לביא: "השרה לבנת זקוקה לעזרת הפורום שיושב פה סביב השולחן. הסוגיה חייבת להיות חלק מהחוק וזה בידינו. חייבים גם להכיל בחוק סעיף חובת דיווח לוועדה בכנסת על מצב הנשים בצבא בכלל ועל השלכת גיוס החרדים על חיילות ומפקדות בפרט. הוועדה דורשת להורות ששמירת זכותן של הנשים לשוויון בצה"ל תעוגן בחקיקה ולא בהחלטת ממשלה. הוועדה פונה לשר הביטחון ולרמטכ"ל לזרז את הכנת פקודת השירות המשותף. עלינו ליצור את האיזון הנכון על מנת לשמור על זכויותיהן של כל המיעוטים בצבא. גם צה"ל יכול לעמוד באתגר הזה, שעם כל כובד משקלו וחשיבותו – אינו דומה לאתגרים איתם הצבא התמודד ומתמודד. החרדים יצטרכו להרגיש רצויים, החילוניים יצטרכו להרגיש בטוחים וצה"ל ימשיך לקדם תנאים להצלחה ולשוויון הזדמנויות לנשים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן