Skip to content

וגזענות לא בבית האח הגדול זה בסדר?

כן, יש בעיות עם מיעוטים, כמו בכל מקום, אבל ממתי הסטטיסטיקות מכריחות אותנו לפתח גזענות, לתת לה לגיטימציה ציבורית ועוד לקבל אותה בהשלמה? התקשורת הממוסדת סוערת כל כך יפה על גזענות של מתמודד בתוכנית ריאליטי, אבל ראש עיר שפוסל ציבור שלם ויוצא בפומבי נגד חוק יסוד עובר בשקט
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש עיריית נצרת עילית, שמעון גפסו, פרסם לפני כחודש באיגרת לתושב שכותרתה "נצרת עילית – יהודית לנצח!" את סטטיסטיקת הניצחון שלו בשמירת על המאזן הדמוגרפי של העיר ואיך ימנע "בכל מחיר", לדבריו, הקמת בית ספר לילדים ערבים בעיר: "לא עוד עצימת עיניים, לא עוד התרפקות על החוק המאפשר לכל אחד לגור היכן שיחפוץ, זהו זמן לשמור על הבית!" כך כתוב שם, שחור על גבי לבן. לא ברגע של הלם לאומי, לא ע"י טוקבקיסט מתלהם, ואפילו לא באירופה 1935, ע"י ראש עיריה שנבחר בצורה דמוקרטית, כאן ממש, במדינת ישראל שחרתה (או לפחות תכננה לחרות) על דגלה ערכים של שוויון בחוק יסוד.

למקרה שתהיתם, הניצנים כבר היכו שורש טרם נבחר גפסו לראש הרשות בפעם הראשונה, כאשר החל ליזום כבר מספסלי האופוזיציה מהלך לשינוי שמה של נצרת עילית, כדי שהחבר'ה מתל אביב לא יתבלבלו בינה לבין נצרת. "נצרת עילית היא כמו מוצר טוב שלא הצליח לשווק את עצמו בגלל שם גרוע", אמר כבר ב-2008 לאתר NRG.

ב-2010 אסר אותו כבוד הראש על הצבת עצי אשוח בעיר בחג המולד. מעניין אם גפסו ביקר בחיפה, עיר מעורבת שגאה במרקם שלה ושכל שנה נחגג בה בדצמבר פסטיבל "החג של החגים", המאחד בתוכו את חגיגות חנוכה, חג המולד ועיד אל פיטר, ועץ האשוח שלה מנצנץ בחג לטובת כולם, בלי שאף אחד יפחד על יהדותו.

אולי יונה יהב פחות מפחד מערבים. אולי הערבים המוסלמים והנוצרים של חיפה יותר טובים מאלו של נצרת עלית. אולי פשוט גפסו מפחד שאם יהיו יותר מדי ערבים בעיר שלו הוא לא יבחר לקדנציה נוספת בבחירות הקרובות.

כן, מדינת ישראל היא מדינה יהודית, אבל גם דמוקרטית. וכן, יש בעיות עם מיעוטים, כמו בכל מקום, ויש בעיות בפזורה הבדואית ויש בעיות עם הפליטים בדרום תל אביב, ואפילו הסטטיסטיקות לא משקרות – על רצח בתוך המשפחה בקרב מיעוטים ועל אחוזי תאונות הדרכים במגזר. אבל ממתי הסטטיסטיקות מכריחות אותנו לפתח גזענות, לתת לה לגיטימציה ציבורית ועוד לקבל אותה בהשלמה כל כך שקטה? איך במדינת ישראל הנאורה ראש ראשות נבחר יוצא בפומבי נגד חוק שמאפשר לאזרחים לחיות פה חיים תקינים ולאף אחד (חוץ מלעיתון "הארץ" ולמספר בלוגרים) זה לא מפריע? התקשורת הממוסדת, הפה של חופש הביטוי והלברדור של הדמוקרטיה שסוערת כל כך יפה על יחס של מתמודד בתוכנית ריאליטי לבחורה לסבית וקוראת להדחתו, אבל ראש עיר שפוסל ציבור שלם ויוצא בפומבי נגד חוק יסוד עובר בשקט?

אולי ריאליטי כבר יותר מעניין מהחיים שלנו האמיתיים פה. ואולי בעקבות התבטאויותיו הנאורות של גפסו בדף הפייסבוק שלו, כגון "בוודאי תשאלו מה משותף להרטמן הימני ולפילוסוף השמאלני, לרב של נטורי כרטא ולאשה גרוטסקית שלובשת מפת שולחן בתור גלימה? אז קודם כל, כל אלה לא אוהבים אותי" (בהקשר להפגנה שהתקיימה  מול משרדי העיריה), אנשים אינטליגנטים  פשוט לא רוצים להתייחס אליו. אבל כן, זה לא פחות חמור מגזען שצועק נגד לסבית בפריים טיים, כי כאן מדובר בנבחר ציבור, ועם כל הכבוד לנבחרי ההפקה של האח הגדול, השידור שלו עלול להימשך כאן אחרי אוקטובר 2013.

[related-posts title="מאמרים נוספים בנושא גזענות"]

1 Comment

  1. רות ריבק
    21 במאי 2013 @ 14:30

    זה, לפחות, פורסם בריש גלי.
    מה עם הממשלה שחברים בה יוזמים ומיישמים חוקים נוגדי זכויות אדם ובחדרי חדרים מעבירים כל מיני תקנות מפלות ומדירות פלחי אוכלוסיה שלמים ומוחלשים כבר ממילא?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן