Skip to content

מצטרף חדש לפסטיבלים בצפון הנגב: פסטיבל "מהשדה לצלחת"

ביום חמישי הבא, ה-30 במאי, יתקיים סוף השבוע הראשון של פסטיבל האוכל החקלאי החדש: "מהשדה לצלחת". הוא יכלול פינות חמד קולינריות ב"אסם התבואה של ישראל", סדנאות בישול אינטימיות, קונדיטוריות ביתיות קטנטנות, חוויות קציר, גיבון ואפיה, ארוחות בטבע וקטיף עצמי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
בשבת ה-8 ביוני יתקיים שוק איכרים מקומי במתחם מוזיאון המים בקיבוץ ניר עם, שיציע ממיטב תנובת האיזור: ירקות טריים, ריבות, גבינות, שמן זית ועוד. במקום תתקיים הצגת הילדים "אליעזר והגזר"' כאן בתצלום. (צילום: שי שמואלי)
בשבת ה-8 ביוני יתקיים שוק איכרים מקומי במתחם מוזיאון המים בקיבוץ ניר עם, שיציע ממיטב תנובת האיזור: ירקות טריים, ריבות, גבינות, שמן זית ועוד. במקום תתקיים הצגת הילדים "אליעזר והגזר"' ללא תשלום. (צילום: שי שמואלי)

בחודש מאי עונת הקציר עדיין בעיצומה ובכבישי צפון הנגב אפשר לראות שדות חיטה משתרעים עד האופק והקומביינים עוסקים בדיש. למרות שמדובר בנגב, צפון הנגב הוא למעשה חבל ארץ שמהווה את אסם התבואה של המדינה. ולא רק תבואה: בחבל אשכול יש 4,000 דונם של פרדסים שעברו לכאן מהצפון ומרכז הארץ, ו-70% מתפוחי האדמה הגדלים בארץ גדלים כאן, על 17 סוגיהם.

בשנים האחרונות התפתחה בצפון הנגב תיירות חקלאית ענפה הכוללת סיורי קטיף בחממות, איסוף תפוחי אדמה וקציר חיטים. לצד אלה החלו לנבוט יזמויות קולינריות, ובהן מסעדות קטנות, סדנאות בישול, קונדיטוריות ביתיות ועוד.

פסטיבל האוכל החקלאי "מהשדה לצלחת", אשר מתקיים השנה לראשונה ביוזמת עמותת התיירות שקמה-בשור ובסיוע משרד התיירות, יציג את הקסם והטעמים שבמקומות מיוחדים אלה, אשר בכולם אפשר למצוא את חומרי הגלם האופיינים לאזור – תפוחי אדמה ובטטה, גזר ועגבניות, בצל ועשבי תיבול טריים, גבינות, שמן זית ועוד.

בפסטיבל יתקיימו סדנאות בישול אינטימיות, ארוחות בראנץ' עשירות, שוק איכרים, קולקציות מפתיעות של מאפים ולצידם מבחר חוויות חקלאיות-קולינריות לכל המשפחה, בהן יוכלו המשתתפים לחוות את התהליך שעוברים גידולי האזור מהשדה לצלחת ולהכיר את האנשים שעומדים מאחוריהם.

לבנת גינזבורג, רכזת התיירות של צפון הנגב, אומרת שאירועים גורמים לאנשים לבקר באזור, "אבל הפסטיבל הזה, שלא כ'דרום אדום', הוא לא פסטיבל של מגה-אירועים, אלא מתבסס על מקומות קטנים, על חיבור אמיתי לשטח, לחקלאות, שכן אנחנו חבל ארץ חקלאי בהוויה שלו".

הירקות והפירות העסיסיים והבשרניים, שדות התבואה הזהובים, עדרי הבקר והכבשים, המרחבים האין סופיים בהם הירוק והחום מתערבבים, השפע העצום של תנובת השדה והחוויה החקלאית שמקיפה מכל עבר – כל אלה מהווים כבר שנים השראה למגוון עשיר ומקורי של חוויות קולינריות, בהן משולבת תנובת האזור לסוגיה.

השף רודד עטיה ממושב שרשרת עם נתחי בשר כבירים אותם צלה בפרנה – טאבון גחלים, גריל ומעשנת. (צילום: עירית רוזנבלום)
השף רודד עטיה ממושב שרשרת עם נתחי בשר כבירים אותם צלה בפרנה – טאבון גחלים, גריל ומעשנת. (צילום: עירית רוזנבלום)

את מי אפשר יהיה לפגוש בפסטיבל: השף רודד עטיה ממושב שרשרת מציע סדנאות בישול בביתו, בהן שולבו ירקות שמגדלים חקלאי המושב. עיקר התמחותו של השף הצעיר היא בצליית נתחי בשר כבירים בפרנה – טאבון גחלים, גריל ומעשנת, אשר מוצאה בצפון אפריקה. הבישול בפרנה מיועד בעיקר לנתחי בשר גדולים כמו אנטריקוט במשקל 3-4 ק"ג לפחות ועופות שלמים; עדי לגזיאל-שי מציעה מחדר קטנטן בקיבוץ נירים, שלל מאפים וארוחות בראנץ' נפלאות. לרגל הפסטיבל מציעה עדי ארוחות בוקר עשירות מסוגים שונים, ברחבה הקטנה שבפתח הקונדיטוריה, מבחר עוגות גבינה וקישים כמו קיש בטטה ושמנת בניחוח רוזמרין, קיש תרד, בצל וגבינה בולגרית ומאפי גבינה עם ירקות.

ביצי שלו מלהקת השלווים בחווה

בקונדיטוריה "העוגיות שלי בבית של סבתא טינה", שמעוצבת באווירה נוסטלגית, מציעה גלית קולקציה של קישים, לחמים ופוקאצ'ות עם ירקות מהחממות של אביה ושל חקלאי האזור; ב"מטעמי קוצ'ין" שבמושב נבטים, יוגשו ארוחות ביתיות מהמטבח הקוצ'יני העשיר בטעמיו וב"חצר של אורה" במושב כפר מימון, ייצא סיור לבוסתן ובו 80 סוגי פירות אקזוטיים; בחוות "אל היען" יוגשו ארוחות המבוססות על תנובת החווה והאזור, בהן מנת ביצי שלו מלהקת השלווים שגדלה בחווה. מלבד הארוחות יחגגו שם את הפסטיבל במסיבה עברית בסגנון "בירה ונשירה".

מיצירותיה של "עדי - אמנות באפייה". לרגל הפסטיבל מציעה עדי ארוחות בוקר עשירות במאפים ובסלטים
מיצירותיה של "עדי - אמנות באפייה". לרגל הפסטיבל מציעה עדי ארוחות בוקר עשירות במאפים ובסלטים

בחצר ביתה של יונה, ב"חוויית יונה" במושב פדויים, תתקיים סדנה של קציר שיבולים באמצעות מגל, טחינה באבני ריחיים וגיבון גבינות ובסופה – ארוחה מעשה ידיה; ב"שביל הסלט" יתקיימו סיורים חקלאיים בחממות ובסופן – סדנה להכנת פסטו ביתי טרי טרי; פלפלים, מלפפונים, סלרי ועוד שיקטפו המטיילים בחממות של חוות הירקות שקד יככבו בסלט ובפוקאצ'ה שיכינו בעצמם ומסע בעקבות התבלינים ייעשה ב"מבוך מרים" במושב ניר משה, המסתיים בחליטת לימונדה ביתית מרעננת; את מטעמי המטבח הבדואי באזור יציגו במרכז ג'ו אלון, בחוויה ייחודית, אשר תתחיל בסיור גששות ותסתיים בארוחת מטפונה עם תוספות מפנקות וקפה מריר; בחוות נעמ"א יהיו סדנאות גיבון, הגמעת טלאים ויריד אורגני לתוצרת המשק ובמרכז המבקרים של דבש יד מרדכי יתקיימו סדנאות בישול מתוקות והצצה לחיי הדבורים.

מסעדות האזור, מידס בברור חיל, פטגוניה באור הנר ולה פרובינציאל במושב גיאה, יציעו בשני סופי השבוע של הפסטיבל מנות מיוחדות שהכינו עם חקלאי האזור ומתוצרתם. בשבת ה-8 ביוני יתקיים שוק איכרים מקומי במתחם מוזיאון המים בקיבוץ ניר עם, שיציע ממיטב תנובת האיזור: ירקות טריים, ריבות, גבינות, שמן זית ועוד. במקום תתקיים הצגת הילדים "אליעזר והגזר" ללא תשלום.

במסגרת הפסטיבל ניתן לפנות ישירות לכל אחד המקומות וליהנות ממסע מרתק של טעמים, או להצטרף לסיורים מודרכים "מהשדה לצלחת", אשר יובילו את המטיילים במסע של טבע וטעימות, וייצאו מידי שישי מצומת בית קמה וצומת יד מרדכי. בהרשמה מראש. מחיר מוזל ללנים באזור.

פסטיבל "מהשדה לצלחת", מתקיים בשני סופי השבוע בין ה-30 במאי ל-8 ביוני.
באתר הפסטיבל ניתן למצוא פרטים מלאים אודות הפסטיבל, חוברת מתכונים על בסיס תנובת האזור שהופקה במיוחד לפסטיבל, אתרי לינה והרשמה ל'סיור מהשדה לצלחת' – www.habsor.co.il.

פסטיבל "מהשדה לצלחת": לא פסטיבל של מגה-אירועים אלא מתבסס על מקומות קטנים, על חיבור אמיתי לשטח ולחקלאות. (צילום: שי שמואלי)
פסטיבל "מהשדה לצלחת": לא פסטיבל של מגה-אירועים אלא מתבסס על מקומות קטנים, על חיבור אמיתי לשטח ולחקלאות. (צילום: שי שמואלי)
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן