Skip to content

חייל צה"ל, רועי אלפי, נהרג מפיצוץ מוקש ישן ברמת הגולן

החייל מההנדסה קרבית עסק בפעילות שגרתית של פינוי מוקשים כשלפתע התפוצץ מוקש ישן נגד טנקים והרגו. הודעה נמסרה למשפחה. קצין בכיר התייחס הערב לאירוע ואמר: ”לא פספסנו את המוקש, לא דרכו עליו בטעות - הוא זוהה וסומן. זה מוקש שאמור לפעול ממשקל כבד של לפחות 150 ק"ג"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הותר לפרסום: חייל צה"ל, טוראי רועי (ישראל) אלפי, בן 19, מגן יבנה, נהרג היום (שלישי) בשעות הצהריים, במהלך פינוי שגרתי של מוקשים. אמש נמסר כי החייל, המשרת בחיל ההנדסה של צה"ל, נהרג כתוצאה מפיצוץ של מוקש ישן נגד טנקים בדרום רמת הגולן. הודעה נמסרה למשפחתו. הוחלט להפסיק את פעילות פינוי המוקשים בצה"ל עד לסיום התחקיר. דובר צה"ל מסר כי רועי הועלה לדרגת רב טוראי לאחר מותו.

roei
רועי (ישראל) אלפי (צילום: דו"צ)

האירוע התרחש במהלך פינוי שדה מוקשים סמוך למושב יונתן. כוחות שהוזעקו למקום נאלצו לקבוע את מותו של החייל. שני חיילי הצוות של אלפי, נפגעו מההדף וטופלו במקום. מפקד זרוע היבשה, אלוף גיא צור, מינה צוות מומחים לתחקור האירוע בראשות אלוף-משנה. נודע כי החייל התגייס לצה"ל לפני כמה חודשים וביצע את משימת פינוי המוקשים כחלק מהכשרתו, ביחד עם חבריו שהגיעו מפרק אימון מתקדם בבסיס בית הספר למקצועות ההנדסה.

שדה מוקשים (צילום: דו"צ)
המוקש זוהה וסומן כמוקש נגד טנקים ולמרות זאת הופעל. שדה מוקשים (צילום: דו"צ)

קצין בכיר התייחס הערב לאירוע ואמר בתדרוך לכתבים צבאיים: ”לא פספסנו את המוקש, לא דרכו עליו בטעות – הוא זוהה וסומן. זה מוקש שאמור לפעול ממשקל כבד של לפחות 150 ק"ג, מפני שמדובר בשדה מוקשים נגד טנקים. החייל שנהרג, כמו גם שאר החיילים, לבשו את כל ביגוד המגן הנדרש מפעילות מסוג זה". לדבריו, ”שדה המוקשים היה ממופה. מדובר במוקשים של צה"ל“.

הקצין הוסיף וציין כי ”מדובר בפעילות שהיא בהכשרת היסוד של חיל ההנדסה הקרבית, בה השתתפה פלוגה בשלב הכשרה מתקדמת. את הפעילות עוברים באופן מלא בקורס המ"כים והקצינים לאורך כל השנה".

פינויי שדות מוקשים היא פעולה שגרתית בקרב  לוחמי חיל ההנדסה. המוקש שהתפוצץ באירוע בצהריים מיועד לפגוע בטנקים והוא בעל נפח חומר נפץ גדול יותר מאשר מוקשים קטנים שאמורים לפגוע בבני אדם. פינוי שדה המוקשים מהווה חלק מסדרת פינויי מוקשים שמבצע צה"ל זה תקופה ארוכה בכמה אזורים בארץ כמו בקעת הירדן ורמת הגולן. למקום האסון הגיע  מפקד פיקוד צפון, אלוף יאיר גולן, כדי לתחקר את האסון.

בחודש מאי 2007 נפגע חייל ששירת בבסיס חיל האוויר בדרום מפיצוץ מוקש. הוא עלה על מוקש באזור קטורה בערבה ונפצע קשה. תחקיר האירוע העלה כי החייל חצה גדר ונכנס בשוגג לאזור שבו מוטמנים מוקשים צה"ליים.

בחודש מרץ 2011 חוקק חוק פינוי המוקשים בעקבות האסון שאירע לדניאל יובל, נער שטייל עם משפחתו בחרמון, נכנס לשדה מוקשים והמוקש התפוצץ. כתוצאה מכך נקטעה רגלו. החוק קבע כי יש להסדיר את פינוי שדות המוקשים באמצעות רשות לפינוי שדות המוקשים שתפעל במשרד הביטחון. כמו כן נקבע, כי פינוי שדות המוקשים יבוצע על-ידי חברות המתמחות בכך, בהתאם למפרט שתקבע הרשות. נכון להיום צה"ל מבצע את המשימות לפינוי המוקשים באמצעות חיל ההנדסה הקרבית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן