Skip to content

יפורסמו מכרזים לנמלי ים חדשים בחיפה ובאשדוד

שר התחבורה החליט כי שני המכרזים יפורסמו במקביל על מנת לוודא כי הנמל החדש יופעל בזיכיון על ידי גורם פרטי, בשיטת ה-BOT. כץ הודיע כי ההידברות עם העובדים תתבצע רק לאחר ביצוע המכרזים והיא תהיה על נושאים כמו שדרוג הנמלים וזכויות העובדים ולא על עצם פתיחת הנמלים החדשים. במשרד התחבורה הכנה תוכנית להתמודדות בשביתה בנמלים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שר התחבורה ישראל כץ החליט לצאת במכרזים להקמת נמלים חדשים בחיפה ובאשדוד שיופעלו בשיטת BOT על ידי גורם פרטי וזאת בניגוד למה שהיה בעבר. לדבריו, קיים צורך בהקמת שני נמלים חדשים, בחיפה ובאשדוד, שיוקמו בהדרגה וסמוך לפרסום המכרז ייקבע היכן יוקם הנמל הראשון. 

רפורמה להגברת התחרות בנמלים

משרד התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים שוקד בשנים האחרונות על רפורמה, הכוללת תוכנית להגברת התחרות בנמלים, באמצעות הקמת נמלי מים עמוקים מתחרים, בחיפה ובאשדוד. התכנית כוללת קידום זמינות ואישור תכניות סטטוטוריות להקמת הנמלים החדשים, אגירת אבני מחצבות וסלעים מהגליל להקמת המזח החדש, הערכות פיננסית להקמת הנמל הראשון, פרסום מכרז בינלאומי (PQ), שאליו ניגשו שמונה קבוצות וחברות מהגדולות בארץ ומחו"ל, בעלות מומחיות וניסיון בהקמת נמלים ותשתיות.

נמל חיפה. מכרז להקמת נמל נוסף לידו (צילום נמל חיפה)
נמל חיפה. מכרז להקמת נמל נוסף לידו (צילום: יח"צ)

כעת ניצב המשרד בפני השלב הסופי של התוכנית הכולל הוצאת מכרזים להקמה והפעלה של הנמלים החדשים. אתמול קיים השר כץ פגישה במשרדו עם מנכ"ל חברת נמלי ישראל (חנ"י) ובה התקבלו החלטות אופרטיביות להשלמת הרפורמה בנמלים והיערכות למקרה של השבתת הנמלים. בישיבה הינחה השר את מנכ"ל חנ"י להיערך לפרסום שני מכרזים להקמה והפעלה של הנמל החדש ב-1 ביולי השנה. עלות הקמת כל נמל נאמדת במיליארד דולר.

נמל אשדוד. עלות נמל חדש כמיליארד דולר
נמל אשדוד. עלות נמל חדש כמיליארד דולר

 

"זכויות יתר על חשבון הציבור"

השר ישראל כץ. צילום: משרד התחבורה
השר ישראל כץ. צילום: משרד התחבורה

שר התחבורה ציין בישיבה, כי קיים צורך בהקמת שני נמלים חדשים, בחיפה ובאשדוד, וכי הם יוקמו בהדרגה. סמוך לפרסום המכרז ייקבע היכן יוקם הנמל הראשון. באשר לעבדי הנמלים, ציין כץ בישיבה, כי בכוונת משרד התחבורה לקיים הידברות עם העובדים לאחר פרסום המכרזים. ההידברות תהיה על נושאים כמו שדרוג הנמלים הקיימים וזכויות העובדים ולא על עצם פתיחת נמלים חדשים ופרטיים. לדבריו, לא תהיה לוועדים זכות וטו למניעת תחרות. "החלטתי לסיים מצב שבו וועדים מיליטנטים מנצלים את הכוח בידיהם ומקבלים זכויות יתר על חשבון הציבור כולו". הדגיש השר.

תוכנית להתמודדות עם שביתה

משרד התחבורה גיבש תכנית ראשונית להתמודדות עם שביתה אפשרית בנמלים. מדובר בתכנית הדרגתית שתופעל בהתאם להתפתחויות.

אם תחול הסלמה או שביתה ממושכת הממשלה תוביל חקיקת בזק של חוק בוררות חובה לשירותים חיוניים, שיאסור שביתות בשירותים חיוניים, כולל בנמלים. ראש הממשלה הבטיח לשר כץ תמיכה מוחלטת בנושא.

מנכ"ל חנ"י דיווח לשר על ההיערכות המוצעת למקרה של השבתת הנמלים. התכנית תכלול בין השאר הפעלה של יתר הנמלים ומעברי הגבול בין ישראל וירדן באופן הבא:

נמל חדרה – פריקת מטענים בנמלי אגן הים התיכון לדוגמא: יוון, קפריסין, טורקיה והובלתם ישירות לנמל חדרה, באמצעות אונייה קטנה בת 200 מכולות.

נמל אילת – פריקת מטענים בנמל עקבה והובלתם לנמל אילת, באמצעות אונייה שתיחכר במיוחד לצורך הנושא. בנוסף משרד התחבורה כבר נערך להביא לנמל אילת שני מנופים ניידים שיפרקו את הסחורות. כמו כן, נערך המשרד לגיוס נתבים פנסיונרים.

מספנות ישראל – שימוש במספנות ישראל לפריקת מטענים, באמצעות מנופים נוספים שיובאו לנמל והכנת שתי ספינות גוררות במקרה שעובדי נמל חיפה ימנעו מתן שירות, באמצעות גוררות הנמל.

מעבר רבין (בערבה) – היערכות לתגבור המעבר, במטרה לאפשר העברת מטענים בכמויות גדולות יותר מישראל לירדן ומשם לנמל עקבה, ולהיפך.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן