Skip to content

האם הרב-תרבותיות השוודית כושלת?

מהומות מתחוללות בפרברי סטוקהולם, ראש הממשלה קורא "להחזיר" את השכונות לדייריהן, הימין הקיצוני עולה, והשמאל תוקף את הכישלון בקליטת המהגרים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
שוודיה - שיאנית אי-השוויון בין המדינות העשירות
שוודיה - שיאנית אי-השוויון בין המדינות העשירות

מאות צעירים מטילים אבנים, שורפים מכוניות ומכלי אשפה זה היום השני ברציפות בשטוקהולם. שבעה שוטרים נפצעו, לפחות עשר מכוניות ומכלי אשפה רבים הוצתו, וחלונות ראווה נופצו אתמול, שלישי, בשכונות מהגרים בבירת שוודיה.

לדברי המשטרה כשלוש מאות אנשים משתתפים במהומות שפרצו במחאה על ירי בגבר בן 69, חמוש לכאורה בסכין, ברובע הוסבי. המוחים טוענים שהשוטרים נוהגים אלימות ומגדפים אותם. לדבריהם, מחאתם מכוונת נגד אלימות המשטרה ונגד האי-שוויון. רוב המתפרעים הם צעירים, שבעה מהם נעצרו אתמול ושלושה מהם שוחררו. כל העצורים בחשד להתפרעות ותקיפת עובדי ציבור הם בני 15 עד 19.

ראש ממשלת שוודיה ממפלגת המרכז-ימין, פרדריק ריינפלד, קרא אתמול לבלום את המהומות, אך הודה שהדבר אינו סביר בטווח הזמן הקצר. "יש בינינו קבוצות של צעירים שחושבים שיוכלו לשנות את החברה

ריינפלד - לא נניח לאלימות לשלוט בנו
ריינפלד - לא נניח לאלימות לשלוט בנו

באלימות. כדאי שנבהיר: זה לא בסדר. לא נוכל להישלט באלימות", אמר ריינפלד וקרא "לכולם, לרבות הורים ואנשים בוגרים, לסייע בהשבת הסדר".

"יש להחזיר לתושבי הוסבי את השכונה שלהם", הדגיש ריינפלד, בדברו על רובע ש-80% מ-11,000 תושביו הם מהגרים בני דור ראשון או שני. הוא הוסיף שהרובע צועד "בדרך הנכונה" ובשבע השנים האחרונות צמח בו שיעור התעסוקה ושיעור הפשיעה ירד. למרות זאת הותקפה הלילה תחנת משטרה בצפון מערב שטוקהולם, שני בתי ספר ניזוקו ומרכז אמנויות הוצת.

שטוקהולם היא אחת מערי הבירה העשירות באירופה במדינה המתגאה במוניטין של צדק חברתי, והאלימות מעוררת ויכוח על אופן טיפולה של שוודיה הן באבטלת צעירים הן בזרם המהגרים אליה. אחרי עשורים רבים שבהם נהג מודל מדינת הרווחה השוודי, סוציאליזם שהתבסס על הטבות רווחה נדיבות, שגם ישראל למדה ממנו, שוודיה מצמצמת את מעורבות המדינה החל משנות התשעים. ובשנים האחרונות היא שיאנית צמיחת האי-שוויון בין המדינות העשירות, ה-OECD.

אף שרמת החיים במדינה נותרה מן הגבוהות באירופה, הממשלות אינן מצליחות לצמצם משמעותית את אבטלת הצעירים ואת העוני, הפוגעים בעיקר באוכלוסיית המהגרים. הצהובון השמאלני, "אפטונבלאדט", כתב שהמהומות מייצגות "כישלון עצום", של מדיניות הממשלה, העומדת ביסוד צמיחת הגטאות בפרברים. "לא הצלחנו להעניק לרבים משוכני הפרברים תקווה לעתיד," מאשימה אנא-מרגרטה ליב, ממפלגת השמאל שבאופוזיציה.

כ-15% מאוכלוסיית שוודיה נולדו מחוץ למדינה, השיעור הגבוה ביותר בסקנדינביה. שיעור האבטלה ביניהם עומד על 16%, בהשוואה ל-6% בקרב ילידי שוודיה. "המפלגה הדמוקרטית", מפלגת ימין המתנגדת להגירה ולמהגרים, עלתה למקום השלישי במשאלי דעת קהל לקראת הבחירות הכלליות שיתקיימו במדינה בשנה הבאה.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן