Skip to content

קיץ טורקי? סוכני הנסיעות מכינים את הקרקע לקיץ

לאחר עלייה של 185% בתיירות לטורקיה בחג הפסח, סוכני הנסיעות נחושים להחזיר את הישראלים לאנטליה בקיץ. גם סקר שערכה איסתא, מצביע על אופטימיות זהירה, והערכה אצלם היא שעשרות אלפי ישראלים יעדיפו הקיץ את טורקיה על יוון. ועדי העובדים, לעומת זאת, טרם שינו את עמדתם נגד חופשות בטורקיה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
וילה במלון רויאל אלהמברה שישווק על ידי השטיח המעופף הקיץ. אופטימיות זהירה
וילה במלון רויאל אלהמברה שישווק על ידי השטיח המעופף הקיץ. אופטימיות זהירה

סיטונאי התיירות הגדולים המשווקים את טורקיה – השטיח המעופף, קשרי תעופה וקווי חופשה – הטיסו היום יותר מעשרה עיתונאים לאנטליה לסיור עיתונאים, שמטרתו להכשיר את הקרקע לחזרתם של הישראלים לחופשת הכל כלול בארץ הקלאבים. העיתונאים יסיירו בכמה מלונות, רובם מוכרים לישראלים עוד מתקופת הגאות בתיירות הישראלית לאנטליה כמו בארוט, לארה, ונציה וריקסוס ושני מלונות חדשים.

לאופטימיות שלהם יש על מה להתבסס: אחרי שבשנת 2012 חלה עלייה של 6% בתיירות לטורקיה לעומת 2011, בתחילת 2013 החלה הפריצה: בינואר 2013 חלה עלייה של 63% – 5,604 ישראלים נסעו לטורקיה בחודש זה, לעומת 3,443 בינואר 2012. בחודש פברואר חלה עלייה של 71% בתיירות לטורקיה ובחודש מרץ – שבו חל השנה חג הפסח והחלו שיחות פיוס והפשרת יחסים בין המדינות – נרשמה עלייה דרמטית של קרוב ל-185% בתיירות הישראלית לטורקיה לעומת מרץ שעבר ומספרם הגיע לכ-9,600 איש.

צירוף של החודשים מרץ ואפריל, שבהם חלו חג הפסח ויום העצמאות, מראה כי  מספר הישראלים הגיע ל-11,615 בשנת 2012 ול-19,760 ב-2013 – עליה של 70%.

תחילת המשבר התיירותי בין המדינות בינואר 2009, בעקבות הדברים החריפים שהטיח ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן בנשיא שמעון פרס מעל בימת הכנס הכלכלי בדאבוס שבשוויץ. בעקבותיו החליטו ועדי העובדים הגדולים במשק להחרים את טורקיה. צעד זה סחף אחריו גם את שאר האוכלוסיה שהצטרף לחרם. במאי 2010 החלו ניצנים של שיבה לטורקיה ו-18 אלף ישראלים נפשו בה ואז קרתה תקרית האוניה מאווי מרמרה בסוף מאי 2010, שממנה כבר התקשתה התיירות להתאושש.

בסקר שערכה חברת ועדים בחודש מרץ 2013 עלה כי 75% מוועדי העובדים שהשיבו לסקר חושבים שטרם הגיעה השעה להפסיק את החרם על טורקיה, ביניהם הוועדים של תרכובות ברום, אי.סי.איי טלקום, מפעלי ים המלח, חיפה כימיקלים, בזק, ואל על. ועדי העובדים של טבע, עיריית חיפה, רשות שדות התעופה, האוניברסיטה העברית היו בעד החזרה לטורקיה

לדברי יעקב אלוש, מנכ"ל חברת ועדים, בחודש יולי יתקיים יריד התיירות לקבוצות, שבמסגרתו ישווקו לוועדי העובדים חבילות הנופש לחגי תשרי, אך לדבריו, "אין שינוי בהחלטה של ועדי העובדים – ומכוון שכך החרם נמשך".

ישראלים בקלאב באנטליה, היעד שאין לו תחליף חוזר?. (צילום: עירית רוזנבלום)
ישראלים בקלאב באנטליה, היעד שאין לו תחליף חוזר?. (צילום: עירית רוזנבלום)

עד פרוץ המשבר, היתה טורקיה היעד המוביל באירופה ביציאת ישראלים לחו"ל, כאשר בשנת 2008 יצאו לטורקיה למעלה מ-550,000 ישראלים.

חברת הנסיעות איסתא ערכה באחרונה סקר באמצעות מכון המחקר רותם TRI, על מנת לעמוד על כוונות הנופש הישראלי לשוב לטורקיה. מהסקר עולה כי 27% מהישראלים שוקלים בחיוב לחזור ולנפוש במדינה. עוד עולה מהסקר, שאם מערכת היחסים בין שתי המדינות תלך ותשתפר, גם כוונת הישראלים לחזור ולנפוש במדינה תלך ותגדל.

לעומת זאת כ-55% הצהירו שבשום מקרה אין בכוונתם לנפוש בטורקיה בקרוב.

לדברי רונן קרסו, סמנכ"ל השווק של איסתא, "בחודש האחרון אנו עדים להתעניינות הולכת וגוברת של לקוחות לגבי חופשות בתקופת הקיץ. אם עד עכשיו הייתה התעניינות מעטה יחסית, שנבעה מחשש הישראלים, אנחנו בהחלט יכולים לציין עלייה משמעותית. אנחנו סבורים שככל שיחלוף הזמן והמצב ישתפר, נראה תנועה גדולה יותר של ישראלים ליעדים המובילים בטורקיה".

קרסו אומר שבאיסתא אופטימיים באשר לחזרת הישראלים לטורקיה, והמספרים מהסקר מעידים שעל אף שהסכמי ההפשרה בין המדינות אינם רשמיים, נתח שוק משמעותי של ישראלים מביעים רצון לשוב לארץ הקלאבים. "ההערכה באיסתא היא, שעשרות אלפי ישראלים יסיטו השנה את חופשתם מאיי יוון לטורקיה", אמר קרסו.

3 Comments

  1. אילנה קובץ'
    25 במאי 2013 @ 19:04

    איך את משווה בין 2012 ל-2013 השנה פסח חל במרז ובשנה שעברה לא… וחוצמזה יעקב אלוש איש מדון ואינטרסנט שצריך לשלוח אותו בחזרה למקום ממנו הגיע בדרום צרפת

    • עירית רוזנבלום
      25 במאי 2013 @ 19:35

      עדיין מדובר בנתון מרשים ביותר בחודש מרץ, ובצירוף של מרץ-אפריל, בהם חל הפסח בשתי השנים, חלה עליה של 70% בתיירות לטורקיה.

      • עירית רוזנבלום
        25 במאי 2013 @ 19:37

        והערות גזעניות אינן ויכוח לגיטימי

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן