Skip to content

חוזרים לסילבן: הפגנה להשארת הגז הטבעי בישראל

כארבע מאות מפגינים צעדו לביתו של שר האנרגיה ברמת גן במחאה על הכוונות לייצא את הגז הטבעי ונחסמו על ידי השוטרים בכניסות לרחוב. במקום כוחות גדולים מהרגיל של משטרה ומשמר הגבול. בהמשך חסמו המפגינים את צומת עלית ואחר כך ירדו לנתיבי איילון והמשיכו לתוך תל אביב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כמה מאות מפגינים החלו לצעוד הערב (מוצ"ש) בשעה 21:00 מצומת עלית לביתו של שר האנרגיה סילבן שלום ברחוב בנימין 21 ברמת גן. ההפגנה היא במחאה על הכוונות לייצא את הגז הטבעי. בשלב הראשון התקבצו המפגינים בשער העיר, ליד הצומת, ובמקום רוכזו כוחות גדולים של משטרה ויס"ם. לדברי המשתתפים, נכחו במקום הרבה יותר שוטרים מבהפגנות הקודמות.

סטנלי פישר מלווה בכוח יס"מ ביציאה מהיכל התרבות (צילום: רפי מיכאלי)
סטנלי פישר ואשתו מלווים בכוח יס"מ ביציאה מהיכל התרבות (צילום: רפי מיכאלי)
פרידה לא קלה לנגיד הפורש (צילום: רפי מיכאלי)
פרידה לא קלה לנגיד הפורש (צילום: רפי מיכאלי)
מפגינים מנסים לחסום את נתיבי איילון (צילום: ציפי מנשה)
מפגינים מנסים לחסום את נתיבי איילון (צילום: ציפי מנשה) 
המפגינים בתוך הבריכה מול היכל התרבות בכיכר הבימה (צילום: ציפי מנשה)
המפגינים משכשכים רגליים בתוך הבריכה מול היכל התרבות בכיכר הבימה (צילום: ציפי מנשה)

רבים מהמפגינים הם מהתנועות "מגמה ירוקה" ו"ישראל יקרה לי", שהשתתפו גם בהפגנות הקודמות מול ביתו של השר, ופעילי מחאה מרחבי הארץ. הסלוגן השבוע הוא: "סילבן תריח – לתשובה יש גז מסריח". ההערכה היא כי השתתפו בהפגנה כ-400 איש ורבים נוספים הצטרפו בהמשך. השוטרים חסמו את הגישה לרחוב בנימין משני צדדיו ומנעו מהמפגינים להתקרב לבית השר. כתוצאה מכך החלו המפגינים לצעוד ברחובות העיר ואילצו בכך את המשטרה ללכת בעקבותיהם.

בסביבות השעה 22:00 נחסם רחוב ז'בוטינסקי על ידי המפגינים ואחר כך צעדו רבים מהם בנתיבי איילון, נגד כיוון התנועה. המפגינים דרשו להיפגש עם השר שלום והודיעו שלא יפסיקו להפגין הערב עד שתתקיים פגישה כזו. אחר כך המשיכו בצעדה לכיוון תל אביב דרך רחוב שאול המלך עד היכל התרבות והודיעו שהם מתכוונים להמשיך לצעוד ברחובות העיר למרות נסיונות השוטרים לחסום אותם. לא בוצעו מעצרים, אבל למקום זרמו עוד ועוד כוחות משטרה.

בסיום הצעדה הגיעו המפגינים להיכל התרבות, שנפתח הערב מחדש עם קונצרט חגיגי, נכנסו לבריכה בכיכר הבימה וחיכו ליוצאים. נגיד בנק ישראל סטנלי פישר ואשתו, שיצאו מההיכל, לוו על ידי מפגינים ושוטרי יס"מ כל הדרך עד לחניון צוותא. המפגינים צעקו "הון שילטון", "לוקחים מעניים, נותנים לעשירים" ו-*מה עשית פישר למען העניים והמסכנים". הם חסמו את מכוניתו של הנגיד וצעקו: "הם מפחדים". כך נפרד הנגיד הפורש מישראל.

שוטרים חוסמים את הגישה לרחוב בו מתגורר השר (צילום: ציפי מנשה)
שוטרים חוסמים את הגישה לרחוב בו מתגורר השר (צילום: ציפי מנשה)
רחוב ז'בוטינסקי נחסם ע"י מפגינים ליד צומת עלית (צילום: ציפי מנשה)
רחוב ז'בוטינסקי נחסם ע"י מפגינים ליד צומת עלית (צילום: ציפי מנשה)
המפגינים נעצרים מול מחסומי המשטרה בכניסה לרחוב בנימין (צילום: רפי מיכאלי)
המפגינים נעצרים מול מחסומי המשטרה בכניסה לרחוב בנימין (צילום: רפי מיכאלי)
ההפגנה מתחילה לצעוד לביתו של שר האנרגיה (צילום: רפי מיכאלי)
ההפגנה מתחילה לצעוד לביתו של שר האנרגיה (צילום: רפי מיכאלי)
(צילום: ציפי מנשה)
"לא לניגריה, כן לנורווגיה" (צילום: ציפי מנשה)

באתר המחאה J14 נכתב הערב:  "הציבור בישראל מתעורר ומתחיל להבין שסוחבים לו את אוצר הטבע הכי חשוב לקיום שלנו בעשורים הבאים – הגז הטבעי. שש מאות מיליארד!  ש"ח הוא הסכום שנפסיד אם התוכנית לייצוא הגז תעבור בממשלה. אלו 300,000 שקלים לכל משפחה – שיכולים לשפר את איכות החיים של כולנו, להוריד מחירים, להגיע לחינוך, רווחה, שירותי בריאות – ליצור עתיד שונה לגמרי מהמציאות שאנחנו מכירים היום.

"מהפגנה להפגנה אנחנו צוברים עוד כח, עוד תמיכה ציבורית, וכמות המפגינים גדלה. הלחץ עובד ומשפיע ורואים זאת בעיתונים ובהתבטאויות של חברי הממשלה והכנסת. כל כך הרבה אינטרסים שזורים בהחלטה הזו, אם לייצא את הגז או להשאיר אותו, אך מדובר על החלטה קריטית לכל תושביי ישראל, ודרוש עוד המון לחץ וקול ציבורי ברור כדי להביא להחלטה הנכונה לנו".".

בשבוע שעבר צעדו מפגינים לעבר ביתו של יצחק תשובה ברמת פולג בנתניה ואחר כך חסמו לזמן קצר את כביש החוף בצומת פולג. כביש החוף מצפון לדרום נחסם והנהגים יצאו מהמכוניות להביע סולידריות עם המאבק. המשטרה שלחה פרשים לאזור ופינתה את המפגינים.

 (צילום: רפי מיכאלי)
(צילום: רפי מיכאלי)

[related-posts]

משתתפים בהכנת הכתבה: רפי מיכאלי, ציפי מנשה, עמית קרטס בנין.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן