Skip to content

הראלי השקט

מתחילת אוקטובר האחרון כבר זינק מדד ה-S&P500 ביותר מ-20% ומדד ת"א 100 משתרך מאחור, כשעלה מתחילת השנה רק ב-3.2%; ובעוד בנקים רבים בארה"ב עדיין סובלים מהשפעות ההתרסקות במשבר הסאב-פריים, חזרו בנקים רבים לתת הלוואות  מאת אמיר כהנוביץ', כלכלן ראשי "כלל פיננסים" השווקים הפיננסים כולם בעליות, המניות, האג"ח והסחורות. אבל בכל הגזרות די שקט. בארה"ב אין […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מתחילת אוקטובר האחרון כבר זינק מדד ה-S&P500 ביותר מ-20% ומדד ת"א 100 משתרך מאחור, כשעלה מתחילת השנה רק ב-3.2%; ובעוד בנקים רבים בארה"ב עדיין סובלים מהשפעות ההתרסקות במשבר הסאב-פריים, חזרו בנקים רבים לתת הלוואות

 מאת אמיר כהנוביץ', כלכלן ראשי "כלל פיננסים"

השווקים הפיננסים כולם בעליות, המניות, האג"ח והסחורות. אבל בכל הגזרות די שקט. בארה"ב אין איזו סאגה רצינית, הפד עשה טובה כשאמר שהריבית לא תעלה עד 2014, אבל שום פעולה. מאירופה לא שומעים יותר מידי. היא עדיין תקועה במשא ומתן, שלא ברור מה הוא יעזור עם הנושים הפרטיים של יוון. היום אגב יחודשו השיחות איתם, כשברקע קרן המטבע דורשת מהם השתתפות גדולה יותר. במזרח אירופה גם שקט. מה איתם באמת? הם עוד חיים? מישהו דיבר איתם לאחרונה? מדינות ה-BRIC (ברזיל, רוסיה, הודו וסין) ירדו למחתרת. איפה כולם? בדאבוס?  It's, Oh, So Quiet…

אמיר כהנוביץ, כלכלן ראשי כלל פיננסים. צילום דן לב

החזירים השקטים הם אלה שאוכלים – פתגם אירי

הפד, היחיד שעוד כאילו עושה משהו, אומר שלא יעשה (לא יעלה ריבית). מדיניות הפד באה לשכנע שמדובר במצב של WIN WIN. הפד אומר "תראה חבר" יקרו אחד משני הדברים הבאים, או שהכלכלה תהיה הרבה הרבה יותר יציבה, או שתמשיך לקבל אשראי בריבית אפסית ("עלינו"). בשני המקרים כדאי לך לקחת הלוואה ולהתחיל להזיז פה את הכלכלה, שמעת? (ראו הרחבה). כמה חמד מצידו, לא מצדיק עליות?

הראלי השקט

באותו שקט, כשרבים עדיין מנגבים את הדמעות מ-2011, ממשיכים השווקים לעלות. רבים לא שמים לב, אבל מתחילת אוקטובר האחרון כבר זינק מדד ה-S&P500 ביותר מ-20% כשרק ממש בימים האחרונים מדד הפחד באמת ירד מרמת הפחד של 20 נקודות (היום 18.3). מדד ת"א 100 משתרך מאחור, כשעלה מתחילת השנה רק ב-3.2%, אבל בואו נזכר מה הוא עשה בשנים קודמות.

במים שקטים כל קפטן מעולה  – אנונימי

 ה-ECB בא לברך יצא מקלל

לרכישות האג"ח של המדינות החלשות, כגון יוון, על ידי הבנק המרכזי (ה-ECB) היתה כוונה טובה. לשכנע את המשקיעים שהאג"ח יהיו תמיד נזילות מספיק, ואולי אפילו להוריד מעט את התשואות כדי להקל על יכולות המימון של המדינות.

אלא שאותה כוונה טובה מתבררת כיום כבעיה. כשרוצים להעביר את החוב היווני תספורת, הנושים הפרטיים דורשים מצידם שכל הנושים יישאו בנטל, כלומר בתספורת, גם הנושים ציבוריים, כולל הבנק המרכזי.

והם צודקים. ככל שהבנק המרכזי קונה יותר, תוך סירוב להסתפר, כך גדלה התספורת שתידרש מהמגזר הפרטי כדי להפחית את נטל החוב הכולל של יוון לרמה שהיא תוכל לשרת. בעלי החוב הפרטיים עוברים דילול.

אלא שהבנק המרכזי מצידו לא יכול להסכים על תספורת. זה לא בסמכותו. תספורת שכזו תהיה זהה למעשה ללקיחת כסף משאר מדינות האיחוד מבלי לבקש את רשותן. מה שמדינות האיחוד הסכימו להעביר לחילוץ המדינות החלשות, זה מה שהן מלוות לקרן החילוץ האירופאית. לכן, אחת ההצעות הסבירות יותר כרגע זה שה-ECB ימכור את האחזקות שלו לקרן החילוץ (EFSF) ואז יהיה אפשר לעשות משם תספורת. ההערכות הן שה-ECB מחזיק חוב יווני ב-40 עד 60 מיליארד. היום, כאמור, יחודשו השיחות עם הנושים הפרטיים.

עד כמה הפד מחויב להבטחות שלו בנוגע לריבית?

החוזים העתידיים על ריבית הפד

הבנק הפדרלי בארה"ב התחייב אתמול להותיר את הריבית ברמה נמוכה באופן חריג עד שלהי שנת 2014, לעומת התחייבותו עד כה להותיר את הריבית נמוכה עד אמצע שנת 2013. הבנק התחייב להמשיך בתוכנית "מבצע טוויסט", והודיע כי הוא שוקל רכישה נוספת של אגרות חוב. כמו כן, ברננקי הציב יעד ברור של 2% לאינפלציה, כנראה כדי לנסות לגרום לנבואה שתגשים את עצמה.

אם היית נגיד של בנק מרכזי הדבר האחרון שהיית רוצה לעשות זה לפגוע באמינות שלך. רק מתוך ההנחה הזאת אני נוטה להאמין לפד, אבל באמת אין לי מושג איך הוא יכול להבטיח אינפלציה יציבה בריבית מובטחת? מישהו מהעתיד סיפר לו מה יקרה עוד שנה?

תשואות האג"ח יורדות

הודעת הפד על הותרת הריבית ברמה אפסית לעוד לפחות שנתיים משכה את תשואות אגרות החוב מטה. התשואה על האג"ח ל-30 שנה ירדה ב-3 נקודות בסיס ל-3.11%. היום ינפיק האוצר האמריקני חוב ל-7 שנים בסכום של 29 מיליארד דולר, לאחר שהנפיק חוב ל-5 שנים בסכום של 35 מיליארד דולר. ירידת התשואות הארוכות מושכת למטה גם את הריבית למשכנתאות והריבית ל-30 שנה עומדת על רמה של 3.42%. אך גם הריביות הנמוכות מתקשות לתמוך בשוק הנדל"ן התקוע. אתמול פורסם כי מכירות הבתים בתהליך ירדו בחודש דצמבר ב-3.5%, והיום יפורסמו נתונים על מכירות בתים חדשים, שעל פי הצפי עלו במתינות ב-1.9%.

 שעה ארוכה האזין לדברי, אך לא עצר ברוחו להאזין גם לשתיקתי – ניטשה

 תשואות נמוכות לא מספיקות, צריך שהבנקים גם יסכימו לתת הלוואות, והם מתחילים לתת.

בשקט בשקט חוזרים לתת הלוואות

באיזה שהוא מקום בארה"ב פנה אחד העובדים הצעירים למנהל הישיר שלו ואמר: "יש לי רעיון להרוויח כסף לבנק. ניתן כסף כהלוואות!"

הלוואות ואשראי של בנקים מסחריים בארה"ב

"הלוואות? זה ממש רעיון מקורי, אני אעביר את זה הלאה", השיב המנהל. בישיבת ההנהלה הציג המנהל את הרעיון, וזכה למחיאות כפיים סוערות על הרעיון המקורי. אלא שאז קם זקן השבט, חבר הנהלה ותיק עם שיער שיבה ואמר: "חברים, לפני המון שנים כבר נתנו הלוואות". "באמת? שאלו שאר חברי ההנהלה, אז למה הפסקנו?"

"תשבו, זה סיפור שהועבר אלי מסבא שלי" אמר זקן השבט. "הכל היה טוב בעולם ההלוואות עד שיום אחד ההלוואות לא חזרו, וההון של הבנקים התרוקן ונעלם". המנהל הקשיש קם ממקומו ופנה לאחד הארונות הצדדים, הוציא ממנו ארגז מאובק שבו ערימת דפים מצהיבים. "פעם, חברים, הדפים האלה היו שווים הרבה כסף". חברי ההנהלה נתמלאו אנרגיה ושמחה, "אנחנו הולכים לעשות את זה שוב, הכל היום זה רטרו, אנחנו נחזיר את ההלוואות!". יו הו….

בעוד בנקים רבים בארה"ב עדיין סובלים מהשפעות ההתרסקות של משבר הסאב-פריים, כגון וולס פארגו (WFC), בשקט בשקט החלה המאסה של הבנקים, מאמצע 2011,  לחזור לתת הלוואות ואשראי (ראו גרף).

 מאמינים בפסיכולוגיה של ההמונים? היכונו לעליות בשווקים – זוהי שנת הדרקון!

התשואה השנתית במדד הדאו ג'ונס לפי המזלות הסיניים

אולי אתם לא סינים והסטטיסטיקה על שנת הדרקון, שהחלה לפני שלושה ימים, לא מעניינת אתכם. אבל לטובת לקוחותינו הסיניים אנחנו מחוייבים להציג אותה. עוד לא מצאתי מחקר אחד ששלל את תיאוריית המזלות הסינית, שטוענת ששנת הדרקון היא שנת שגשוג ומזל, וכשמיליארד בני אדם טוענים משהו, גם אם הם טועים, מספיק שהם משקיעים לפי זה, וכבר יש לכם פעילות כלכלית. האקונומיסט בדק אם שנת הדרקון הייתה באמת שנה של מזל, ובמקרה כן! האם זה סתם מזל?

אני מדבר רק כי אין לי כוח לשתוק  – הרב קוק

עוד יפורסמו היום

בין שאר פרסומי המקרו היום בארה"ב יהיו: הזמנות מוצרי בני קיימא, שלפי הצפי עלו בדצמבר ב-2%, בעיקר בשל עליה בהזמנות רכבים. מדד האינדיקטורים המובילים צפוי לטפס ב-0.7% ולהמשיך לאותת כי הכלכלה האמריקאית מתרחבת ותתרחב בקצב יציב. מחר, אומדנים ראשונים על הצמיחה בארה"ב ברבעון הרביעי של 2011. ההערכות הן לצמיחה של 3%, בעיקר כתוצאה מהשלמת מלאים של חברות ועליה בצריכה הפרטית, לאור נתונים מקדימים ושיפור בסקרי הצרכנים.

 אכן, יום שקט.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן